Un act normativ publicat deja în Monitorul Oficial îi protejează pe turiști de țepele agențiilor de voiaj care intrau deodată în insolvență, lăsându-i pe turiști și fără concedii, dar și fără bani.
Turiștii urmează să fie protejați în cazul în care agenția de voiaj intră în insolvență. Joi, 31 august, a fost publicată în Monitorul Oficial ordonanța privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, care transpune directiva din domeniu.
Conform reprezentanților Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), noutățile aduse de actul normativ sunt următoarele:
– Licențele se vor emite pe activități de organizare și intermediere.
– Agențiile de turism care comercializează către consumatorii persoane fizice pachete de servicii turistice sau componente ale acestora au obligația de a asigura buna executare a acestora. Astfel, sunt excluse de la asigurare serviciile turistice comercializate către persoanele juridice.
– Dacă contractul de prestare servicii turistice include și transport, atunci agenția de turism trebuie să asigure garanții de repatriere a turistului.
– Garantarea furnizării serviciilor sau rambursării sumelor plătite de către turist se poate face de către agenția de turism prin următoarele mijloace: scrisoare de garanție bancară, poliță de asigurare, alte instrumente de garantare, o combinație a acestor instrumente.
– Suma asigurată și modalitățile de garantare vor fi stabilite prin Normele metodologice elaborate de Ministerul Turismului si Autoritatea de Supraveghere Financiară. Termenul de elaborare a Normelor este de 45 de zile.
– În termen de 10 luni de la data publicării Ordonanței în Monitorul Oficial, operatorii economici au obligația să își reînnoiască licența.
„Termenul este 1 ianuarie 2018, dată până la care trebuie să existe un act normativ privind garantarea. Este o profundă nemulțumire în rândul membrilor ANAT că astfel de acte normative se fac cu hei rup pentru că se apropie termenul și ne sancționează Comisia Europeană că nu am transpus directiva. Noi am trimis anul trecut către minister un proiect de act normativ pe care nimeni nu l-a băgat în seamă. Ordonanța are un caracter destul de general, fiind practic o traducere a directivei europene, care spune că banii turiștilor trebuie asigurați. Însă adevărul stă în normele de aplicare”, a declarat, pentru Mediafax, Alin Burcea, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism.
Acesta spune că ANAT a propus patru metode de garantare a banilor turiștilor fiindcă în momentul de față companiile de asigurare nu se înghesuie să facă acest lucru.
„În afară de asigurări, am mai propus fond de garantare, scrisoare de garanție bancară și cash colateral. În practică există o cifră de afaceri asigurabilă. Este vorba despre cifra de afaceri a firmei din care se scad biletele de avion, care sunt asigurate la IATA, turismul corporate fiindcă este vorba despre persoane juridice și nu fizice și incomingul fiindcă turiștii străini sunt asigurați de firma din țara din care vin. Din această cifră asigurabilă, în Franța se acoperă 10%, iar în Austria este 7% fiindcă în caz de insolvență nu întreaga valoare ajunge să fie pagubă. De exemplu, dacă cifra de afaceri este de 10 milioane de euro, din care se scade câte un milion pentru ticketing, corporate și incoming, rezultă că cifra de afaceri asigurabilă este șapte milioane de euro. Iar dacă se aplică procentul de 7% cât este în Austria, înseamnă că se acoperă 490.000 de euro”, explică Alin Burcea.