Din cauza perioadelor lungi de la întocmirea proiectelor până la începerea lucrărilor, județul Caraș-Severin riscă să rămână descoperit în calea viiturilor.
Adesea obținerea tuturor documentelor necesare proiectelor de investiții, întocmirea studiilor de fezabilitate, realizarea proiectuui tehnic sau procedura de licitație durează ani de zile. Asta face ca valoarea finală a investiției s-o depășească pe cea stabilită inițial, fapt care alungă constructorii care fie nu se mai prezintă la licitații, fie abandonează lucrări începute din lipsă de fonduri. Este o realitate binecunoscută, prezentată ieri într-o ședință de la Prefectura Caraș-Severin de către Cristian Suru (foto), șeful Serviciului de Gospodărire a Apelor Caraș-Severin. Acesta a exemplificat cu mai multe situații cu care se confruntă serviciul pe care îl conduce.
Regularizarea pârâului Belareca în intravilanul comunei Mehadia și orașului Băile Herculane s-a oprit la stadiul de 80% după ce societatea care s-a ocupat de lucrări a intrat în insolvență. Anul viitor, proiectul va trebui reactualizat și relicitată partea rămasă. La sistemul de evacuare a apei din incinta îndiguită la Remetea-Pogănici, a fost realizat studiul de fezabilitate, contractul de proiectare a fost semnat în noiembrie 2020, în 2021 a fost obținut terenul pe care urmează să se execute lucrarea, în 2022 s-a făcut studiul de fezabilitate iar în 2024 a demarat procedura de achiziție.
La Caransebeș, râurile din zona aeroportului au făcut mari probleme. Pentru îndiguirea lor, proiectul tehnic s-a făcut din 2021, studiul de fezabilitate este actualizat și licitația a fost câștigată de o asociere între două societăți. Una dintre ele însă s-ar putea retrage pentru că prețul lucrării este prea mic acum pentru a putea fi realizată. La Băile Herculane, amenajarea râului Cerna până la confluența cu Belareca este la stadiul de certificat de urbanism obținut în 2021, studiu de fezabilitate aprobat, avize obținute și… completări la documentația depusă inițial. Cam la fel stă și amenajarea complexă a râului Bârzava și afluenților săi pe segmentul Bocșa-Gătaia-Denta. Investiția a fost avizată în 2023 iar în 2024 a început procedura de achiziție a studiului de fezabilitate.
O realitate cu care se confruntă și filiala județeană a Agenției Naționale de Îmbunătățiri Funciare. Conform directorului Viorel Lolea, de la București s-au aprobat lucrările de desecare în zonele Iam-Ciortea, respectiv pe raza comunei Ciuchici. Nu s-a scos însă nicio cupă de pământ pe nicăieri după ce valorile lucrărilor au rămas mult în urma costurilor actuale, alungând companiile de profil și impunând necesitatea relicitării.
„E prea multă birocrație și intervalul de la întocmirea proiectului până la începerea lucrărilor este foarte mare”, a concluzionat prefectul Ioan Dragomir. „În acest context, fac două recomandări ambelor instituții de la nivel de județ. Încercați să faceți tot ce ține de instituțiile pe care le conduceți pentru a accelera obținerea documentelor. De asemenea, încercați să profitați de faptul că la Timișoara, la Apele Române, se află un cărășean iar la București avem un bănățean”, a încheiat prefectul județului Caraș-Severin.