Drumul județean de 26 de milioane de euro din Caraș-Severin a fost evitat de cei mai renumiți constructori la nivel mondial! Versanții riscă să se prăbușească, iar Consiliul Județean să returneze toți banii Bruxelles-ului!
Silviu Hurduzeu, președintele Consiliului Județean Caraș-Severin la acea vreme, a obținut în 2019, din fonduri europene, 26 de milioane de euro pentru modernizarea Drumului Județean 608 Plugova – Globurău – Costiș – Borugi – Cornereva – Obița – Rusca. Cea mai mare investiție de după 1989 într-un drum județean din Banatul Montan! Succesorul său, Romeo Dunca, a dat în aprilie 2021 ordinul de începere a lucrărilor pe cei 42 de kilometri de drum județean ce trebuie modernizați integral din bani europeni. Fără a fi însă foarte încântat și asta din cauza faptului că lucrarea a fost adjudecată de către SC Emiliano Vest, firmă despre avea foarte multe dubii. Ar fi vrut să reziliere contractul, dar odată începute lucrările a fost nevoit să aprecieze calitatea acestora. Pe DJ 608 s-a lucrat bine, însă s-au întâmpinat acum deficiențe majore în derularea proiectului care atrag un pericol uriaș. Versanții riscă să se surpe, iar administrația județeană ar putea fi obligată să returneze toți banii Uniunii Europene.
Contractul de finanțare pentru Modernizarea DJ 608 Plugova – Globurău – Costiș – Borugi – Cornereva – Obița – Rusca a fost semnat de Hurduzeu în 2019. În ianuarie 2021 au fost înregistrate pagube însemnate în urma fenomenelor hidrometeorologice periculoase din Cornereva. În luna martie a aceluiași an, drumul a fost predat constructorului, fiind semnalată deteriorarea unor porțiuni de drum în urma calamităților naturale. Direcția de Drumuri Județene Caraș-Severin a comandat o expertiză tehnică pentru sectoarele calamitate ce fac obiectul modernizării DJ 608 , calamități produse urmare a ploilor abundente din perioada cuprinsă între data finalizării proiectului tehnic și data predării amplasamentului. De remarcat că, județului Caraș-Severin nu i-au fost alocate fonduri guvernamentale pentru calamitățile produse pe acest segment de drum!
Fisuri adânci de 2 metri în versanții de pe DJ 608!
Expertiza a arătat că se produc costuri suplimentare în valoare de 2 milioane de lei, versanții prezentând risc de căderi de pietre. Numai că, de la momentul proiectării au apărut fisuri noi ale versantului. S-a impus astfel reanalizarea stării tehnice a versanților și taluzurilor. În zonele de risc, executantul a solicitat vizitarea șantierului de către reprezentanții singurelor două firme de renume internațional care sunt specializate în executarea lucrărilor de stabilizarea versanților cu plasă de protecție de înaltă rezistență. E vorba despre Maccaferri și Geobgrug.
S-a constatat un grad ridicat de fisurare a versantului. Ambele firme au comunicat că nu pot garanta asigurarea stabilității versantului și că nu își pot asuma riscul de a pune sub semnul întrebării propriul renume. În consecință, nu au ofertat executarea lucrărilor.
O firmă din Timișoara a realizat la rândul său o expertiză rezultând fisuri adânci, de 1,5 – 2 m, în versanți și risc de prăbușiri, căderi de bolovani și alunecări de pământ. S-a stabilit astfel că, soluția inițială, amplasarea de plasă, nu elimină toate riscurile. Ar putea fi însă atenuate prin executarea unor ziduri de protecție și amplasarea de plasă tip perdea. În urma expertizei tehnice s-a mai constatat că se produc costuri suplimentare pentru derocări, valoarea lucrărilor fiind de 8,1 milioane lei. Plus TVA!
„Pentru finalizarea proiectului și pentru asigurarea unui grad ridicat de confort și siguranță în ceea ce privește circulația autovehiculelor se impune suplimentarea valorii contractului cu suma de 10 milioane lei. Pentru a nu periclita implementarea proiectului și pentru a beneficia de asigurarea garanției de bună execuție din partea constructorului, este imperios necesar ca aceste lucrări să fie executate într-o ordine tehnologică dictată de normativele tehnice în vigoare, care să permită realizarea investiției până la data de 31.12.2023, data finalizării contractului de finanțare, în caz contrar există riscul ca Județul Caraș-Severin să ramburseze întreaga valoare a contractului.”, a explicat președintele Romeo Dunca.
În urma discuțiilor cu ADR Vest și cu constructorul s-a identificat soluția financiară pentru punerea în aplicare a proiectului actualizat cu dispoziția de șantier privind derocările în valoare de aproape 10 milioane de lei. S-a stabilit că 4 milioane de lei vor fi plătiți din bugetul propriu a CJ, iar 6 milioane de lei sunt eligibili din proiect.