260.000 de metri cubi de lemn a rămas nerecoltat anul trecut dintr-un total de 750.000 pe care îl pot oferi pădurile din Caraș-Severin. Unul dintre principalele motive este lipsa de viziune a administrațiilor care asfaltează drumurile, spune directorul Direcției Silvice, Ion Tabugan.
Într-o recentă ședință derulată la Prefectura cărășeană s-a arătat că în Caraș-Severin tăierea lemnului nu este nici pe departe o problemă, din contră. Netăierea lui este. Concret, din cei 750.000 de metri cubi cât s-ar fi putut recolta în 2022, s-a recoltat doar 490.000 de metri cubi. Asta se adaugă la cei aproximativ 2,5 milioane de metri cubi rămași nerecoltați de-a lungul anilor. Motivul? Asfaltarea tot mai multor drumuri pe care se impun restricții de tonaj, spune directorul Direcției Silvice Caraș-Severin, Ion Tabugan.
„Noi, Direcția Silvică, întâmpinăm mari probleme. Se asfaltează, și e bine că se asfaltează în comunele noastre, dar de aici până la a interzice a se trece cu mașinile de tonaj mare este și un factor de renunțare la foarte multe repartiții către agenții economici. (…) Avem 10.000 de metri cubi la care se renunță cu proprietari erijați în proprietari peste noapte, cu limita la 3 tone, cum vor consilierii sau primarii. Nu este normal. (…) V-aș ruga, când vin astfel de hotărâri, să fim și noi anunțați și să putem colabora așa încât să putem exploata masă lemnoasă. De multe ori suntem împiedicați prin aceste indicatoare de 3 tone. (…) De multe ori sunt drumuri asfaltate care nu le aparțin, sunt în administrarea Romsilva și noi nu am comentat, dar în loc de 5, prin proiectare, să pună 8 cm de asfalt și atunci se poate circula cu orice tonaj.”
De cealaltă parte, subprefectul Cristian Gâfu consideră că Direcția Silvică ar trebui să discute mai mult cu primarii și a se pune de acord cu privire la aceste restricții de tonaj. „Avem aproape 900 km de drumuri județene și în fiecare mandat se încearcă repararea unor porțiuni de drum mai mari sau mai mici. Toată lumea care vine din țară spune că în Caraș-Severin avem cea mai proastă infrastructură rutieră. Cred că trebuie să apărăm drumurile, cred că trebuie să meargă și Romsilva, dar atunci când scoateți la licitație suprafețele de pădure să discutați în prealabil cu primarii, nu să-i punem în fața faptului împlinit, ca să găsiți rutele alternative de transport. E o perioadă scurtă, cât funcționează parchetul.” Gâfu s-a arătat nemulțumit și de mizeria pe care o lasă în urmă pe drumurile publice asfaltate unii agenți economici care exploatează masă lemnoasă, dând ca exemplu o astfel de activitate derulată în zona Văliug. În luna aprilie, drumul principal era plin de noroi din cauza camioanelor care duceau lemn din pădure, îngreunând traficul autoturismelor. „Măcar în zonele turistice să avem grijă”. „Noi le-am atras atenția tot timpul. Ei trebuie să o facă cu mult mai multă atenție. Dar acuma nici Dumnezeu nu ține cu noi cu ploile.”, a replicat Ion Tabugan.
Prefectul Ioan Dragomir anunță că a transmis deja o adresă către Consiliul Județean având cunoștință despre mai multe drumuri și poduri care împiedică transportul de lemn. „Am făcut o adresă și către Consiliul Județean fiindcă am identificat două sau trei drumuri de acces care sunt blocate, unde nu sunt poduri sau podurile sunt cu probleme, lucru care împiedică și transportul masei lemnoase și le creează dificultăți și agenților economici care exploatează.”. De asemenea, prefectul a dispus transmiterea unei noi adrese către Consiliul Județean, în atenția președintelui și a arhitectului-șef, prin care să se analizeze posibilitatea ca acolo unde sunt documentații pentru autorizarea lucrărilor de modernizare de drumuri să aibă în atenție și faptul că pe unele dintre aceste drumuri este posibil să se circule cu utilajele care exploatează masă lemnoasă.
„Până acum ne plângeam că n-avem drumuri, acum primarii s-au zbătut, au atras fonduri și au asfaltat. E păcat ca utilajele să treacă pe acolo și să le distrugă repede. Dar și primarii trebuie să gândească în viitor că unde există masă lemnoasă trebuie exploatată, trebuie valorificată. Ar fi bine ca ei să fie mai atenți când autorizează lucrările acelea și să autorizeze pe o stabilitate mai mare a drumului, pe o calitate mai bună a lucrărilor și acelea unde sunt modernizări să reziste cel puțin 10 tone încărcătură. Banii nu îi dau de la ei, îi accesează tot din fonduri, s-ar putea să mai reducă puțin suprafețele de drum asfaltate, dar calitatea ar fi alta și și-ar rezolva și niște probleme economice că nu transportă doar Romsilva, transportă și ei și firmele de pe raza lor.”, a completat prefectul Dragomir.