Pași pentru aducerea acasă a două locomotive fabricate la Reșița!

locomotiva abur

Municipalitatea face demersuri pentru a transfera la Reșița două locomotive cu abur aflate în patrimoniul Centrului Național de Calificare și Instruire Feroviară.

În 2022, Reșița aniversează 150 de ani de la fabricarea primei locomotive cu abur pe teritoriul actual al României, 100 de ani de la construirea fabricii de locomotive și 50 de ani de la inaugurarea muzeului de locomotive cu abur din Triaj.

În acest context, aleșii locali au aprobat, în cea mai recentă ședință, încheierea unui contract de comodat cu Centrul Național de Calificare și Instruire Feroviară, în baza căruia Locomotiva cu Abur seria 230.132, fabricată sub licență germană la Uzinele de Fier și Domeniile Reșița, și Locomotiva cu Abur seria 150.282, ultima fabricată la Reșița în anul 1960, să fie transferate în municipiul de pe Bârzava.

Cele două garnituri fac parte din patrimoniul Centrului Național de Calificare și Instruire Feroviară, iar în perioada următoare municipalitatea va face demersurile necesare pentru aducerea lor la Reșița, unde vor rămâne pentru o perioadă de doi ani.

Reșița este un centru industrial cu o tradiție de peste 250 de ani, fiind, de asemenea, și un centru turistic cu multe locații și trasee turistice, precum muzeul de locomotive, unicat în felul său, și astfel, prin aducerea de noi exponate se va putea mări valoarea istorică a celor deja expuse în spațiul public al municipiului, dar, totodată, va însemna și un act de cultură pentru generațiile care doresc să cunoască istoricul construcțiilor de locomotive din România.”, se arată în referatul de aprobare al proiectului de hotărâre.

De precizat că, în tot acest demers întreprins de aleșii locali, o contribuție au avut și reșițenii Andrei Bălbărău și Bogdan Andrei Mihele, care au reperat la Ploiești cele două locomotive și au făcut solicitări la Primăria Reșița pentru aducerea lor acasă.

Locomotiva seria 230.132 a fost fabricată sub licență germană la Uzinele de Fier și Domeniile Reșița, fiind totodată prima garnitură folosită pentru remorcarea trenurilor de călători din România, livrată de UDR în noiembrie 1932 către Căile Ferate Române.

Locomotiva seria 150.282 a fost fabricată la Combinatul Metalurgic din Reșița în anul 1960, fiind ultima realizată pentru piața românească, uzina trecând la fabricarea de motoare pentru locomotivele Diesel. La momentul fabricării sale, aceasta îngloba cele mai noi și moderne dispozitive și instalații ale industriei constructoare de locomotive.

Sursă foto: Mihele Bogdan Andrei

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/