STPT a crescut anul acesta încasările din vânzarea de bilete și abonamente, dar nu pentru că ar fi călători mai mulți, ci pentru că a crescut numărul validatoarelor și a sporit controalele.
Jumătate dintre călătorii din mijloacele de transport în comun din Timișoara circulă fără bilet. Estimarea vine de la directorul STPT, Florin Petolea, care spune că frauda a fost măsurată în tramvaie și autobuze electrice, acolo unde funcționează toate validatoarele.
„Frauda este de aproximativ 50%. E foarte puțin probabil să fie toate validatoarele stricate. Avem mai multe controale și mai multe validatoare funcționale.”, a explicat Florin Petolea, directorul Societății de Transport Public din Timișoara.
Deși mulți timișoreni încă „uită” să valideze, încasările STPT au crescut în 2025. În primele nouă luni ale anului, compania a adunat peste 16,5 milioane de lei din bilete (la punctele de vânzare și online) și abonamente la punctele de vânzare, cu aproximativ 3 milioane mai mult decât în aceeași perioadă din 2024. „Trei milioane de lei încasați în plus înseamnă trei milioane de lei mai puțin pe care primăria trebuie să-i acopere la final de an.”, a explicat directorul STPT.
Totuși, instituția nu știe exact de unde vine creșterea. „Noi nu știm dacă asta vine din călători mai mulți sau pentru că sunt ei mai conștiincioși. Abia din vara asta am reușit să punem în funcțiune sistemul care ne numără validările și călătoriile.”, a mai spus Petolea.
După numeroase plângeri legate de mizeria din tramvaie și autobuze, STPT a externalizat serviciul de curățenie, din aprilie. „Plătim 190.000 de lei pe lună, fără TVA, mai puțin decât cei peste 300.000 de lei cheltuiți înainte cu propriii angajați. Inclusiv barometrul nostru intern arată o dublare a celor care spun că mijloacele sunt curate. Eu merg zilnic cu tramvaiul și se vede diferența.”, a mai spus Petolea.
Serviciul intern de curățenie a fost desființat, iar 51 de persoane au fost restructurate. „Nimănui nu-i e ușor să dea afară oameni, dar ajunsesem să avem doar 10-12 persoane disponibile zilnic dintr-o echipă de 40”, a explicat directorul.
STPT spune că a crescut și frecvența mijloacelor de transport. Au fost introduse tramvaie suplimentare pe liniile 2 și 7, ceea ce a dus la un plus de peste 300.000 de kilometri parcurși în primele nouă luni din 2025 față de aceeași perioadă a anului trecut. „Anul trecut am făcut aproape 9,5 milioane de kilometri. Anul acesta sperăm să depășim 10 milioane. Următoarea bătălie e punctualitatea, dar va mai dura puțin.”, a mai spus Petolea.
În prezent, STPT scoate pe traseu zilnic 161 de mijloace de transport, autobuze și tramvaie. În 2024, timișorenii au făcut peste 137 de milioane de călătorii cu transportul public.
În ultimii patru ani, Primăria Timișoara a investit aproape 700 de milioane de lei în transportul public, bani din care au fost cumpărate 40 de tramvaie noi, 44 de autobuze articulate și 33 de troleibuze.