Din nou discuții aprinse în plenul Consiliului Județean Timiș cu privire la parcarea supraetajată pe care administrația județeană vrea să o ridice în centrul Timișoarei. Aleșii județeni s-au chinuit să ajungă la un numitor comun în privința contractului de concesiune a lucrărilor pentru realizarea investiției.
Executivul CJ Timiș și-a dorit ca de construcția viitoarei parcări supraetajate să se ocupe un operator privat, stabilit în urma unei licitații, de la documentație până la execuție. Asta după ce aleșii județeni au aprobat, la finalul anului trecut, alipirea celor două parcele care aparțin primăriei, respectiv CJT, pentru ca viitorul spațiu să poată genera mai multe locuri de parcare. Practic, administrația pune la dispoziție terenul de 5.429 mp unui operator care construiește parcarea și apoi plătește pentru dreptul de folosință o sumă a cărei cuantum este stabilită în urma unui raport de evaluare.
Consilierii PSD nu vor ca terenul care aparține administrației să fie concesionat unui privat.
„Noi nu suntem împotriva unei astfel de parcări în Timișoara, considerăm că avem nevoie cât se poate de repede de o astfel de investiție în Timișoara, mai ales pe terenul pe care îl are la dispoziție consiliul județean, dar nu în modul în care a fost propus acest proiect. Faptul că oferim acest teren unui operator economic pentru o perioadă de 49 de ani și îi solicităm o redevență de 6%, dar nu mai puțin de 100.000 de euro pe an, cred că știm cu toții ingeniozitatea operatorilor economici din România și a sistemului fiscal din România și cred că documentele, în cei 49 de ani, pot fi aranjate în așa fel încât consiliul județean să primească doar redevența minimă de 100.000 de euro. Iar în cei 49 de ani, CJ se va alege cu 4.900.000 de euro, în cel mai bun caz, și cu o clădire care sigur ne rămâne nouă în proprietate, dar după 49 de ani. După 50 de ani, acea clădire iese din orice termene. Nu cred că discutăm de o afacere rentabilă pentru consiliul județean. Cred că avem exemple de bună practică în țară, făcute de municipalitățile din Oradea, Constanța, Galați, care au construit din bugetele locale astfel de parcări și sunt administrate de administrațiile domeniului public din municipalitățile respective. Iar noi avem aici infrastructura necesară pentru gestionarea ei, dacă facem investiția din bugetul propriu al CJT sau contractăm un credit sau găsim niște finanțări europene pentru a face această investiție.”, a spus Alexandru Iovescu, liderul consilierilor PSD din Consiliul Județean Timiș.
„M-am uitat pe ofertele care există la ora asta pe piața imobiliară în Timișoara, sunt undeva prin zonă, în Badea Cârțan, niște terenuri libere care se scot la vânzare la 1.900 de euro/mp. În plin centrul Timișoarei, ultimul teren nu poate să fie 600 de euro. Eu bănuiesc că la o licitație cinstită s-ar obține minim 2.000 euro/mp. Înseamnă că redevența pe an ar trebui să fie 80 de euro/mp.”, a spus și Ioan Sorincău, consilier județean PSD.
Conducerea CJT îi contrazice: nu terenul va fi concesionat, ci lucrările de execuție. Potrivit contractului aprobat de aleși, firma care va câștiga licitația va avea la dispoziție 14 luni să întocmească PUZ-ul, apoi 8 luni pentru documentația tehnică și 24 de luni pentru execuția propriu-zisă a parcării.
„Consiliul județean nu are ca și scop prin lege desfășurarea de afaceri, deci nu vedem această parcare ca o afacere din care CJ ar trebui să obțină profit în detrimentul buzunarului cetățenilor. Dacă dumneavoastră credeți că ar trebui să luăm cât mai mulți bani de la viitorul concesionar, care trebuie să ne dea nouă și la rândul lui să ia de la cetățeni bani prin taxa de parcare, atunci spuneți-o foarte clar. Eu cred că scopul nostru, prin această parcare, este să oferim servicii cetățenilor în acea zonă în care avem o aglomerație fantastică de mașini. (…) Redevența estimată e un minim de la care pornește licitația. Că este cea pe care a evaluat-o firma pe care noi am contractat-o să ne facă acest caiet de sarcini, nu pot eu să o contest. Nu sunt specialist, nici dumneavoastră. Dacă în Badea Cârțan sunt alte prețuri, habar nu am, nu sunt la curent cu această problemă și cu siguranță piața va clarifica acest aspect prin licitația deschisă publică.”, a spus Alin Nica, președintele CJT.
Investiția va genera, spun autoritățile județene, între 400 și 536 de locuri de parcare. „Am lăsat o marjă de flexibilitate la latitudinea celui care va construi și va opera această parcare pentru că noi nu avem experiența unei astfel de investiții și cred că este cel mai bine ca operatorul să vină cu acea viziune care să maximizeze variantele de parcare acolo și de spații de închiriat pentru că nu e doar o parcare, vor fi și spații comerciale. Să găsească mixul optim ca această investiție să aducă randamentul maxim.”, a concluzionat Alin Nica.