Tehnologia viitorului într-o școală din Caraș-Severin: obiecte digitale, transpuse în realitate cu ajutorul imprimării 3D

1
1000x100 (2) mbmr 1000x100

Din această lună, un liceu din Reșița pune la dispoziția elevilor săi pasionați de IT, robotică și printing, un curs apropiat de activitățile și preocupările lor de zi cu zi.

Conducerea Colegiului Național „Traian Lalescu” din Reșița se adaptează vremurilor și se mulează pe cerințele tinerilor liceeni, care pe lângă preocupările școlare își doresc să dobândească cunoștințe noi sau să-și îmbunătățească aptitudinile într-un domeniu de activitate mai puțin cunoscut publicului larg, și anume, printing-ul 3D (imprimare 3D – n.r.). Cu alte cuvinte, elevii reușesc cu ajutorul unei imprimante 3D să-și creeze propriile obiecte personalizate, precum brelocuri, monede, catarame și diverse alte piese. Există însă elevi care nu s-au limitat doar la atât, proiectând structuri sau componente din cadrul unei mașini ori personaje din desene animate. În aceste cazuri, proiectele sunt mai de durată, necesitând o mai mare atenție din partea elevilor și ore mai multe de muncă până la rezultatul finit.

Rareș Milotin este elev în clasa a XI-a la profilul Matematică-Informatică – Engleză Intensiv și trainer în cadrul Clubului de Printing 3D la Colegiul Național „Traian Lalescu” din Reșița. Adolescentul și-a dorit ca în școala în care studiază să se înființeze un Club de Printing 3D, unde să-i învețe și pe alții ce înseamnă proiectarea și cum să ajungă de la o schiță la un produs finit imprimat 3D.

13

Rareș Milotin

„Cel mai interesat proiect la care am lucrat a fost un tren. A fost un proiect interactiv și, în același timp, foarte interesant, pentru că am învățat și mecanismul de funcționare al trenului. Adică am reușit să-l motorizăm, să-l facem să meargă pe șine, și, în același timp, a fost interactiv deoarece fiecare participant a contribuit la construcția finală cu un vagon, pe care l-a proiectat așa cum a vrut, și, cumva, a fost și o parte creativă la toată această parte științifică de imprimare 3D.”, povestește liceanul.

9 (1)

Ioana Cristiana Toader

Ioana Cristiana Toader a intrat recent în Clubul de Printing 3D al liceului în care studiază, reușind până în prezent să ducă la bun sfârșit mai multe proiecte. „Totul a început de la o pasiune mai veche de-a mea, de a crea în programe cunoscute mici proiecte, iar ulterior, printr-un prieten care mi-a spus despre acest curs, am reușit să le și pun în practică de curând. Am realizat până acum structuri ale unei mașini și părți dintr-o mașină care poate să atingă până la 160 km/oră datorită formei sale aerodinamice. Am mai creat cadrul unei mașini unde este utilizat rulmentul, pentru a distribui dezinfectant pentru decontaminarea încăperilor, proiect început pe perioada pandemiei. Am mai făcut pistoane pentru mașini, pentru că sunt pasionată de ele, și diferite caractere din desene animate pentru fratele meu. Proiectul în sine durează. Imprimarea unei monede nu o să ne ia foarte mult timp, de exemplu, dar o mașină sau un personaj din desene, cum ar fi  celebrul Garfield, durează mai mult, deoarece se pornește de la forma de bază, cum ar fi sferele, care cu ajutorul unor anumite comenzi trebuie decupate și calculate. Și fiind multă matematică, durează destul de mult timp. Asta și în funcție de programul folosit, pentru că sunt programe unde comenzile sunt standard și nu trebuie tipărite. Dar și programe care trebuie tastate de noi în consolă.”, spune adolescenta, elevă în clasa a XI-a.

9 (2)

Profesorul Ovidiu Bădescu

Imprimanta 3D folosită de liceeni pentru proiectele lor este o donație primită din partea unui fost elev al colegiului, însă conducerea unității de învățământ și-a propus să achiziționeze alte două, pentru fiecare laborator de Informatică.

Elevii care trec pragul acestui club sunt susținuți și îndrumați de profesorul Ovidiu Bădescu, unul dintre cei mai apreciați și îndrăgiți dascăli reșițeni. „Prin aceste cursuri, ne dorim ca elevii să vadă aplicabilitatea a ceea ce învață la școală, iar imprimanta asta 3D chiar asta le arată. Ne bucură foarte mult că avem elevi care ne sprijină, sunt alături de noi, pentru că toate materialele folosite costă, dar reușim să facem rost și de bani pentru ele, pentru că merită. Imprimanta este donată de un fost elev al liceului, care  dorește însă să-și păstreze anonimatul. Cursurile vor fi din două în două săptămâni și durează cam o oră. Este foarte important nu atâta ceea ce facem noi, cât ceea ce fac elevii acasă. Noi le dăm teme, ei vin cu întrebări și îi ajutăm să imprime ceea ce fac ei acolo.”, explică profesorul Bădescu.

„Acest Club 3D de Printing face parte dintr-o inițiativă a colegiului nostru, de a oferi elevilor cursuri și activități care sunt apropiate de activitățile și preocupările lor. Noi avem deja clasa a IX-a care face curs opțional de Robotică, pe care o vom duce inclusiv în clasa a X-a, și va fi până în clasa a XII-a un curs combinat de Robotică și Printing și credem că prin aceste cursuri venim în întâmpinarea celor interesați de a dobândi aptitudini pe care să le folosească mai apoi în viața de zi cu zi.”, spune, la rândul său, Adrian Doxan, directorul Colegiului Național „Traian Lalescu” din Reșița.

3

Muzeul TM

Produse finite realizate de elevii Clubului de Printing 3D

7

Imprimarea produsului

6 (1)

Realizarea produsului în program

10 (1)

elevi lalescu

 

 

 

 

 

banatica 1000x100
/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/