Reuniune importantă la Parlamentul României pe tema infrastructurii feroviare și rutiere europene! Coridoarele Rail2Sea și Via Carpatia vor asigura legătura între Marea Neagră, Marea Egee și Marea Baltică. Trec și prin Timiș sau Caraș-Severin
Planul prin care România a aderat la dezvoltarea culoarelor de transport europene a fost aprobat în 2021 și se întinde până în 2023. România are la dispoziție peste 70 de miliarde de euro, potrivit ministrului Transportuirlor.
„Suntem în fața unei provocări. Pe lângă sursele naționale 2021 – 2030, România are la dispoziție fonduri ale Uniuniii Europene nerambursabile, într-un cuantum fără precedent până acum, atât din Programul de Transport, cât și din PNRR, cât și din CEF (n.r. Connecting Europe Facility). (…) Mecanismul a fost creat pentru a răspunde obiectivele de coeziune referitoare la reducerea decalajelor economice, sociale și teritoriale existente la nivelul Uniunii Europene. Ca și până în prezent, o parte importantă din suma pe care o avem disponibilă la nivelul CEF, undeva la 1,1 miliarde de euro, va fi orientată către modernizarea infrastructurii feroviare de pe cele două culoare, dar și către îmbunătățirea navigației pe Dunăre”, a declarant ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, la reuniune.
Ministrul Grindeanu a semnat, la reuniune, împreună cu omologul polonez, Andrzej Adamczyk, o declarație comună privind susținerea Coridoarelor Europene de transport Rail2Sea și Via Carpatia.
Traseul Via Carpatia pornește din Lituania și ajunge în Ungaria. Pe teritoriul României traseul va avea două direcții. Prima, spre portul Constanța, pe ruta Episcopia Bihor – Oradea – Arad – Timișoara – Lugoj – Făget – Deva – Orăștie – Sibiu – Pitești – București – Constanța – Marea Neagră. A doua, spre frontiera româno-bulgară la podul peste Dunăre de la Calafat-Vidin, pe ruta Episcopia Bihor – Oradea – Arad – Timișoara – Lugoj – Caransebeș – Herculane – Orșova – Drobeta Turnu Severin – Vînju Mare – Calafat, cu ramificația proiectului Via Carpatia spre frontiera sudică a Uniunii Europene.
Proiectul Via Carpatia a fost aprobat în anul 2006, când miniștrii de transport din Polonia, Lituania, Slovacia și Ungaria au semnat o declarație comună pentru extinderea rețelei trans-europene de transport prin crearea unei rute mai scurte care va conecta cele patru state.
La data de 22 octombrie 2010, reprezentanții ministerelor Transporturilor din cele șapte țări europene au semnat în Polonia o declarație de susținere prin care traseul va fi extins și în România, Bulgaria până în portul grecesc Salonic, realizând astfel legătura transcontinentală pe axa nord-sud între Marea Baltică și Marea Egee.