Planurile primarului Fritz pentru a transforma STPT într-o companie performantă: „Era obișnuită să întindă mâna”

fritz stpt

Dominic Fritz anunță că Societatea de Transport Public Timișoara va avea parte de o serie de schimbări, astfel încât să devină o companie performantă. Edilul-șef susține că, în acest moment, funcționează un sistem care permite societății „să întindă mâna” către primărie de fiecare dată când are nevoie de bani.

Dominic Fritz susține că primăria are planuri mari în ceea ce privește transformarea Societății de Transport Public Timișoara într-o companie performantă. Pentru început, edilul-șef a explicat faptul că STPT s-a aflat în ultimii doi ani într-un „dezechilibru major financiar”. Asta după ce în august 2020 s-a aprobat un nou contract prin care s-a stabilit ca banii să nu mai ajungă direct de la Primăria Timișoara la STPT, ci prin Societatea Metropolitană de Transport Timișoara (SMTT).

Problema cu acest contract era că înțelegerea despre ce este o cheltuială eligibilă care trebuie rambursată de către SMTT a fost complet diferită. Așa că în fiecare lună STPT a depus o factură la SMTT, din care SMTT a recunoscut poate jumătate din factură, și vorbim de milioane de lei. Era clar că era o disfuncțiune majoră în acest contract. Cu ajutorul unei echipe de experți de la BERD, a fost făcut un audit de contract, pe care trebuie să-l aprobăm, în baza căruia urmează ca Primăria Timișoara, prin SMTT, să mai dea între 20 și 30 milioane lei pentru banii ce într-adevăr trebuiau dați către STPT. În urma acestor eforturi, am rectificat și am votat în ultimul plen un nou contract de delegare, vechiul contract a adus un deserviciu major STPT-ului”, a afirmat Dominic Fritz.

Mai mult, primarul Timișoarei a precizat că sunt discuții cu ANAF, astfel încât o bună parte din datoriile pe care STPT le are la stat să fie stinse, ca urmare a aplicării prevederilor Ordonanței de Urgență 6, care presupune o restructurare a restanțelor. De asemenea, edilul-șef a declarat că cei din conducerea STPT vor fi stimulați să transformare compania într-una profitabilă, urmând a fi schimbat sistemul de subvenționare.

Au fost clar niște probleme sistemice la STPT, care au făcut ca această companie să nu funcționeze economic. Este clar că întotdeauna va avea nevoie de subvenții din partea Consiliului Local Timișoara, dar felul în care acum este construit acest sistem de subvenționare nu este chiar în regulă. Avem o parte de subvenție și apoi avem o parte de compensare dacă STPT nu-și recuperează prin vânzarea biletelor banii necesari pentru funcționare. Asta înseamnă că este o companie care se poate baza, chiar dacă ar avea zero pasageri, că vor primi banii de la Primăria Timișoara, care o să compenseze lipsa vânzării biletelor prin subvenții. Este clar că cu un astfel de sistem de subvenții nu există niciun fel de stimul economic, managerial pentru a crește numărul de pasageri. Și aici este clar că trebuie, împreună cu noul Consiliu de Administrație de la STPT, să găsim variante cum putem forța STPT să aibă, în primul rând, îngrijorarea cum creștem pasagerii, pentru că, momentan, nu asta era principala grijă a STPT, îmi pare rău să o spun. Este un sistem care a dus la o atitudine de doar trebuie să întindem mâna dacă avem nevoie de bani. Doar dacă introducem în sistem ca ei să aibă un interes antreprenorial să crească numărul de pasageri, doar atunci vom avea o companie performantă. Mă bucur că în sfârșit facem niște schimbări sistemice care vor stimula STPT ca o companie care vrea să crească, să pună un accent mai mare pe pasageri, și nu pe țeava de bani din Primăria Timișoara”, a explicat Dominic Fritz.

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/