Șoferii pierd drepturi, asiguratorii fac profit! RCA-ul se transformă în ruletă!

reparații service Auto
banner 1164 x 200 px cristescu 1000 x 200 2 copy

Noua lege RCA, aflată în dezbatere în Parlament, lasă despăgubirile „la mila” asiguratorilor, transformând-o într-o negociere forțată între păgubit și compania de asigurări.

O modificare legislativă, aflată în dezbatere în Parlament, ar putea transforma despăgubirea RCA într-o negociere neloială. Șoferii riscă reparații ieftine și fără drept de apel, în timp ce asiguratorii vor decide cât, cum și unde vă veți repara mașina. Mai exact, în loc să primească suma reală pentru reparația mașinii, conducătorii auto ar putea fi obligați să accepte o ofertă mai mică, să meargă la service-ul indicat de asigurator și să renunțe la dreptul de a contesta. Totul, în numele profitului.

Comisia de Buget-Finanțe a Camerei Deputaților a discutat astăzi proiectul legislativ PL-x 216/2024, care propune modificări semnificative la Legea 132/2017 privind asigurarea obligatorie RCA. Deși inițiativa vine în contextul transpunerii Directivei europene 2021/2118, mai multe organizații din domeniul transporturilor și reparațiilor auto avertizează că amendamentele propuse pot afecta grav drepturile păgubiților și siguranța rutieră.

De la protecție la profit

Potrivit Patronatului Operatorilor de Service Autorizați din România (POSA), companiile de asigurări urmăresc introducerea obligativității stabilirii despăgubirilor, prin convenții directe între asigurător și păgubit. Această practică, deja întâlnită informal în piață, ar putea fi legalizată, transformând despăgubirea RCA într-o „negociere comercială”.

Ce înseamnă asta, concret: păgubitul ar fi presat să accepte sume subevaluate, insuficiente pentru reparații conforme, reparațiile ar putea fi realizate „ieftin”, cu piese neomologate sau manoperă de calitate inferioară, se pierde dreptul la contestare și la alegerea liberă a unui service autorizat și evident că se va încuraja munca nefiscalizată, cu impact negativ asupra bugetului de stat.

Exemplu simplu:

Reparația ta costă 6.000 lei. Firma de asigurări îți propune: „Îți dăm 3.000 și ne înțelegem.” Tu accepți, că vrei să scapi de stres. Rezultatul? Mașina e reparată ieftin, poate cu piese slabe. Siguranța ta și a celor din trafic e pusă în pericol.

„Despăgubirea justă nu e negociabilă. Păgubitul nu e partener de afaceri, e victimă. Siguranța rutieră nu se face cu discount.”

Stiri Timisoara promovare banner maxagro

POSA avertizează că modificarea legii ar legaliza o practică abuzivă deja întâlnită: despăgubiri subevaluate, presiune financiară asupra păgubiților și reparații făcute „pe repede înainte”, fără garanții.

Ce spune legea acum?
Articolul 14, alin. (3) din Legea 132/2017 garantează despăgubirea integrală, calculată pe baza prețurilor reale de piață pentru piese, materiale și manoperă. Acest principiu apără păgubitul de abuzuri și de presiuni financiare, asigurând reparații sigure și conforme.

Modificarea propusă ar elimina acest echilibru, punând păgubitul în postura de „negociator” cu o companie de asigurări care urmărește maximizarea profitului.

POSA mai atrage atenția că RCA este o asigurare obligatorie, nu un contract comercial supus negocierii. Păgubitul este o victimă, nu un partener de afaceri. Reparația trebuie să fie sigură, nu ieftină. Convențiile financiare impuse pot duce la: Mașini reparate precar, cu risc major în trafic, renunțarea la drepturi legale, manipulare prin oferte „rapide”, dar păguboase.

Ce solicită POSA?

  • Păstrarea dreptului la despăgubire integrală, la prețurile reale de piață
  • Interzicerea convențiilor abuzive impuse păgubiților
  • Respectarea accesului liber la service-uri autorizate de RAR
  • Intervenția ASF și a Parlamentului pentru protejarea intereselor cetățenilor

„Despăgubirea justă nu este negociabilă, iar drepturile păgubiților nu pot deveni negociabile. Mai mult, siguranța rutieră nu se poate realiza «cu discount»”, a declarat Dan Barbu, președintele POSA.

Într-un moment în care România trebuie să echilibreze cerințele europene cu protecția cetățenilor, PL-x 216/2024 devine un test de responsabilitate legislativă. Dacă amendamentele controversate vor fi adoptate, consecințele se vor resimți nu doar în buzunarul păgubiților, ci și pe șoselele țării.

cristescu 1000 x 200 2 copy untitled design
/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/