O oră și 15 minute, cu viteză maximă de 130 km/h, pe calea ferată de la Reșița la Timișoara, chiar dacă trenul nu mai e pe hidrogen, ci pe baterii!
Aceștia sunt parametrii finali ai proiectului pentru care s-au asociat Nelu Popa, Romeo Dunca, Dominic Fritz și Alin Nica. Mai puțin spectaculos decât și l-a imaginat primarul Reșiței, dar la fel de eficient, proiectul de modernizare a infrastructurii feroviare a ajuns în faza licitației pentru desemnarea constructorului. Și asta pentru că, la început de an, s-a parcurs și ultima etapă înainte ca trenul să intre în linie dreaptă. Mai exact, s-a aprobat protocolul cu CFR Infrastructură privind implementarea proiectului de modernizare a căii ferate. Cu această ocazie s-au clarificat și chestiunile financiare.
Acuzat că el și ceilalți trei parteneri au cheltuit aiurea bani de la bugetele locale pe un proiect care în final nu e al Primăriei Reșița, al Consiliului Județean Caraș-Severin, al CJ Timiș ori al Primăriei Timișoara, ci al CFR, care ar fi putut accesa simplu fonduri din PNRR pentru această investiție, Nelu Popa a explicat că își ia fiecare leu înapoi. Cum la fel vor face și Dunca, Fritz sau Nica. În acest sens, în câteva săptămâni se va semna contractul cu Ministerul Fondurilor Europene pe PNRR.
„Putem scoate la licitație execuția pe Reșița – Voiteni de îndată! Trebuie să mai primim doar avizul pe studiile de soluție de la CFR. Nu au dat avizul până acum deoarece nu aveau protocolul. După ce avem acest aviz, Reșița va licita execuția pe PNRR. Investiția trebuie finalizată până în iunie 2026. Tronsonul Timișoara – Voiteni – Stamora Moravița este și el gata, va fi predat către Ministerul Transporturilor, care se caută soluții de finanțare pe programul operațional de transporturi. Lucrările pe partea de PNRR care urmează să fie executate în următorii doi ani sunt eligibile și sunt rambursabile din PNRR. Deci, noi nu vom plăti de fapt nimic. Și banii către Metroul SA îi vom primi înapoi. Alte costuri de aici încolo nu există pentru noi. Proiectul este finanțabil 100%!”, a precizat edilul Reșiței.
Garniturile de tren ce vor circula cu viteză maximă de 130 km/h nu sunt cele despre care s-a vorbit inițial. Popa și Dunca au fost obligați să coboare cu picioarele pe pământ. „În ceea ce privește materialul rulant, s-a abandonat ideea de trenuri pe hidrogen. Se merge pe trenuri pe acumulatori, pentru că sunt mult mai ieftine. În plus, nu există alimentare la ora asta pe hidrogen și nu ar fi putut fi pus în valoare. Sper ca până în 2026, când va fi gata, să avem și material rulant, să putem să ducem duce oamenii din Banatul de Munte în Banatul de Șes în condiții civilizate, altele decât sunt astăzi!”, a mai spus Nelu Popa.