Liberalul Marilen Pirtea, rectorul Universității de Vest din Timișoara, trage un semnal de alarmă cu privire la efectele absenteismului candidaților la examenul de bacalaureat.
Anul acesta, la Bac s-au înscris 108.000 de candidați, însă încă de la prima probă, cea la limba și literatura română, peste 1.200 au absentat. De la un an la altul sunt tot mai puțini candidați înscriși în examen, iar dintre aceștia, tot mai puțini prezenți.
„Acest pronostic ridică semne de întrebare atât cu privire la evoluția demografică, cât și față de interesul pentru continuarea studiilor”, a subliniat Marilen Pirtea într-o postare publicată pe rețelele sociale.
Deși rata de promovare a bacalaureatului s-a situat în ultimii ani între 80% și 83%, numărul absolut al celor care finalizează examenul cu succes este în scădere. În 2024, 97.066 de candidați au promovat, în 2023 – 89.555, iar în 2022 – 86.804. Această tendință, mai arată Pirtea, raportată la numărul celor prezenți în 2025 după prima zi de examen, indică faptul că aproximativ se estimează că în jur de 80.800 ar putea promova examenul. Ar putea fi cel mai scăzut număr de promovați din ultimii ani.
„Pentru anul universitar 2025-2026, cifra de școlarizare pentru învățământul superior include 68.116 de locuri finanțate de la bugetul de stat. Având în vedere numărul redus de absolvenți preconizat, precum și opțiunea unei părți dintre aceștia de a nu-și continua studiile sau de a alege instituții de învățământ superior din străinătate și, în absența unor măsuri concrete, vom ajunge în situația în care multe universități nu vor reuși să ocupe locurile finanțate de la bugetul de stat pe care le au la dispoziție, din cauza numărului absolvenților care sunt eligibili și interesați să urmeze studii universitare”, a mai explicat Pirtea.
Cele mai recente date arată că doar 23,6% din populația adultă din România are studii superioare finalizate – cel mai mic procent din UE. Rectorul UVT vorbește, în context, despre o reformă a bacalaureatului. „Atât examenul de bacalaureat, cât și întreg ciclul de studii liceale, trebuie să promoveze o abordare interdisciplinară și mai aplicată, în care competențele transversale să capete o pondere reală, nu doar declarativă. Examenul maturității nu ar trebui să verifice doar capacitatea de memorare sau de reproducere a unor informații, ci ar trebui să stimuleze capacitatea de analiză, adaptabilitatea, spiritul critic și autonomia în gândire. România are are nevoie de absolvenți capabili să gândească critic, să rezolve probleme complexe, să lucreze colaborativ și să integreze cunoștințe din domenii multiple”, a concluzionat Marilen Pirtea.