Împreună pentru patrimoniul feroviar al Banatului Montan!

semering (15)

Politicieni, oameni de cultură, reprezentanți ai administrației locale și județene, dar și simpli iubitori ai patrimoniului și ai istoriei s-au întâlnit astăzi la Casa de Cultură din Oravița pentru a discuta posibilitatea revitalizării turismului feroviar din Banatul Montan.

Întâlnirea a fost organizată de Asociația Euroland Banat. Invitațiile s-au adresat tuturor factorilor cu putere de decizie atunci când vine vorba despre reabilitarea și punerea în valoare a patrimoniului feroviar din Caraș-Severin.

„Ne-am întâlnit azi la Oravița după un prim demers inițiat vara trecută din dorința de a salva toate tronsoanele de cale ferată pe care le avem în Banatul de Munte, asta înseamnă, pe lângă Oravița-Anina, celebrul Semmering bănățean, care a fost temă de dezbatere și subiect de luptă în ultimii ani, și refacerea conexiunii de la Oravița la Berzovia cu magistrala care leagă Timișoara prin Voiteni de Reșița și de asemenea să refacem legătura dintre Oravița și Iam și ne ducem cu gândul mai departe: am vrea să refacem, într-un viitor apropiat, inclusiv legătura transfrontalieră Iam-Biserica Albă spre Socol. Poate că până la Baziaș va fi dificil să ajungem, dar e posibil să restaurăm calea ferată cel puțin până la Socol.

tm4ua media express de banat (100x1000px)

Noi sperăm ca această întâlnire, în care am invitat toate unitățile administrativ-teritoriale de pe tronsoanele menționate, să ne punem la aceeași masă și să încercăm să constituim o structură organizatorică, cel mai probabil o asociație de dezvoltare intercomunitară care poate e mult mai flexibilă decât structurile CFR-ului și poate depune proiecte de reabilitare a stațiilor de cale ferată și a infrastructurii. Am invitat toate structurile implicate: CFR Infrastructură, CFR Călători, Ministerul Culturii, Ministerul Transporturilor. Specialiștii de la Institutul Național al Patrimoniului au venit cu completări și sunt informații extrem de utile. Stând în dialog societatea civilă cu administrația publică, iubitori de patrimoniu feroviar și industrial, împreună putem să găsim soluții și să salvăm aceste nestemate pe care încă le avem.”, a declarat Andrei Szabo, președintele Asociației Euroland Banat.

intalnire oravita (1)

Printre cei care au răspuns invitației lansate de Andrei Szabo s-a aflat și senatorul Marcel Vela, în sistem online. Acesta a apreciat inițiativa și a dat asigurări că va susține orice demers pentru ca Semmeringul bănățean să fie pus în valoare. „Este o idee foarte bună pentru că împreună putem reuși. Această linie feroviară va rămâne un obiectiv important turistic, nu doar pentru Banatul Montan, ci pentru toată România. Drept dovadă, indiferent de culoarea politică a guvernelor care s-au perindat pe la București, ea a reușit să supraviețuiască tuturor intemperiilor economice și decizionale. De fiecare dată s-au găsit resursele necesare pentru ca această cale ferată să rămână în continuare viabilă și să poată fi acest traseu văzut de turiști nu doar din România, ci din întreaga lume. Orice aveți nevoie, orice suport parlamentar, prietenesc, conjudețean și amical pot să îl fac în ideea de a susține turismul și în special acest traseu, în mine aveți un partener și un prieten și niciodată nu voi depune armele în a apăra acest traseu, alături de patrioții din Banatul de Munte.”, a declarat senatorul cărășean.

img 20220217 wa0007

La eveniment a participat și subprefectul Cristian Gâfu, care a ținut să felicite atât inițiatorii întrunirii, cât și Ministerul Transporturilor: „Felicitări pentru modul în care ați ținut voi în viață acest traseu. Se cuvin mulțumiri și Ministerului Transporturilor pentru că este cel care suportă costurile, împreună cu beneficiarii care circulă cu acest tren. Bucuria mea este că o văd în sală pe doamna Fetea (n.r. președinta Filialei Caraș-Severin a Asociației Foștilor Deținuți Politici și Deportați în Bărăgan), care, înainte de 1989, chiar circulau pe această linie, nu numai în scop turistic, circulau pe ruta Reșița-Anina sau Reșița-Oravița și Oravița-Anina pentru a merge la muncă. Această linie a fost gândită în scop economic, nu numai, cum dorim noi să o ținem acum în viață, în scop turistic. Sper ca prin toate eforturile voastre această linie să devină profitabilă, astfel încât statul să nu mai fie nevoit să intervină în anumite momente pentru a-și continua existența.”

intalnire oravita (3)

În calitate de gazdă, și primarul Dumitru Ursu a luat cuvântul. Acesta consideră că astfel de întâlniri pot duce la identificarea unor soluții, având în vedere că o singură instituție nu are capacitatea de a finanța astfel de investiții, însă constituirea unui ADI ar putea duce la atragerea de fonduri.

„Sunt multe de spus în privința investițiilor din zona Banatului Montan. Una dintre cele mai mari investiții este firesc în calea ferată care o să aducă un mare beneficiu orașului și întregii zone. Dar de foarte mulți ani, din păcate, tot vorbim. Noi, ca autorități publice locale, nu avem nici puterea financiară, nici mijloacele legale ca să putem investi în calea ferată. Trebuie ca toate autoritățile să ne punem la masă și să începem într-adevăr negocierile, să putem face cât mai multe investiții pe calea ferată Oravița-Anina. Am vrut să văd ce se întâmplă cu calea ferată de la Vișeu, de sunt așa de mulți turiști acolo. Nu e cu nimic mai mult decât la noi. Dimpotrivă! Am încercat să luăm clădirile de la CFR. Am putea găsi finanțare pentru a le reabilita.”, a mărturisit primarul Oraviței.

intalnire oravita (2)

Constantin Coman, arhitect-șef al Primăriei, consideră că este nevoie de implicare și de expertiză la nivel internațional. „Felul în care se abordează un obiectiv de patrimoniu de acest nivel ar trebui să fie apăsat din perspectivă istorică și de patrimoniu. Este listat în lista monumentelor istorice ca fiind ansamblu de arhitectură inginerească. Are trasee lungi, are gări, poduri, viaducte. Ar trebui organizat un concurs de arhitectură, poate internațional, care să ducă la niște soluții adecvate pentru reabilitare.”

La eveniment au luat cuvântul și reprezentanți din partea Institutului Național al Patrimoniului, dar și de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Directorul Muzeului Banatului Montan, Flavius Bozu, a prezentat un scurt istoric al căilor ferate din Caraș-Severin.

Asociația Euroland Banat promite să organizeze și pe viitor astfel de evenimente în care factorii de decizie să se așeze la masă și să caute soluții, fiind singura variantă de a pune lucrurile în mișcare.

banner 970 x 250