S-a împlinit o lună de când Lugojul a trecut integral la transportul public ”verde”.
În acest moment, în trafic se află nouă autobuze electrice marca Granton, care circulă pe trasee noi, reorganizate de către administrația lugojeană.
„Ce concluzie putem trage în prima lună de când am trecut la transportul public integral electric? De la patru autobuze diesel și 50 de călători pe zi, am urcat la 800 de călători zilnic. Avem 800 de călători, dintre care trei sferturi sunt elevi. Avem foarte mulți elevi din Cartierul ITL, dimineața pleacă două autobuze din ITL, cu suplimentare de două autobuze pentru Școala nr. 6 Anișoara Odeanu. Aducem și elevi de pe strada Sudului, care n-a avut niciodată transport public. La fel, după foarte mult timp, am reintrodus transportul pe strada Livezilor. Zeci de ani, după desființarea stației IJTL, ei nu au mai avut transport public acolo. Părinții au prins curaj, au văzut că autobuzele sunt impecabile, că șoferii sunt de încredere, cu mare vechime la noi în firmă, care pot duce și aduce copiii în siguranță”, ne-a declarat Alin Năfărean, administratorul societății Transport Local Lugoj..
Atât responsabilii societății de transport local, cât și Poliția locală, au semnalat descongestionarea parcărilor. Dimineața, la Anișoara Odeanu, dar ți în alte zone, s-a mai eliberat partea de mașini parcate. Este o tendință pozitivă.
Rute noi
„Evident, nu suntem sută la sută capabili să luăm fiecare copil de acasă și să-l ducem la școală. Mai avem proiectul cu Coșteiul, în care vom primi încă trei autobuze articulate mari, mai avem și două autobuze de rezervă. În perioada asta de vară, cât este vacanța, trebuie să mai angajăm doi șoferi. Această perioadă o vom folosi pentru a înființa noi rute, pentru zonele care sunt descoperite: Gheorghe Lazăr, Paul Chinezu, Timotei Cipariu, Ștrandului, ca să luăm copiii direct de acolo. De exemplu, pe Ștrandului, până își scot copiii de la Penny sau de la Ocolul Silvic, pe ploaie sau zăpadă, mai bine îi duc cu mașina personală. Noi trebuie să înființăm noi stații în cartierele astea, mai ales că autobuzele noastre au 10 m lungime și se pot încadra. Am înființat stație și pe strada Jabărului, unde va fi noua creșă, care va avea 100 de copii”, adaugă Năfărean.
Supraveghere video
Până acum, autobuzele s-au comportat foarte bine. Nu au fost semnalate nici distrugeri, nici defecțiuni.
„Săptămâna asta, va veni firma de la București și va implementa sistemul de supraveghere video în fiecare autobuz. Fiecare vehicul va fi conectat la internet printr-o cartelă. Noi vom avea la sediu un centru de comandă unde vom ști în timp real ce se întâmplă, câți copii se află în autobuz, câte stații și câți km s-au parcurs”, precizează responsabilul societății.
Societatea Transport Local Lugoj are undeva între 100 și 150 de abonați pensionari. Primăria suportă cheltuielile pentru aceste abonamente. La fel, există și firme care și-au făcut abonamente. S-a primit un feed-back pozitiv: firma preferă să plătească 100 de lei lunar și să știe că omul pleacă din ITL la 7 dimineața și vine înapoi la 4 după masa. Este mai ieftin și mai sigur ca alte soluții alternative de transport.