Prin votul acordat în ultima şedinţă de consiliu, aleşii locali ai municipiului Lugoj au mandatat Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Apă – Canal Timiş să exercite în numele şi pe seama municipiului Lugoj o serie de atribuții, drepturi şi obligaţii importante.
În primul rând, este vorba despre elaborarea şi aprobarea strategiilor proprii privind dezvoltarea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare, a programelor de reabilitare, extindere şi modernizare a sistemelor de utilităţi publice existente, precum şi a programelor de înfiinţare a unor noi sisteme, cu consultarea operatorului.
Regulile vor fi stabilite tot de asociația menționată, precum elaborarea şi aprobarea regulamentului serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare, a caietului de sarcini, a contractului de furnizare și prestare a serviciului şi a altor acte normative locale referitoare la serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare. Toate vor fi făcute în baza regulamentului cadru, a caietului de sarcini şi contractului de furnizare – prestare, a altor reglementări cadru elaborate şi aprobate de autorităţile de reglementare competente.
Foarte important este faptul că ADI va stabili taxele pe care le vor plăti lugojenii. Este delegată stabilirea, ajustarea, modificarea şi aprobarea preţurilor, tarifelor şi taxelor speciale, după caz, cu respectarea normelor metodologice elaborate şi aprobate de autorităţile competente.
Același regim îl vor avea aprobarea stabilirii, ajustării sau modificării preţurilor şi tarifelor pentru serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare, după caz, pe baza unui aviz de specialitate emis de autorităţile de reglementare competente.
ADI are mandat să asigure gestionarea şi administrarea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare pe criterii de competitivitate şi eficienţă economică şi managerială, având ca obiectiv atingerea şi respectarea indicatorilor de performanţă a serviciului, stabiliţi prin contractul de delegare a gestiunii serviciului.
Asociația mai este împuternicită să elaboreze şi să aprobe strategii proprii în vederea îmbunătăţirii şi dezvoltării serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare, utilizând principiul planificării strategice multianuale și să stabilească cerinţele şi criteriile de participare şi selecţie a operatorilor la procedurile publice organizate pentru atribuirea contractelor de delegare a gestiunii.
ADI este abilitată să aprobe stabilirea, ajustarea sau, după caz, modificarea preţurilor şi tarifelor serviciului de alimentare cu apă şi canalizare propuse de operator, în baza metodologiilor elaborate de autorităţile de reglementare potrivit competenţelor acordate acestora prin legea specială, dar și să refuze, în condiţii justificate, aprobarea stabilirii, ajustării sau modificării preţurilor şi tarifelor propuse de operator. Pentru serviciile care funcţionează în condiţii de monopol, va solicita avizul autorităţilor de reglementare competente.
În fine, ADI are împuternicrea să rezilieze unilateral contractele de delegare a gestiunii serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare şi să organizeze o nouă procedură pentru delegarea gestiunii acestuia, în condițiile nerespectării repetate de către operator a obligaţiilor contractuale şi dacă operatorul nu adoptă programe de măsuri care să respecte condiţiile contractuale şi să asigure atingerea, într-un interval de timp prestabilit, a parametrilor de calitate asumaţi.