La Timișoara încă se visează la introducerea căii ferate în subteran! „Nu am abandonat această idee”

barbat jefuit in Gara de Nord Timisoara

Deși planurile Ministerului Transporturilor sunt de a dubla calea ferată din Timișoara pe traseul existent, în viitor, nici noua conducere a Primăriei Timișoara nu a renunțat la ideea ca trenurile să circule prin subteran, așa cum intenționa și fostul edil Nicolae Robu.

Slab interes din partea cetățenilor de a participa la dezbaterea publică privind propunerea de buget pe acest an al Timișoarei, care are o valoare de peste două miliarde de lei. La dezbaterea organizată luni seara a participat doar o mână de oameni, iar la nelămuririle acestora a răspuns Matei Creiveanu, administratorul public al Timișoarei.

Este un buget ambițios, cu o componentă importantă de dezvoltare, cu cheltuieli de investiții majore și cu o componentă de fonduri nerambursabile foarte mare. Spre deosebire de bugetul pe 2021, mai are un punct important. Dacă în anul 2021 porneam la drum cu o componentă mare de datorii din urmă, plăți restante și facturi neplătite din anul 2020, putem spune că bugetul anului 2022 este bugetul anului 2022 și nu mai vine cu balast din anul 2021”, a explicat, pentru început, Matei Creiveanu.

Primul care a luat cuvântul a fost Tiberiu Negrei, președintele sindicatului din Primăria Timișoara, care a dorit să știe dacă angajații vor primi în acest an vouchere de vacanță și dacă vor fi organizate concursuri pentru promovarea salariaților. „Compartimentul financiar al Primăriei Timișoara firește că s-a asigurat că sunt bugetate sumele necesare pentru angajații primăriei și ai structurilor subordonate în condițiile legii, inclusiv pentru tichete, acum că nu mai sunt suspendate, și inclusiv pentru eventualele promovări”, i-a răspuns administratorul public al Timișoarei.

De asemenea, Delia Golcea a fost interesată de cum va arăta Piața Victoriei după modernizare, Primăria Timișoara urmând a organiza un concurs internațional de soluții de arhitectură pentru zona centrală a orașului. „Voiam să știu ce anume doriți să amenajați. Știu că sunt foarte mulți arhitecți dornici să-și realizeze visurile, dar asta trebuie cumpănit și echilibrat cu necesitatea de a păstra ceea ce are identitate istorică pentru Timișoara, și nu numai, pentru toată țara”, a precizat Delia Golcea. Pe de altă parte, Matei Creiveanu a explicat că „este clar că în momentul de față acest spațiu este unul care este sub potențial, care nu este tratat unitar, unde diferitele zone, Piața Victoriei, străzile adiacente, Modex sunt de fapt tributare unor mutilări de-a lungul timpului, cu zone părăsite, cu zone neutilizate, cu accese improprii. De aceea considerăm că, fiind zona cea mai importantă din punct de vedere urbanistic din Timișoara, ea trebuie să facă obiectul unui concurs de arhitectură internațional”.

Totodată, Delia Golcea a dorit să știe mai multe informații despre proiectul privind dublarea căii ferate care străbate Timișoara. „Asta este o evoluție foarte mare în structura orașului. Am văzut că este prevăzut să treacă trenuri de mare viteză, face parte dintr-un proiect mult mai amplu, de la Caransebeș la Arad, vor trece trenuri cu până la 160 km/h. Vreau să știu dacă în proiectul de buget pe acest an este prevăzut ceva pentru consultarea publicului, pentru că viața orașului va fi schimbată de acest proiect major. Pe vremuri era vorba de a se scoate calea ferată din Timișoara”, a explicat Delia Golcea.

Administratorul public al Timișoarei i-a răspuns că acest proiect aparține Ministerului Transporturilor, dar că primăria nu a renunțat la ideea de a fi mutată calea ferată în subteran. Acest proiect era susținut inclusiv de fostul primar al Timișoarei Nicolae Robu.

Proiectul de dublare a liniei de cale ferată este un proiect al Ministerului Transporturilor, pentru că această linie face parte din coridorul european. Dublarea nu este plătită și nici nu face parte dintr-un proiect al municipiului Timișoara. Dublarea liniei duce la o optimizare a traficului, la o reducere a timpilor de așteptare între trenuri. Dezbaterea despre cum ar trebui să arate această linie de cale ferată care taie în două Timișoara este o dezbatere pe care autoritatea locală o are de mulți ani cu factorii din Ministerul Transporturilor și din Guvern. S-a discutat despre o centură, despre trecerea în subteran a liniilor de cale ferată, toate fiind opțiuni mult mai bune și mai prietenoase cu orașul, dar opțiuni mult mai scumpe. Nu am abandonat această idee întru totul, dar în momentul de față proiectul prevăzut de Ministerul Transporturilor prevede dublarea liniei existente. Dar este o discuție pe care trebuie să o purtăm, ce facem în următoarele decenii cu această cale ferată care taie în două orașul”, a declarat Matei Creiveanu.

Printre cei care au luat cuvântul s-a numărat și Radu Nicosevici, președintele Academiei de Advocacy, care le-a bătut obrazul celor din Primăria Timișoara pentru faptul că la dezbaterea publică a participat un număr extrem de mic de persoane. „Faptul că cetățenii nu sunt prezenți la cel mai important moment din viața unei comunități, acela de a aproba bugetul, este un lucru trist, mai ales pentru un oraș ca Timișoara, care de fiecare dată vorbește de implicarea sa civică în viața comunității”, a precizat Radu Nicosevici. Pe de altă parte, administratorul public al Timișoarei a găsit o explicație pentru lipsa de interes. „Participarea este dată și de ariditatea tematicii. Este o tematică aridă și puțină lume poate să citească bugetele de instituție publică”, a afirmat Matei Creiveanu.

Un alt cetățean care a luat cuvântul, Iosif Pop, a propus ca bugetarea să se facă pe cartiere și a dorit să știe care sunt planurile primăriei privind proiectul Timișoara – Capitală Europeană a Culturii 2023. „Motorul programului cultural este de anul trecut Centrul de Proiecte, care va avea un buget de 35 milioane lei anul acesta, care va fi diseminat în mediul cultural prin call-uri de proiecte”, a precizat administratorul public al Timișoarei.

 

 

 

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/