Popa primește undă verde de la ministrul Transporturilor și crește viteza trenului care îi va duce pe reșițeni în capitala Banatului într-un timp record.
Decizia primarului Ioan Popa de a demara proiectul train-tramului pe relația Reșița – Timișoara a fost privită de mulți cu scepticism, însă edilul consideră că sistemul românesc de cale ferată are nevoie de îmbunătățiri imediate, pentru că altfel, incidente de genul celui petrecut zilele trecute la Gherteniș, când o locomotivă s-a aprins, se vor repeta inevitabil.
„Multă lume nu înțelege, și am obosit să tot repet, dar suntem obligați să venim cu infrastructură de cale ferată modernă. Suntem obligați să venim cu mijloace de transport moderne pe calea ferată, civilizate, pentru că acesta este viitorul, asta și în contextul incidentului cu locomotiva care a luat foc zilele trecute pe relația Reșița – Timișoara. Tocmai de asta am demarat și proiectul train-tramului, care este în lucru, societatea Metroul se ocupă de el, iar în aproximativ două luni oamenii ne vor preda studiul de fezabilitate. Ca o noutate, urmează să pregătim un act adițional cu cei trei parteneri – Consiliul Județean Caraș, Timiș și Primăria Timișoara – să ridicăm viteza de circulație la 160 de km la oră, pentru că în caietul de sarcini inițial era 120 km/oră, conform master planului național pe zona Timișoara – Voiteni – Stamora Moravița. Avem acceptul ministrului Grindeanu să ridicăm viteza de circulație la 160 de km/oră, integral pe tronsonul Timișoara – Voiteni – Stamora Moravița, precum și pe tronsonul Timișoara – Voiteni – Bocșa. Și aici vom putea merge, fiind zonă de șes, cu viteză de până la 160 de km la oră. Lucru pentru care țin să-i mulțumesc public ministrului Sorin Grindeanu, care a fost foarte operativ, a înțeles necesitatea acestei modificări de solicitare la proiectant și sper să se întâmple în maniera asta, și atunci, într-adevăr, vom putea parcurge distanța dintre aeroport Timișoara și Reșița într-o viteză record.”, a declarat pentru expressdebanat.ro, primarul Reșiței, Ioan Popa.
Ce garnituri vor circula pe relația Reșița – Timișoara?
Deși trenul cu propulsie pe hidrogen a fost adus în discuție încă de la demararea proiectului, o decizie finală se va lua abia după finalizarea studiului de oportunitate întocmit de cei de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară Română. Totuși, având în vedere că prețul pentru o astfel de garnitură pornește de la 20 de milioane de euro, e puțin probabil ca varianta trenului cu hidrogen să rămână în picioare, mai cu seamă că pentru tronsonul Reșița – Timișoara se are în vedere achiziționarea a patru până la șase garnituri de tren.
„Decizia despre ce fel de garnitură va circula pe tronsonul Reșița – Timișoara nu se putea lua decât în urma unui studiu întocmit de cineva în măsură să o facă. Noi am comandat acest studiu la Autoritatea pentru Reformă Feroviară Română, o instituție relativ nou înființată, iar din datele preliminare pe care le avem de la dânșii a rezultat că trenurile pe hidrogen sunt prea scumpe pentru acest parcurs care nu este unul foarte lung, vorbim de 130 – 140 de km, și care poate fi foarte ușor realizat de un tren care să funcționeze combinat, electric și pe acumulatori, pentru că linia Timișoara – Voiteni este electrificată, doar Voiteni – Bocșa – Reșița nu este electrificată și atunci poți să mergi cu catenara ridicată, încarci acumulatorii chiar și pe traseu, și bucata Voiteni – Berzovia – Reșița vine pe acumulatori. Acumulatorii cu care sunt echipate locomotivele la ora asta se duc între 400 și 600 de km, deci nu avem o problemă din punctul acesta de vedere, și acest gen de trenuri sunt de trei ori mai ieftine decât trenul pe hidrogen, pentru care prețurile pornesc de la 20-24 de milioane de euro. Probabil că soluția pe care ne-o va recomanda Autoritatea pentru Reformă Feroviară Română este să mergem pe trenul cu acumulatori, prețul pe unitate fiind mult mai mic, de 4-5 milioane de euro bucata. Iar noi am putea echipa cu patru până la șase garnituri, pentru a avea o cadență de un tren pe oră, în intervalele orare importante, și ar fi undeva la vreo 24 de milioane de euro. Și am echipa complet un operator care să poată să facă un serviciu cu cadență rezonabilă pentru că, atenție, ca să determini oamenii să se miște de pe autoturisme sau de pe microbuze și autobuze spre tren, trebuie să ai cadență rezonabilă.”, a concluzionat Ioan Popa.