Educația din România decade într-un mod absolut alarmant, fapt reflectat inclusiv în rata prezenței la examenul de Bacalaureat de anul acesta. Astfel, aproape jumătate din cohorta acestei generații nu a mai finalizat studiile învățământului preuniversitar, iar din 230.000 de copii ai acestei generații, doar 116.000 s-au înscris la „examenul maturității” anul acesta, atrage atenția deputatul Marilen Pirtea.
„Un minimal recurs la seriile de date statistice asupra numărului copiilor intrați pe băncile școlii în 2006 ne poate oferi o imagine clară despre rata de succes a învățământului preuniversitar. La finalul clasei a XII-a, în 2019, se regăsesc doar o parte dintre copiii care în 2006 au intrat în clasa întâi, o cohortă care la început totaliza 230.000 de copii, din care doar jumătate au ajuns să termine clasa a XII-a și să se înscrie la examenul de Bacalaureat. Aceasta este situația examenului de Bacalaureat, doar unul din doi copii ai unei generații școlare intră în cursa bacului, iese cine poate”, remarcă deputatul liberal Marilen Pirtea, coordonator al Comisiei de Educație a PNL.
La cei 116.316 elevi înscriși la bac, provenind din promoţia curentă, se adaugă și 19.771 absolvenți ai celor douăsprezece clase din promoţiile anterioare, un total de 136.087 elevi înscriși în prima sesiune a examenului de bacalaureat 2019, ale cărei probe se desfășoară în această săptămână.
„În anul școlar 2001-2002 au fost înscriși în clasa întâi 257.000 de copii, iar în 2006-2007 numărul copiilor înscriși a scăzut la 230.000. Mai apoi, în 2012-2013, numărul a scăzut și mai mult, la 200.000 de copii, iar în 2018-2019 acest număr a ajuns la 150.000. Scăderea demografică este permanentă, reflectată puternic în numărul elevilor care formează cohortele școlare ce își încep ciclul primar. (…) Dacă privim retrospectiv, acum 20 de ani se înscriau în prima clasă a ciclului primar 250.000 de copii, cu 100.000 mai mulți decât se înscriu astăzi”, adaugă liberalul Marilen Pirtea.
Mai mult, acesta susține faptul că, în acest ritm, declinul este inevitabil și îngrijorător, iar generațiile viitoare vor fi pasibile de repetarea aceluiași fenomen. În aceste condiții, Ministerul Educației Naționale este obligat să își asume răspunderea în ceea ce privește acest declin accentuat și să intervină în mod strategic pentru echilibrarea rezultatelor de parcurs școlar preuniversitar, conchide liberalul Marilen Pirtea, coordonator al Comisiei de Educație a PNL.