În următoarele săptămâni sunt așteptate sancțiuni împotriva marelui Google. Deocamdată acțiunile Alphabet au scăzut cu vreo 15%.
Luni, instanța federală americană a decis că Google a încălcat legea Sherman, cea care interzice monopolurile. Ce înseamnă asta? Că prin practicile sale și-a eliminat concurența. Sau, mă rog, a adus-o într-o stare insignifiantă.
Concret, Google efectiv își plătea partenerii de afaceri pentru a-și menține poziția dominantă. Cel mai explicit mod a fost acela că a plătit anual miliarde de dolari tocmai pentru ca aceștia să favorizeze Google. Să ne referim la mituirea celor de la Apple de exemplu. Astfel, numai în 2021 le-a plătit celor de la Apple 26 de miliarde de dolari pentru ca ei, Google, să fie motor de căutare implicit în browserul lor Apple Safari. Probabil că un utilizator obișnuit nu înțelege ce înseamnă acest lucru, astfel că vom explica mai jos.
Adică cine-și închipuia că un iPhone avea performanțe superioare pentru că nu folosește browserul Chrome, ci este unul propriu lor, Safari, ei bine s-a înșelat! Motorul de căutare implicit cu care cumpărai telefonul era tot Google! (Și încă mai este.)
Astfel, pe baza informațiilor obținute din comportamentul dvs., urmărite prin cookies, vi se afișau aceleași reclame, de exemplu, ca și cum ați fi avut un telefon Android! Mai mult, plătești totul mai scump. Adică, pe românește spus, fugi de dracu’ și dai de mumă-sa!
Desigur că se poate schimba. Dar cu ce!? În cazul în care cumperi un telefon direct echipat cu sistemul Android nici măcar nu-ți mai trec prin cap idei din acestea obscene, de „a nu-ți fura Google datele!”
Prin aceste practici Google și-a eliminat treptat toți „inamicii”. Sau, cum spuneam, aceștia au fost reduși la tăcere. Ați mai auzit de motorul de căutare al celor de la Mozilla!? Cine ar mai fi interesat să muncească pentru a dezvolta un motor de căutare când ești plătit tocmai pentru a nu munci!? (Ca-n România dealtfel…)
Câți dintre utilizatori folosesc Bing? Întrebare retorică. (Totuși, aflați că au cota de piață undeva pe la 4%.) Prin aplicarea acestor tactici Google și-a crescut cota de piață de la 80% în 2009 la 90% în 2020. Logic, având monopolul, a dictat prețurile! Reclamele prin Google ads au devenit mai scumpe și mai scumpe de la an la an. În primul trimestru Alphabet (compania mamă Google) anunța un profit doar din publicitate de 61 miliarde de dolari cu vreo șapte mai mult ca similar 2023.
Pentru cine nu știe sau nu-și mai aduce aminte, în trecut PC-urile și laptopurile cu sisteme windows veneau cu browserul Internet Explorer gata instalat. Era o opțiune („obligatorie!”) de care cei mai mulți nu-și dădeau seama. Asta a adus miliarde celor de la Microsoft, iar compania lui Bill Gates a suferit și ea un proces similar de monopol. Acesteia i se cerea să renunțe la obligarea cumpărătorului de a folosi browserul Internet Explorer. Să poată fi folosit și Google Chrome, de exemplu! (Bănuiți ceva?)
Ei bine, Microsoft a pierdut procesul iar acțiunile sale au scăzut cu vreo 50-60 de procente.
La fel se va întâmpla și acum, se naște oprotunitatea de a renaște Bing, DuckDuck și probabil motorul de căutare european, adică unul nou! Acesta din urmă este un proiect de suflet al Comisiei Europene încă de vreo 15 ani.
Esențial însă este un lucru: vă scădea ponderea Google în căutări. Asta înseamnă că, în mod sigur, va trebui să facem SEO și pentru alte motoare de căutare! Iată cum concurența dintre cei doi mari, Google și Bing, este utilă agențiilor de marketing și SEO. Căci, nu-i așa, comerțul mondial are numai de câștigat. Ce ne-am face cu încă un Putin, dar în online!?
Însă, atenție, foarte probabil că în Europa va avea de câștigat un alt browser, un alt motor de căutare. În 2022, UE a finanțat crearea unui motor de căutare european, care cel mai probabil se va numi OWI. Primele rezultate sunt așteptate la anul.
Oricum, nu cântați încă prohodul pentru Google, mai stați puțin dar așezați-vă în block starturi. Imediat începe…
» Citește Search Engine Journal