Noul edil-șef al Reșiței s-a apucat să strângă cureaua, una din primele măsuri luate afectându-i pe cei mai săraci dintre reșițeni, pe pensionari, jumătate dintre aceștia urmând să nu mai beneficieze de gratuități pe mijloacele de transport în comun!
Ioan Popa a inițiat un proiect de hotărâre pe care l-a supus votului Consiliului Local, prin care a obținut reducerea semnificativă a numărului pensionarilor ce beneficiază de gratuitate pe transportul public. În acest fel, a redus la jumătate valoarea subvențiilor pe care municipalitatea le plătește firmei de transport Ro-A Tir. În expunerea de motive, Popa a propus ca începând cu luna august 2016, facilitățile la transportul urban de călători să fie acordate tuturor pensionarilor din municipiu care au o pensie netă până în 600 de lei/lună, indiferent de vârstă. Consilierii locali hotărâseră în 2011 ca plafonul de acordare al acestor subvenții să fie de 800 de lei/lună pentru persoanele până în 70 de ani, iar în cazul celor care depășesc această vârstă să se acorde gratuitate indiferent de cuantumul pensiei. Popa a mai redus ceva în proiectul pe care l-a inițiat: numărul de tichete acordate, de la 16 la 10. Primarul Reșiței a justificat aceste reduceri invocând situația actuală a bugetului local.
Liderul grupului PSD din Consiliul Local Reșița, Ionuț Chisăliță, și-a exprimat imediat nemulțumirea față de propunerile lui Popa. “Eu fac un amendament, să lăsăm plafonul pensiei la 800 de lei, pentru că sunt foarte mulți pensionari care nu s-ar mai încadra și nu ar mai beneficia de aceste facilități”, a spus social-democratul, susținut și de alte voci ale consilierilor PSD. Primarul Popa a replicat, susținând că, practic, nu are altă soluție: “Toți pensionarii cu limită de venituri de 600 de lei primesc facilitatea, tichete de călătorie gratuite, pe care le-am redus de la 16 la 10. Da?! Ca să o spunem public! Nu e nicio problemă. De ce fac asta?! Pentru că noi plătim undeva la 5 miliarde pe lună subvenții la Ro-A Tir pentru traseele neeficiente, pentru pensionari și persoane cu handicap. Aceste subvenții, țin să menționez, să fie clar, nu s-au plătit de trei ani! Eu nu pot să plătesc subvențiile pe care le-au promis alții cu trei ani înaintea mea! Pentru că am conturile blocate. Aici e un amestec de populism cu o ușoară urmă de penal. Rog pensionarii din Reșița să înțeleagă că avem nevoie de suportul lor ca să stopăm această situație și această Hotărâre de Consiliu Local o solicităm pentru o perioadă determinată de timp, până când transportul public de persoane din Reșița se va face în condiții umane, civilizate, nu cum se face astăzi”.
Social-democrații nu s-au lăsat convinși și au insistat pentru păstrarea plafonului pensiei de 800 de lei, moment în care Popa a luat foc: “E vorba despre subvenții pe care nu le-ați plătit trei ani! Cereți în continuare facilități pe care nu ați fost în stare să le îndepliniți ca sarcină. Astea sunt motivele pentru care nu mai știm de unde să scoatem bani!” Consilierii PSD au vrut să afle ce reducere s-ar face la buget în cazul în care propunerea primarului ar fi votată, acesta răspunzându-le cu un atac direct la administrația Stepanescu: “E un calcul făcut, nu acum, nu de mine, s-a făcut de pe vremea domnului Stepanescu. Dacă coborâm de la 800 la 600, ajungem la jumătate din subvenție. E un calcul făcut de acum doi ani, dar nu a avut nimeni curaj să-l pună în practică. Tichetele astea ar fi putut fi schimbate. Ro-A Tir a solicitat 100.000 de euro ca să introducă sistemul de control pe cartelă electronic, dar nu le-ați dat bani să avem o situație clară! Eu nu o să le dau acum bani, că le expiră la anul contractul, trebuie să fiu nebun să le dau acum 100.000 de euro să-și facă ticketing electronic când nu mai am contract cu ei!”
Odată încheiate discuțiile în contradictoriu, s-a trecut la vot. Majoritatea PNL – Partidul Verde a validat propunerea lui Popa, astfel că ușile autobuzelor Ro-A Tir nu se vor mai deschide acum gratuit decât pentru jumătate din pensionarii care se obișnuiseră să călătorească gratuit.