Lucrările la Podul de Fier vor începe în această lună, anunță reprezentanții Primăriei municipiului Lugoj

pod de fier inchis

Odată cu începerea şcolii, traficul rutier din Lugoj va fi bulversat şi de startul lucrărilor la Podul de Fier din Lugoj, care va bloca astfel jumătate din oraş.

Astfel, conform declarațiilor edililor, „din săptămâna 9 – 15 septembrie, s-ar putea să dăm ordinul de începere a lucrărilor la Podul de Fier. Durata de execuție este de zece luni. Sperăm că firma care va realiza aceste lucrări să dea dovadă de aceeași seriozitate de care a dat dovadă la centrul civic”, ne-a declarat Adrian Serendan, cel care deține în prezent atribuțiile de primar al municipiului.

Lucrările vor începe cu pilonul central al podului, care are 122 de ani și care trebuie izolat, pentru a se vedea starea de uzură reală a părții aflate în apă.

„Nu va fi cămășuit (întărit) până sus la nivelul podului, dar până la nivelul apei, în mod cert, da. Apoi se va face decopertarea pentru a se examina structura metalică aflată sub partea de beton și de asfalt. În funcție de starea tablierului metalic, se va trece la sablare, iar acolo unde situația o va cere, părțile componente afectate vor fi înlocuite tot prin nituire, așa cum a fost construit inițial podul, la 1901-1902 și cum se mai practică și acum la construcțiile metalice. Va fi efectuată și o expertiză, care va arăta oboseala materialului. Structura de oțel OL37, cu curgere de 215 N/mm, îi va conferi o rezistență destul de bună”, spune Serendan.

Lucrări de mântuială

Reamintim că, în 1982, când podul a ieșit din garanție, firma constructoare austriacă s-a oferit să facă reparațiile capitale. În lipsa valutei necesare, s-au făcut reparații de circumstanță. Apoi, în 2009, s-a făcut doar sablarea și vopsirea părții superioare. Ceea ce se face acum va fi prima reparație cu adevărat importantă după inaugurarea podului în 1902.

„Răspunderea este mare și pe această temă au fost discuții dacă merită să-l reparăm sau mai așteptăm. Ne-am gândit să nu se întâmple un eveniment nefericit și atunci am convenit să facem această reparație capitală, prima reparație serioasă care se face la pod. Reparația aceasta va repune podul în parametri de siguranță, cu păstrarea circulației rutiere actuale”, adaugă primarul interimar.

Simbol arhitectonic

Podul de Fier, simbol arhitectonic al Lugojului, are o lungime de 69,5 metri, o lățime de 11,5 metri, un pilon central și două deschideri.

Proiectul de reabilitare a Podului de Fier beneficiază o finanțare de aproape 17 milioane de lei, oferită prin Programul Național ”Anghel Saligny”. Proiectul prevede și o rezervă de fonduri în cazul în care va trebui refăcută pila sau piciorul podului.

Proiectul prevede reabilitarea integrală cu păstrarea structurii actuale de metal – cerință impusă de Direcția Județeană de Cultură, refacerea vămilor, înlocuirea tablierului metalic, verificarea tuturor niturilor și înlocuirea celor necorespunzătoare din punct de vedere al siguranței. La solicitarea Direcției ABA Banat, se va face dotarea nivelului apei cu instrumente de monitorizare permanentă, care vor înlocui vechea scăriță gradată și vor transmite în timp real datele către Apele Române.

Vor fi amenajate vămile, atât în partea superioară, cât și subsolurile lor și toată structura de rezistență, la solicitarea Direcției de Monumente.

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/