Scandalul privind achiziția de tramvaie din București a ajuns până la Timișoara. Gabriela Firea atrage atenția că dacă în capitala Banatului sunt bune tramvaiele din Turcia, în capitala țării s-au tras sfori pentru a atribui contractul unei anumite firme din țară.
„Fapte extrem de grave, cu iz penal şi de competenţa instituţiilor pricepute în cercetări se derulează, în aceste zile, în Primăria capitalei”, spune Gabriela Firea, făcând referire la achiziția de tramvaie. Licitația pentru achiziția de tramvaie a fost lansată în anul 2019, iar în 2020 a fost declarată câștigătoare firma Electroputere VFU Pașcani, controlată de Gruia Stoica. Tramvaiele urmau să fie produse de o firmă rusească, cu un preț de până la trei ori mai mare decât cel cu care firma vinde tramvaiele în Rusia. Mai mult, tramvaiele de 18 metri ale Electroputere Pașcani costă aproape cât cele de 36 de metri ale Astra Vagoane: 7,6 milioane lei versus 8,4 milioane lei, se arată într-un articol publicat de economedia.ro.
Nu doar costurile ar fi o problemă, ci și nerespectarea detaliilor tehnice menționate în oferta depusă la licitație, spune Gabriela Firea. „Noile tramvaie nu circulă încă prin București pentru că producătorul a folosit alte piese față de cele prezentate în oferta câștigătoare. În plus, tramvaiul nu poate fi scos pe șine pentru că nu are certificat de omologare tocmai pentru că detalii tehnice importante sunt diferite de cele prezentate în licitație. Și totuși, primarul general face presiuni enorme asupra comisiei de recepție pentru a le accepta. Tramvaiele ajunse în probe la București au alte motoare, cu o putere mai mică, față de cele prezentate în ofertă trimisă Primăriei capitalei în timpul licitației. Mai exact, motorul nu dezvoltă 120 kw, ci doar 100 kw. Piesa are un alt producător și, evident, un alt preț, mai mare decât cel declarat la licitație. Un fleac”.
Ministrul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse arată că atribuirea contractului nu s-ar fi făcut legal. Faptul că alte orașe, cum este și cazul Timișoarei, a acceptat tramvaie produse în Turcia, în timp ce Nicușor Dan a insistat pe cele autohtone ridică semne de întrebare.
„Sper că nu a uitat nimeni cum producătorul a ținut în sertar contractul semnat de mine și echipa mea, doar pentru a-l putea parafa alături de Nicușor Dan. Și nici solicitarea de a majora prețul pe care a făcut imediat. Foarte bine, să-și asume împreună această «afacere» când instituțiile statului vor pune întrebări. Să-i ia cu ei pe Ludovic Orban, patronul politic al primarului general, și pe șefii din primărie «sponsorizați» de producătorul tramvaielor. A fost o bătaie imensă pe acest contract, iar în campania electorală am fost acuzată în fel și chip. S-a spus, în special, că nu susțin producătorii autohtoni, ceea ce este fals. Sigur că «turcismele» sunt bune la Timișoara, nu și-n capitală unde era nevoie de tramvaie românești, ca-n majoritatea orașelor de Dreapta”, mai spune Gabriela Firea.