Magistrații Tribunalului Bihor au detonat o adevărată bombă în Consiliul Județean Bihor, dar scaunele tremură și în Consiliul Județean Caraș-Severin!
Aleșii județeni din Caraș-Severin îl vor desemna mâine prin vot pe cel de-al doilea vicepreședinte al Consiliului Județean. Până atunci însă, astăzi, Mihai Bona, cel care ocupase această funcție, va afla sentința în procesul deschis UNPR-ului, partidul care l-a exclus din rândurile sale și care, practic, l-a lăsat fără calitatea de consilier județean și fără cea de vicepreședinte. Tot instanța de judecată poate provoca un adevărat cutremur la nivelul administrației publice locale. După modelul Consiliului Județean Bihor, unde instanța de fond a stabilit că președintele și cei doi vicepreședinți au fost aleși cu încălcarea legii. Situația a fost aproape identică și în Consiliul Județean Caraș-Severin, astfel că se vorbește tot mai des despre posibilitatea debarcării lui Silviu Hurduzeu și a lui Ionuț Popovici.
În Bihor, liberalii au cerut în sala de judecată anularea hotărârilor Consiliului Județean prin care au fost aleși președintele și vicepreședintele. Și-au argumentat solicitarea pe trei motive. Două dintre ele, cele mai importante, sunt valabile și pentru Consiliul Județean Caraș-Severin! Liberalii au arătat în primul rând faptul că procedura votului secret nu a fost respectată la alegerea președintelui. Apoi au cerut Tribunalului Bihor să țină cont de faptul că, după validarea Consiliului Județean nu a fost ales un președinte de ședință. Apoi au cerut Secției de Contencios Administrativ să aibă în vedere că nu a fost legal constituită Comisia de validare după ce membrul liberal al acesteia a părăsit ședința.
Instanța a reținut că ședința în care au fost aleși președintele și cei doi vicepreședinți a fost condusă de cel mai în vârstă dintre consilieri, asistat de cei mai tineri, că s-a ales Comisia de validare a mandatelor și că s-a declarat legal constituit Consiliul Județean. Că în continuare, ședința a fost condusă tot de către cel mai vârstnic consilier județean și că s-a trecut la alegerea președintelui și ulterior a vicepreședinților. Mai reține Tribunalul Bihor că au apărut discuții aprinse cu privire la respectarea procedurii votului secret, în urma cărora liberalii au părăsit sala. Printre aceștia fiind și unul din cei trei membri ai Comisiei de validare. În ciuda acestor aspecte, prin două hotărâri ale majorității au fost aleși președintele și vicepreședinții.
„Potrivit art. 35 alin (1) din Legea Nr. 215/2001, «După declararea ca legal constituit, consiliul local alege dintre membrii săi, prin hotărâre adoptată cu votul deschis al majorității consilierilor locali în funcție, un președinte de ședință, care va conduce ședințele consiliului și va semna hotărârile adoptate de acesta». „Prin urmare, în baza acestui text legal, Consiliul Județean Bihor avea obligația ca, după declararea ca legal constituit, să aleagă dintre membrii săi, prin hotărâre adoptată cu votul deschis al majorității consilierilor județeni în funcție, un președinte de ședință care să conducă ședința Consiliului Județean până în momentul desemnării președintelui Consiliului Județean. (…) În mod nelegal, ședința a fost condusă după acel moment de cel mai în vârstă dintre consilieri”, se arată în motivarea Tribunalului Bihor. Practic, instanța a stabilit că, prin încălcarea prevederilor legale, Consiliul Județean nu a avut președinte de ședință ales potrivit legii care să conducă ședința până la validarea mandatului președintelui CJ.
Referitor la nerespectarea secretizării votului, instanța arată că, „deși s-au asigurat toate condițiile necesare pentru exercitarea în mod secret a dreptului de vot la alegerea președintelui, respectiv s-au distribuit buletinele de vot consilierilor județeni sub semnătură, a fost amenajată o cabină de vot și o urnă, s-au adus la cunoștința consilierilor județeni prevederile ce reglementează votul secret, legea a fost încălcată prin faptul că o parte din consilierii județeni, în cadrul procedurii votului secret, au arătat opțiunea de pe buletinul de vot la ieșirea din cabina de vot, și-au exprimat verbal opțiunea. Legiuitorul a impus procedura votului secret. (…) Această procedură trebuie respectată cu strictețe. Votul secret funcționează ca un garant al democrației. Instanța apreciază că norma are caracter imperativ”, se mai arată în motivare. Instanța a reținut și faptul că acea Comisie de Validare nu a fost legal constituită odată cu părăsirea ședinței de către membrul liberal. În locul său nu a fost ales alt consilier, astfel că respectiva comisie a funcționat doar cu doi membri, când legea impune clar între 3 și 5.
În consecință, Tribunalul Bihor a hotărât că motivele de nelegalitate invocate de către liberali sunt întemeiate, că hotărârile Consiliului Județean privind alegerea președintelui și a vicepreședinților sunt nelegale și netemeinice și a dispus anularea lor.
Vot secret, dar la vedere!
În aceste condiții, debarcarea lui Hurduzeu și a lui Popovici de la șefia Consiliului Județean Caraș-Severin, despre care se tot face vorbire în ultima vreme, pare tot mai plauzibilă. Consiliul Județean Caraș-Severin s-a constituit în urma ședinței din 24 iunie 2016, în fața prefectului județului, Florența Albu. Pe Ordinea de zi, între proiectele privind constituirea Consiliului Județean și alegerea președintelui nu s-a aflat și alegerea unui președinte de ședință. Exact cum s-a întâmplat și la Bihor. Acest lucru e dovedit fără echivoc și de procesul-verbal aș ședinței respective. Președinte de vârstă a fost ales Nicolae Grindeanu, dar acesta și-a jucat rolul și după validarea și constituirea Consiliului Județean. Prin aceasta s-a evitat un prim vot la vedere, foarte important în contextul jocurilor politice care s-au făcut la acea dată și a temerii legate de posibile trădări. E vorba de votul pentru alegerea președintelui de ședință care să conducă alegerile președintelui Consiliului Județean!
Grindeanu a condus ședința în momentul alegerii președintelui. Cât despre secretizarea votului… S-ar putea spune că votul a fost secret, dar la vedere. În sensul că fiecare consilier intra în cabina de vot, dar înainte de a introduce buletinul în urnă făcea imprudența să arate opțiunea de vor reprezentanților partidelor. Același proces-verbal redă dialogul iscat pe seama „secretizării” votului.
Marcel Vela: Domnul președinte, acolo nu este votul secret, pentru că domnii din echipa de numărat voturi se uită direct la omul care votează. Ar trebui un pic, un metru mai încoace, să fie sigur.
Ion Spânu: Cred că Coajă s-a uitat primul!
Marcel Vela: Dacă vreți, e ok, dar să știți…
Ion Spânu: E ok. E bine… „poate să intre și în cabină!”
Nicolae Grindeanu: Dar votul este înăuntru, e secret, nu? Înăuntru e secret!
Marcel Vela: Dacă această cabină n-are ușă și nici perdea, cred că, totuși, ar trebui membrii Comisiei de validare să ia un pic distanță. Că ați invocat…
Nicolae Grindeanu: Votul secret. Da!
Marcel Vela: Păi și atunci?!
Ion Spânu: Comisia hotărăște!
Marcel Vela: Atunci le propun să intre în cabină! E mai simplu.
…
Ziarist: Domnul președinte, nu este corect…
Nicolae Grindeanu: Dumneavoastră sunteți de la presă, vă rog frumos, să nu emiteți… Vă rog, vă rog!
Ziarist: Ne arată buletinul!
Nicolae Grindeanu: Da, „toți arată buletinul!”
Marcel Vela: Domnul Darian, sunați la 112, vă rog!
UPDATE, ora 22,00
În procesul dintre Mihai Bona şi UNPR, aflat pe rolul Secţiei I Civilă a Tribunalului Caraş-Severin, instanţa a amânat pronunţarea, la termenul de azi, pentru data de 27 martie 2017.