Sute de dascăli din Timiș, instruiți de medici în domenii esențiale pentru sănătatea copiilor

preventim
1000x100 (2) mbmr 1000x100

Peste 200 de cadre didactice din Timiș s-au înscris voluntar la proiectul de educație pentru sănătate „Preventim”, ca să participe la instruiri făcute de medici pe mai multe teme care vizează dezvoltarea unor obiceiuri corecte pentru o viață sănătoasă.

Peste 60% din decesele generale sunt cauzate de obiceiuri nesănătoase, arată datele oficiale prezentate de coordonatorul proiectului Preventim, medicul epidemiolog Emilian Popovici. Pornind și de la acest considerent, proiectul își propune să aducă în fața dascălilor informații corecte cu privire la mai multe domenii – cum trebuie dat primul ajutor, consecințele consumului de droguri sau prevenirea infecției cu virusul HPV.

„Copii bolnavi sunt peste tot, din păcate, ultima statistică privitoare la decese arată că 62% din decesele generale înregistrate în țara noastră se datorează obiceiurilor nesănătoase. Am înțeles că e cel mai mare procent din Europa. Ce înseamnă acest procent? Arată nevoia de educație, faptul că trebuie să intervenim prin proiecte și programe de educație pentru a corecta acele obiceiuri nesănătoase care duc la acest procent foarte mare de decese. (…) Noi, prin cei 6 coordonatori de teme reușim instruirea a peste 200 de cadre didactice. Asta arată impactul pe care acest proiect îl va avea. În loc să ai 5 sau 6 medici care să vorbească în 5 sau 6 școli, noi formăm formatori și aceștia se vor duce în 214 clase în care le vor vorbi elevilor. Eu sper ca acest proiect să se dezvolte la nivel național.”, a declarat medicul epidemiolog Emilian Popovici.

emilian popovici

În total, în Timiș sunt 7.000 de cadre didactice. 80% dintre cei 200 care s-au înscris în program sunt din Timișoara. În școlile din mediul rural, însă, nu există nici cabinete medicale; cele stomatologice lipsesc din toate unitățile de învățământ.

„Nu aș putea să spun exact acum numărul de cabinete pentru că în mediul rural nu avem cabinete școlare, ele sunt cabinele medicilor de familie care au și competență de medicină școlară și care, în parteneriatele pe care le au cu autoritățile locale, deservesc cumva problemele școlilor, la solicitarea unității de învățământ, în general pe partea de examene. În Timișoara avem cabinete medicale și avem medici în mai multe unități de învățământ. Ele sunt sub autoritatea primăriei și se află în aproape toate unitățile de învățământ câte un asistent sau un asistent și un medic, aceștia desfășurându-și activitatea nu doar într-o singură unitate. (…) Unde avem cabinete de stomatologie – în cele speciale care sunt sub tutela consiliului județean.”, a spus Aura Danielescu, inspector școlar general IȘJ Timiș.

aura danielescu

Cele cinci domenii în care dascălii vor fi instruiți sunt: „Lanțul supraviețuirii” – resuscitarea cardio-pulmonară de bază; drogurile și consecințele consumului acestora în planul sănătății fizice, psihice și sociale; „Dinți frumoși” – copii sănătoși; „Ghioceii prevenției” – creștere și dezvoltare armonioasă și prevenirea infecției cu virusul HPV.

Muzeul TM

„Universitatea noastră este într-un program de deschidere către societate, noi venim în acest proiect cu baza noastră materială, cât și cu know-how. Prevenția este cel mai eficient mod de a trata, mai puțin costisitor și care nu lasă în urme traume și tragedii.”, a spus Octavian Crețu, rectorul UMF Timișoara.

olimpia oprea si tavi cretu

Medicul stomatolog Dan Șutean își propune ca informațiile de bază despre îngrijirea dinților să ajungă în special la copiii din clasele primare: „Prevenția, înainte a fi o problemă de costuri și de finanțare, e o problemă de educație. De aceea, e foarte importantă prezența în acest proiect a cadrelor didactice. (…) Acest proiect își dorește ca în special la nivelul claselor primare să fie introduse una sau două ore pe săptămână în care învățătorii să prezinte, pe lângă noțiuni elementare de igienă bucală, noțiuni elementare de alimentație sănătoasă. Ulterior, încercăm atât cu sprijinul CJT, cât și al primăriei, să reîntoarcem în școli cabinetele dintr-un centru de stomatologie infantilă concentrat undeva în centrul orașului pentru că acolo și-au dovedit eficiența de-a lungul timpului. E adevărat că acolo mai e nevoie și de o parte materială, dar medicii există, doar că ar trebui, în opinia noastră, reîntorși la baza prevenției. Fiind împreună cu cadrele didactice, eficiența acestor programe ar fi maximă.”

dan sutean

„Copiii vor învăța măsurile de prim-ajutor, vor recunoaște o urgență și ceea ce se impune în cazul unei urgențe. (…) Intervenția rapidă e foarte importantă. E important să știm să acordăm un prim-ajutor corect, primele minute fac diferența între viață și moarte. Și nu numai a supraviețui, e important să fie redată societății acea persoană care a fost salvată. Dacă s-a reușit o salvare a unei persoane, cel mai important e ca ea să fie redată societății, să nu rămână cu sechele.”, a declarat Gabriel Crișan, șeful Serviciului de Ambulanță Timiș.

Iar medicul ginecolog Olimpia Oprea promite o informare aplicată cu privire la importanța vaccinării împotriva virusului HPV, în condițiile în care România ocupă primul loc în Europa la cancerul de col uterin: „Eu m-am gândit să organizăm întâlniri cu profesorii, părinții și elevii mai mari, de liceu. Ar fi foarte importantă vaccinarea, la noi e gratuită între 9 și 18 ani. Din păcate, la băieți încă nu este programul național, dar cred că ar fi bine să milităm și pentru acest lucru. (…) Toată lumea știe că debutul vieții sexuale este la 12, 13 ani la foarte multe fetițe, e foarte important să știe că, cu cât încep mai devreme viața sexuală, cu atât sunt mai expuse infecției cu virusul HPV, dar pot să facă și alte afecțiuni vaginale. Fiind mucoasa colului uterin insuficient dezvoltată, riscul de a avea urmări este foarte mare. (…) Nu vreau să facem educație sexuală, vreau să facem educație sanitară, să se înțeleagă lucrul acesta.”

Proiectul este susținut de UMF Timișoara, CJ Timiș și IȘJ Timiș. Fiecare medic va susține instruirile și își va stabili propria strategie de lucru cu grupul de profesori pe care îl va pregăti.

banatica 1000x100
/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/