Anul Capitalei Europene a Culturii aduce la Timișoara o sumedenie de oaspeți care, mai ales în weekend-uri, atunci când au loc și mai multe evenimente culturale, ocupă toate spațiile de cazare disponibile în orașul de pe Bega.
Se simte că Timișoara e Capitală Europeană a Culturii, spun hotelierii din oraș. Turiștii străini sunt din ce în ce mai mulți, iar, spre deosebire de partea de început a anului, acum sunt dispuși să își și prelungească șederea în oraș. Sunt curioși nu doar să participe la evenimentele prilejuite de titlu, ci și să descopere atracțiile orașului.
„Clienții străini sunt din ce în ce mai mulți, vecinii țării noastre sunt tot mai prezenți în casa noastră. Ei sunt foarte mulțumiți pentru că noi suntem în kilometrul zero, aproape de Piața Libertății, de Piața Unirii. Se simte că suntem capitală europeană deoarece fac un mini-weekend aici, un city-break, vineri, sâmbătă, duminică. Feedback-ul lor este unul pozitiv atât pentru Timișoara, cât și pentru noi.”, a declarat Ramona Pricop, reprezentanta unui hotel din centrul istoric al Timișoarei.
Weekendul trecut a fost dedicat deschiderii Bienalei Art Encounters. Zeci de evenimente au fost înscrise în program, în mai multe zone și spații din Timișoara. Organizatorii vorbesc despre dificultatea cu care au găsit locuri de cazare pentru artiști și pentru invitații din afara orașului.
„Pregătim de luni bune, chiar de peste un an Bienala Art Encounters și în ultima lună, având atât de mulți invitați, artiști prezenți în Timișoara, ne-a fost foarte dificil să găsim cazare, întrucât se întâmplă atât de multe evenimente culturale, care aduc turiști, animă orașul și asta este foarte bine. (…) Am găsit în diverse hoteluri, dar pe bucățele, două-trei camere aici, trei-patru în altă parte și atunci am împărțit grupul în mai multe multe și mai micuțe.” , a declarat Oana Chirilă, managerul de comunicare al bienalei.
Ne-am dorit o Timișoara care să fie asaltată de turiști, spune președintele Asociației pentru Promovarea Timișoarei, iar problema lipsei spațiilor de cazare va fi rezolvată și odată cu deschiderea mai multor hoteluri, anul acesta.
„Sigur că este și acesta un risc al unei capitale europene culturale sau al unui oraș care își dorește să dovedească faptul că este o atracție pentru turiști, pentru cultură. Există acest risc, ca la un moment dat să nu mai fie locuri, dar spre marea noastră bucurie, în zilele trecute s-a mai deschis un hotel, (…) în următoarea lună se va mai deschide încă un hotel de 5 stele, cu 48 de camere. (…) Și mai trebuie spus un lucru pe care nu trebuie să îl uităm: există foarte multe camere în regim airbnb, fie la Airbnb, fie la booking.com.”, a spus Simion Giurcă, președintele Asociației pentru Promovarea Timișoarei.
Anul titlului va însemna un imbold pentru economia locală, e de părere primarul Timișoarei. „Mă bucur foarte, foarte mult că am devenit acest magnet și asta se traduce inclusiv în cifre de afaceri mai bune, nu doar în sectorul horeca, ci pentru tot orașul. Deci este și un factor economic, dar în primul și primul rând, mă bucur că povestea Timișoarei se face auzită. (…) Poate durează un pic până înțelegem că acest an de capitală chiar schimbă lucrurile, chiar este o schimbare strategică, o oportunitate strategică reală.”, a declarat Dominic Fritz.
Așteptările specialiștilor sunt că, în 2023, Timișoara va găzdui cel puțin jumătate de milion de turiști. Potrivit ghizilor, în Timișoara ajung cel mai adesea turiști din Italia, Germania, Spania și Marea Britanie, dar și din America, Australia și Extremul Orient.