Pregătit de vot! Primul buget pus în execuție de noua administrație aduce modificări importante pe harta Lugojului

Primarul Claudiu Buciu s-a referit la primul buget care va fi pus în execuție de noua administrație. Acesta va fi supus la vot în ședința de consiliu de luni, 26 aprilie.

Edilul-șef a anunțat o creștere cu 10% a bugetului pe partea de funcționare. El a vorbit despre ce se va păstra (sau nu) din programul de investiții de până acum și ce lucruri noi s-au propus pentru 2021. Maximizarea șanselor de accesare a fondurilor europene, prin programe profesionist întocmite, este una dintre priorități.

La capitolul investiții noi în următorul exercițiu bugetar se află cele destinate constituirii capitalului social al celor trei societăți nou înființate care se ocupă de structura de apă-canal a municipiului, de transportul public, respectiv de administrarea patrimoniului imobiliar al orașului.

„Pentru că aceste societăți nu pot avea venituri din prima zi de funcționare, am prevăzut sume pentru constituirea capitalului social, respectiv 1.000.000 lei pentru societatea nouă de apă-canal, 500.000 lei pentru societatea nouă de transport și 250.000 lei pentru societatea de patrimoniu. Sumele vor fi folosite pentru a face primele angajări și pentru a achiziționa echipamentele informatice necesare pentru demararea activității, încheierea de abonamente de telefonie etc. desigur, unele societăți vor prelua o parte din angajații care își desfășoară activitatea în prezent în vechile societăți”.

5.500.000 de lei pentru achiziționarea de terenuri și clădiri

Noul buget va aduce modificări importante pe harta orașului. A fost cuprinsă o sumă globală de 5.500.000 de lei pentru achiziția unor imobile necesare dezvoltării municipiului și desfășurării activității societăților care vor aparține de Consiliul Local. În primul rând, este vorba de fosta incintă a ITL Lugoj – Unitatea A, cu o suprafață de 7 hectare, cu hale în suprafață de 3,2 ha (32.000 mp) și spații administrative (birouri) de aproximativ 2.000 mp. În cazul achiziționării, aici vor fi mutate activitățile celor trei societăți.

„Pentru că sediul Meridian este ipotecat și probabil va fi scos la vânzare, ar trebui să cuprindem bani în buget și pentru o eventuală achiziție a sediului, având în vedere că terenurile sunt ale municipiului Lugoj.”, a precizat Buciu.

Așadar, alte clădiri care vor fi achiziționate sunt cele în care își desfășoară activitatea în prezent „Meridianul”, în funcție de evaluările care vor rezulta din viitoarele licitații. La fel, vor fi achiziționate clădirile ștrandului de pe insulă, care sunt de asemenea ipotecate de către „Meridian”, spre o bancă comercială.

Alte terenuri vizate spre achiziție sunt cele din fața și din spatele Școlii generale Nr. 1. Unul are 2.900 mp, iar celălalt – 4.000 mp.

„Cum Școala 1 nu mai are elevi, din cauza condițiilor proaste în care se găsește clădirea, am vrea să creăm acolo o instituție de învățământ cu creșă, grădiniță și școală I-IV. Pentru partea de creșă și grădiniță vor exista finanțări guvernamentale.”, a detaliat primarul.

După cum s-a mai anunțat, se dorește și achiziționarea imobilului Casei de Cultură a Sindicatelor. „În caz că nu vom avea un acord în urma corespondenței cu cei de la Uniunea Generală a Sindicatelor din România, probabil că vom apela la procedura exproprierii.”, spune Buciu.

Sediu pentru o viitoare autogară a orașului

Alt imobil care se dorește a fi achiziționat este cel al dispensarului situat în apropierea Gării CFR. Prin alipirea cu terenul aferent Cantinei de Ajutor Social, acolo se dorește construirea unei autogări.

„În toată lumea civilizată, autogările stau lângă gări. Cele două mijloace de transport fiind complementare, este util și logic ca orașul să aibă porțile de intrare și ieșire în același loc.”, adaugă primarul.

Cât despre actualul spațiu al Galeriei Pro Arte, nefolosit de 10 ani, primarul spune că, după restaurare, clădirea își va păstra destinația de galerie de artă și va fi gestionată în parteneriat cu Uniunea Artiștilor Plastici.

Despre centrul multicultural de pe strada Banatului din fosta cazarmă s-a mai scris. Primarul intenționează chiar să mute acolo anumite colecții care nu se pot expune în clădirea Muzeului din cauza lipsei spațiului.

Achiziția de echipamente noi

Alt capitol important din buget va fi rezervat achiziției de echipamente și utilaje noi, pentru ca Primăria să gestioneze în regie proprie, direct sau prin cele trei societăți, activitățile publice.

Vor fi cumpărate un echipament de măsurare a compactării solului ca urmare a lucrărilor de infrastructură, două buldoexcavatoare (unul pentru societatea de apă-canal, altul pentru curățenie), trei excavatoare mici (pentru branșamente și intervenții), un încărcător frontal pe pneuri, un tăietor de asfalt pentru societatea de apă-canal, două compactoare etc.

Având în vedere că transportul public dispune doar de două autobuze funcționale, s-au alocat 1,5 milioane lei pentru achiziția a zece autobuze second hand, printr-o procedură de licitație internațională.

Pentru serviciul de spații verzi vor fi achiziționate un aspirator de frunze și un tocător de crengi de mari dimensiuni, care se va alătura tocătorului vegetal existent.

La acestea se vor adăuga un utilaj multifuncțional pentru deszăpezire, măturat, spălat și aspirat carosabil, aparate de sudură, motopompe pentru intervenții la apă-canal, generatoare pentru aparatele de sudură și alte echipamente și o motopompă pentru denisiparea forajelor de apă (care n-au mai fost denisipate de 12 ani). Un utilaj special va fi cel de curățare, spălare și desfundare canale (o Voma și o vidanjă în același echipament), două șlepuri pentru utilaje, două tractoare medii, dotate cu basculantă, încărcător frontal, lamă și sărăriță, un tractor mic pentru mediu și salubritate, un concasor, un încărcător pe șenile etc. Toate acestea sunt necesare pentru ca noile societăți de interes public să obțină licențe de funcționare.