Avocatul timișorean Cristian Clipa a înregistrat la Consiliul Local Timișoara o plângere administrativă prealabilă împotriva hotărârii care aprobă noul regulament de parcare Timpark. În paralel, Clipa cere Tribunalului Timiș suspendarea documentului.
Cristian Clipa face demersul în nume propriu. Avocatul susține că hotărârea adoptată de CL Timișoara încalcă mai multe legi, printre care Codul rutier, Legea privind finanțele publice locale, Codul Fiscal, Codul Muncii, Codul administrativ sau Legea privind transparența decizională în administrația publică.
„Analizând hotărârea 20 din 2022 am constatat că există mai multe motive de nelegalitate, din punctul meu de vedere. (…) Ceea ce eu cred că e incorect în privința acestei hotărâri se referă la faptul că, pe de-o parte, suntem obligați să plătim o taxă, un tarif fără a ni se garanta efectiv locul de parcare. Ori legea spune că beneficiarul unui serviciu de parcare trebuie să se bucure în mod efectiv de acest loc de parcare. Noi nu cumpărăm o speranță, o eventualitate în a găsi sau nu un loc de parcare, pentru că dacă mergem pe acest model atunci tarifarea ar fi trebuit să se facă pe loc de parcare găsit și efectiv ocupat în sensul că persoana odată ce a ocupat cu autoturismul locul de parcare va plăti în sistem mesaj pe telefon ș.a strict cât ocupă acest loc. Câtă vreme mie nu mi se garantează locul de parcare, eu nu pot plăti un abonament lunar sau anual pe ceva ce nu mi se oferă în mod efectiv.”, a declarat avocatul Cristian Clipa.
Viceprimarul Ruben Lațcău explică faptul că sistemul funcționează identic de aproximativ 10 ani.
„Mă bucur că după 10 ani de funcționare a sistemului de parcare în acest fel, în care zonele de parcare aveau taxă de parcare rezidențială, dar nu era un loc asignat nominal fiecărui abonament, mai mulți avocați și-au dat seama de această realitate. Evident că sistemul a funcționat în felul acesta de ani de zile, zona roșie, zona galbenă, în toată zona centrală s-au făcut abonamente de parcare rezidențială fără să se garanteze locul și e clar că acest sistem este legal. O altă posibilitate pe care am avea-o ar fi să scoatem la licitație locurile de parcare și cine are cei mai mulți bani să își cumpere locul de parcare. Nu cred că varianta asta este una care să fie corectă pentru toți locuitorii. Cu siguranță domnul avocat și-ar permite să își cumpere loc de parcare și probabil că ar avea mai mulți bani decât mare parte dintre timișorenii care locuiesc în zonele rezidențiale să își cumpere ce loc de parcare dorește dânsul, dar eu nu cred că aceasta este direcția în care cei care își permit să își cumpere un loc de parcare și primăria îi avantajează pe cei potenți, iar cei care nu își permit rămân la coadă.”, a declarat Ruben Lațcău, viceprimar al Timișoarei.
O altă critică adusă de avocat noului regulament se referă la situația liber profesioniștilor (avocați, medici, consilieri fiscali, psihologi) care au cabinete în zona centrală a orașului și care, potrivit acestei hotărâri, nu își pot ține autoturismul înmatriculat pe forma profesională de exercitare decât până la ora 17.
„Altfel spus, dacă am domiciliul acolo unde se găsește și biroul în care îmi desfășor activitatea și dacă autoturismul meu nu e înmatriculat pe birou, cabinet, societate, ci pe persoană fizică, atunci pot să stau și după orele 17. Dacă nu, așa cum se întâmplă în majoritatea situațiilor celor care își desfășoară activitatea ca liber profesioniști și autoturismul este înmatriculat pe un cabinet, pe o societate, pe un birou, de luni până vineri, după ora 17, eu sunt nevoit să îmi mut autoturismul pe un loc netaxat, netarifat, care se găsește la mare sau foarte mare distanță de biroul în care îmi desfășor activitatea profesională. Și atunci eu mă întreb: cum fac? La 17 fără 5 mă ridic de la birou, mă duc îmi iau mașina, o duc la un kilometru-doi de zona centrală unde am eu biroul și mă întorc pe jos? Liberii profesioniști nu sunt la 8 ore. Avocatul este avocat 24 de ore din 24, așa cum se întâmplă și cu medicul și cu alte categorii de liber profesioniști.”, a explicat Clipa.
Plângerea depusă de Clipa la CL Timișoara nu suspendă de drept efectele hotărârii adoptate de consilieri. Asta s-ar întâmpla doar în cazul în care Prefectura Timiș ar ataca documentul la instanța de contencios administrativ.
Regulamentul nou de parcare din Timișoara a intrat în vigoare la începutul lunii aprilie.