Dominic Fritz anunță că Societatea de Transport Public Timișoara se află într-o situație „dezastruoasă”, fiind plină de datorii. Mai mult, primarul Timișoarei spune că în ultimii ani au fost angajate peste 200 de persoane, însă majoritatea la birouri. Cu scopul de a reforma compania, Fritz vrea să demită Consiliul de Administrație.
Dominic Fritz a propus, luni, consiliului local o măsură radicală, cu scopul reformării Societății de Transport Public în Timișoara. Și anume, demiterea Consiliului de Administrație al STPT, primarul Timișoarei fiind total nemulțumit de activitatea societății.
„STPT este condusă de un Consiliu de Administrație și de un director interimar. Așteptăm să facem acolo un concurs pentru un director deplin. Dar este condusă de un Consiliu de Administrație care de câțiva ani a stimulat această strategie de a angaja foarte mulți oameni și de a nu lua niciun fel de măsură pentru restructurarea companiei. Este îngrijorător să vedem că acești oameni nu au legat munca lor de niciun plan de reorganizare, de cum să scăpăm de aceste datorii și cum putem să ieșim din această situație dezastruoasă în care suntem. De aceea este clar că trebuie să se schimbe ceva. Eu voi cere Consiliului Local Timișoara să revoce mandatele membrilor din Consiliul de Administrație. Eu, ca primar, nu am pârghiile necesare pentru a mă implica în managementul unei companii, dar Consiliul Local Timișoara, care este acționar unic al acestei companii, cred că trebuie să se folosească de pârghiile lui și să revoce acest Consiliu de Administrație ca să permită o reformă profundă la STPT”, a declarat Dominic Fritz.
Concret, primarul Timișoarei spune că, anul trecut, STPT a fost pe pierdere, iar în acest moment adună din ce în ce mai multe datorii. Mai mult, Dominic Fritz afirmă că, în acest an, primăria a alocat 80 de milioane de lei pentru subvenții la STPT, care acoperă însă 85% din veniturile societății. Asta înseamnă că STPT are doar 15% venituri proprii obținute prin vânzarea biletelor.
„Aș vrea să mai intru puțin în detaliu despre situația dezastruoasă în care se află STPT și mai ales de ce se află în această situație. În 2020, încasările directe au fost sub 30%, în 2021 au căzut la 15%. S-a încheiat un contract în august 2020, și acesta este unul din păcatele originale, un nou contract de delegare în care s-a introdus Societatea Metropolitană de Transport Timișoara (SMTT) în această ecuație, cu un termen de plată de 60 zile. Ceea ce a îngreunat foarte mult cash flow-ul și, în același timp, și cu niște tarife care sunt foarte problematic calculate și este foarte nepredictibil felul în care STPT primește bani de la SMTT. Datoriile au crescut foarte mult în ultimii ani. Avem datorii istorice la STPT în valoare de peste 90 milioane lei la ANAF. Dincolo de aceste datorii istorice, există și datorii curente de peste 20 milioane lei la furnizori. STPT are peste 1000 de furnizori, o cifră care mie cel puțin mi se pare mult prea mare, este clar că te și pierzi printre atâtea contracte”, a precizat Dominic Fritz.
De asemenea, primarul Timișoarei a dezvăluit faptul că, din anul 2018 și până în prezent, la STPT au fost angajate peste 200 de persoane, însă majoritatea în birouri, nu pentru a conduce mijloacele de transport în comun.
„O problemă evidentă la STPT este situația de personal. 65% din cheltuielile STPT sunt pentru salarii și asta nu înseamnă că sunt neapărat date pentru șoferi. Din 2018 s-au angajat la STPT 221 de oameni, marea majoritate a acestor oameni lucrează pe la birouri, nu s-a schimbat numărul șoferilor. Asta înseamnă 13 milioane lei în plus în fiecare an pentru cheltuieli de personal. Salariile nu au crescut, aceste 13 milioane lei în plus sunt pentru cheltuieli de personal, mai ales pentru personal administrativ. Sunteți cu toții conștienți de dosarul penal ce există pentru fostul director la STPT, care are legătură cu promisiuni de angajare în schimb pentru niște favoruri politice. Așa că nu trebuie să ne mire de unde au apărut aceste persoane care au fost angajate în STPT și care încarcă foarte mult cheltuielile și bugetul acolo. Șoferii au rămas la fel, chiar dacă s-a extins serviciul în zona metropolitană, fără să existe investiții și creșteri la nivel de șoferi. Extinderea serviciilor în județ este clar că s-a făcut în detrimentul calității în Timișoara”, a explicat Dominic Fritz.
Consiliul Local Timișoara se întrunește marți în plen, urmând a fi supusă votului și propunerea primarului Fritz de demitere a Consiliului de Administrație al STPT.