Cei mai mulți dintre turiști călătoresc singuri sau în grupuri de prieteni și vin pentru city-break (26,7%) sau să viziteze prieteni și rude (19%), iar 16,7% pentru afaceri. Majoritatea aleg cazarea în hoteluri (33%) sau apartamente și Airbnb (25%). Sejurul mediu este de una până la patru nopți.
„Tinerii preferă Airbnb sau stau la prieteni. Mai mult de jumătate dintre vizitatori petrec între una și patru nopți în oraș. E important ce experiență oferim în acel timp scurt.”, a adăugat Matichescu.
Turiștii spun că le plac frumusețea orașului (29,5%), atmosfera și oamenii (25,2%), dar se plâng de lipsa indicatoarelor, transportul urban dificil și puținele restaurante cu specific local.
Deși studiul nu oferă o cifră exactă pentru numărul de turiști dintr-un an, mai ales a celor care se cazează în apartamente în regim hotelier, tendințele arată că interesul pentru Timișoara nu s-a stins după 2023, anul Capitalei Culturale Europene.
„Este efectul multiplicator al Capitalei Culturale Europene. Nu e doar despre anul 2023, ci despre ce faci după ca să păstrezi interesul. Ține de strategia de promovare, de calitatea serviciilor și de felul în care noi, ca administrație, îmbunătățim spațiul public.”, a declarat Paula Romocean, viceprimărița Timișoarei.
„Plecând de la nivelul actual, de 250-300 mii de turiști anual, ne gândim la un salt către 500 de mii de turiști anual, ca obiectiv rezonabil și realizabil. Mai apoi, obiectivul de 1 milion de turiști pe an va avea nevoie de o strategie de oraș turistic magnet în plan european, iar acest deziderat ne va obliga să intrăm în competiție cu top 10 orașe de talie medie care sunt cele mai interesante puncte de pe harta turistică a Europei.”, a spus și Marilen Pirtea, rectorul UVT.
Turiștii se informează mai ales prin recomandări de la persoane care au mai vizitat orașul (28,2%) sau de la localnici (13,3%), dar și online, mai ales pe Instagram (54,4%) și TikTok (16,5%). Chiar dacă aproape jumătate vizitează orașul pentru prima dată, 86% ar recomanda Timișoara altora, iar 65% spun că vor să revină.
Cercetarea s-a desfășurat între martie și iunie 2025, pe un eșantion de 750 de persoane, turiști români și străini cu vârsta de peste 18 ani, chestionați în aeroport, unități de cazare, spații publice și la Biroul de Informare Turistică. Marja de eroare este de ±3,6%.






















