Timișoara 2 în 1. Ne place să conducem, dar suntem supărați că drumurile sunt aglomerate

masini timisoara
1000x100 Cuib de vise 1000x100

Timișorenii trăiesc concomitent în două realități. Se declară cel mai puțin mulțumiți de traficul auto, pe de altă parte, mașina rămâne cel mai utilizat mijloc de transport în Timișoara. Datele au fost relevate de Barometrul calității vieții în Timișoara, elaborat de cercetătorii de la Universitatea de Vest. 

Cel mai utilizat mijloc de transport în Timișoara rămâne în continuare mașina (56,5%), arată datele barometrului, aceasta fiind urmată de transportul în comun (47%). Pe de altă parte, în materie de facilități și infrastructură, timișorenii se declară cel mai puțin mulțumiți de traficul auto. De asemenea, ei percep infrastructura orașului ca nefiind adaptată persoanelor cu dizabilități.

mijloace

Primarul Dominic Fritz s-a declarat bucuros că totuși a scăzut, față de anii trecuți, numărul celor care folosesc zilnic mașina și a crescut mult numărul celor care se deplasează cu mijloacele de transport în comun. Așa că investițiile în transportul în comun și în infrastructura inteligentă de mobilitate sunt cele care vor crește și mai mult calitatea vieții în Timișoara, a apreciat edilul local.

„Trendul este clar. Lumea folosește mai puțin mașina personală și mai mult transportul în comun, merge mai mult pe jos, petrece mai mult timp liber afară, în spațiile publice și folosește mai mult bicicleta. Noi trebuie să adaptăm infrastructura la aceste nevoi pentru că încă Timișoara este un oraș al mașinii în care a existat o filosofie în care spațiul public aparține în primul rând mașinilor personale și doar în al doilea rând aparține și pietonilor, și bicicliștilor și transportului în comun. Și de aceea, toate proiectele pe care le avem de reconfigurare includ o bună parte de infrastructură pentru transportul în comun și alte forme de transport. Noi avem toate ingredientele necesare pentru a deveni un oraș cu un sistem de mobilitate foarte modern și de calitate. Suntem un oraș plat, compact cât de cât, poți să ajungi în 30 de minute oriunde cu bicicleta și avem și mai multe centre mici, de cartiere, în care putem să creăm zone în care să te plimbi ca pieton.”, a declarat Dominic Fritz pentru expressdebanat.ro.

dominic fritz

Primarul a explicat și care sunt momentele în care folosește mașina ca să se deplaseze: „Cât de mult pot merg pe jos, cu bicicleta, merg și cu mașina mai ales când trebuie să ajung la evenimente oficiale. Soția mea folosește foarte mult tramvaiul și dacă sunt cu familia mergem și cu transportul în comun.”

Concluziile generale ale cercetării 

Potrivit barometrului, cei mai mulți dintre timișorenii chestionați (65,7%) consideră că Timișoara se îndreaptă într-o direcție bună, nivelul cel mai ridicat de optimism fiind în rândul tinerilor și al celor cu studii superioare. De asemenea, cercetarea indică faptul că nu există diferențe de percepție între cei născuți în Timișoara și cei născuți într-o altă localitate.

directia

Doar 16,6% dintre timișoreni se declară mulțumiți de calitatea aerului și 13,8% – complet mulțumiți de curățenie.

STPT job 1000x200

Timișoara este percepută ca fiind un oraș în care îți poți găsi foarte ușor un loc de muncă, dar în care este greu să îți găsești o locuință la un preț bun, acest ultim trend fiind în creștere în ultimii trei ani.

barometru calitatii vietii 2023

Cea mai mare mulțumire pe care o au timișorenii se referă la accesul la magazine; percep pozitiv universitățile din oraș, liceele, școlile, grădinițele și creșele și au o opinie bună despre învățători și profesori.

perceptia

Este al șaptelea an în care echipa de specialiști de la Universitatea de Vest produce acest barometru.

„Dacă luăm în calcul toți cei 7 ani, diferențele majore au apărut în perioada pandemică, atunci am avut schimbări radicale în comportamentul uman, inclusiv la nivelul percepțiilor. De ce? Pentru că au fost restricții, ele au influențat. În rest, putem spune că lucrurile s-au îmbunătățit, per general, pe alte secțiuni lucrurile nu sunt neapărat într-un trend crescător. Aici vorbim de spațiile publice, de zonele pietonale din oraș care sunt într-o ușoară descreștere. Traficul este principala problemă pe care timișorenii o amintesc, dar vorbim și de un comportament de consum al mașinii într-o manieră aproape excesivă. M-aș bucura să văd că mai mulți vor utiliza transportul în comun pentru că, așa cum ați văzut, cei care utilizează transportul în comun de fapt sunt mai mulțumiți de calitatea lui decât cei care nu îl utilizează. Asta ne spune că avem un potențial clar de creștere.”, a declarat pentru expressdebanat.ro, lectorul Marius Matichescu, coordonatorul proiectului.

marius matichescu

Barometrul a fost realizat de Universitatea de Vest, la comanda Primăriei Timișoara, și a costat 30.000 de euro. Echipa de cercetare de la UVT a fost formată din: Marius Matichescu (coordonator), Alexandru Drăgan, Delia Vârgă, Daniel Lucheș, Silvia Fierăscu, Claudiu Boțoc, Adelina Tuță, Jessica Lozsa și Raluca Răducanu.

2.191 de timișoreni cu vârsta peste 18 ani, din toate cartierele, au participat la cercetare, în perioada noiembrie 2022 – martie 2023. Aceștia au fost intervievați față în față și online. Sondajul are o marjă de eroare de ± 2,1% pentru un nivel de încredere de 95%. Barometrul poate fi consultat aici.

Muzeul TM
/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/