Fritz, despre STPT: „Subfinanțare cronică, angajări pe criterii îndoielnice”. Primăria sprijină ștergerea unor datorii

fritz stpt

Primarul Dominic Fritz nu este deloc mulțumit de modul în care funcționează Societatea de Transport Public Timișoara, astfel că în prezent se află în lucru un plan de reorganizare. Mai mult, primăria sprijină societatea în vederea ștergerii unei părți consistente din datoriile istorice.

Dominic Fritz susține că Societatea de Transport Public Timișoara nu se află într-o situație prea grozavă, și asta din cauza datoriilor adunate, dar și a managementului. Așadar, Primăria Timișoara vrea să sprijine STPT  pentru a scăpa de o bună parte din datoriile istorice. Mai precis, este vorba de 50,85 milioane lei, bani care ar putea fi șterși dacă instituția va plăti imediat 15% din datoriile anterioare anului 2022, precum și cele curente pentru acest an. Primăria Timișoara a plătit deja aproape 37 de milioane de lei, condiție necesară pentru ștergere.

Investim masiv în înnoirea flotei de transport public și vrem să atragem mai mulți călători, de aceea vom înlocui flota cu ajutorul fondurilor europene. Doar că asta nu este suficient, nu este destul. Trebuie să asanăm societatea de transport a municipiului, STPT, și toată lumea știe problemele sistemice cu care societatea se confruntă de decenii: o subfinanțare cronică, angajări pe criterii îndoielnice, o oarecare înclinație a managementului spre tertipuri financiare menite să evite plata impozitelor la stat etc. Toate acestea au transformat STPT într-o companie cu datorii mari. La sfârșitul anului trecut, datoriile totale la ANAF erau în jur de 114 milioane de lei. La toate aceste probleme, s-a adăugat în august 2020 un contract de delegare a serviciilor, un contract ambiguu, contract încheiat cu Societatea Metropolitană de Transport Timișoara (SMTT)”, transmite primarul Dominic Fritz.

STPT a înștiințat Primăria Timișoara că nu dispune în acest moment de cash-flow-ul necesar pentru a face plățile necesare ștergerii, respectiv 52,2 milioane de lei. Astfel, Primăria Timișoara a prevăzut în bugetul acestui an o sumă record de 115 milioane de lei pentru a subvenționa serviciile de transport public, dar și pentru a acoperi creșterile pentru consumul de curent și de carburanți. Însă, un efort suplimentar pe care Primăria Timișoara dorește să îl facă este acela de a livra în baza legii aceste subvenții în timp util pentru a acoperi lipsa de lichidități a STPT.

Din 2019 există o Ordonanță de Guvern prin care pot fi radiate o parte din datoriile istorice ale unor companii, iar intenția noastră este să ne folosim de această posibilitate. O parte din datoriile curente trebuie șterse plătind cu banii jos și o altă parte, circa 35%, vor fi radiate de ANAF. În cifre concrete înseamnă că avem de plătit datorii istorice de 52 de milioane de lei și mă bucur să vă pot spune că am plătit deja 37 de milioane de lei. Am virat către SMTT cei 21 de milioane de lei, iar ei au dat mai departe la STPT și asta înseamnă că o bună parte din datorii sunt plătite și intenția e ca STPT să scape de datorii. Vor rămâne niște datorii care vor fi reeșalonate pe 7 ani, dar vom avea toate bazele pentru un fundament sănătos”, a mai explicat Dominic Fritz, marți, în cadrul unei conferințe de presă.

Condițiile de desfășurare și realizare a ștergerii datoriilor STPT sunt stipulate în OG 6/2019. Pe baza respectivei ordonanțe va fi implementat un plan de restructurare al societății, care este acum în lucru, precum și o eșalonare a datoriilor rămase. STPT are datorii la ANAF neplătite pe parcursul a 14 ani de activitate, unele făcute înainte de anul 2017, când Regia Autonomă de Transport Timișoara (RATT) s-a transformat în STPT.

De asemenea, Dominic Fritz l-a lăudat pe noul director al STPT, pe motiv că a pus în practică două schimbări importante. Și anume, monitorizarea consumului de combustibil și implementarea noului sistem de e-ticketing.

În ultima perioadă, am luat mai multe măsuri. Am schimbat managementul la STPT și la SMTT. Am avut doi directori care s-au văzut un fel de rivali, acum avem doi directori care conlucrează. Am redus posturile la SMTT de la 64 la 21, a fost o organizație umflată. Avem aceste două societăți care colaborează și mai important, pe parcursul anului trecut, împreună cu specialiștii de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare, am refăcut acest contract de delegare astfel încât să nu se mai certe STPT cu SMTT. Se fac două schimbări importante la STPT, de când a preluat noul director conducerea. Un semnal clar la STPT este monitorizarea mai atentă a cheltuielilor, și aici vorbim despre combustibil. Momentan se testează un sistem de monitorizare a consumului de combustibil ca să nu mai existe discuții cât combustibil s-a consumat la finalul unei zile. Conform datelor auditului financiar, există chiar o estimare pentru 2021 că este un supraconsum de 30% de combustibil. 30% nu se justifică și cu acest nou sistem de monitorizare putem vedea exact când se deschide, când merge cineva să alimenteze, cât se consumă în timp real. A doua schimbare foarte importantă este iarăși prin mijloace digitale, un nou sistem de e-ticketing, pentru că trebuie să supraveghem și să monitorizăm mult mai bine numărul de călători efectiv și la fel trebuie să avem și un sistem care poate în timp real să urmărească mijloacele de transport în comun”, a detaliat edilul-șef.

În cursul zilei de miercuri, vom reveni și cu punctul de vedere oficial al STPT cu privire la restructurările din cadrul societății și importanța sprijinului oferit de Primăria Timișoara.

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/