Într-o societate în care tinerii aleg străinătatea, bătrânii rămași singuri și în nevoie depind de ajutorul statului sau de cel al privaților care oferă servicii sociale la domiciliu. Din păcate, prea puțini vârstnici beneficiază cu adevărat de ele.
Beneficiarii serviciilor de îngrijire la domiciliu sunt persoanele vârstnice care nu se pot gospodări singure, necesită îngrijire specializată, nu pot să își asigure nevoile socio-medicale și gospodărești de zi cu zi din cauza bolilor, a vârstei, a stării fizice sau psihice, fiind astfel supuse riscului de excluziune socială. Bătrânii sunt ajutați cu aprovizionarea cu alimente, plata utilităților, deplasarea pentru rezolvarea unor probleme urgente, îngrijire medicală de bază, măsurarea funcțiilor vitale esențiale (tensiune arterială, glicemie) și consiliere în ceea ce privește acțiuni sociale sau juridice de care oamenii se lovesc la un moment dat.
La nivelul județului Caraș-Severin sunt 9 furnizori privați care acordă servicii de îngrijire la domiciliu prin intermediul a 10 servicii sociale, înființate pe raza localităților: Reșița, Caransebeș, Bucoșnița, Târnova, Zăvoi, Ciclova Română și Teregova. În prezent, 297 de bătrâni din Caraș-Severin beneficiază de serviciile oferite de cei 9 furnizori de servicii sociale, care au o capacitate totală de 342 de locuri.
„Dacă aceste servicii ar fi mai bine dezvoltate, am avea mult mai puține persoane vârstnice a căror ocrotire este necesară și suficientă doar în centrele pentru persoane vârstnice. Nu este doar la nivel de Caraș-Severin o mai slabă reprezentare, ci la nivel de țară. Dintre serviciile sociale, probabil este tipul de serviciu cu cea mai puțină întindere, cu cel mai mic interes la ora actuală. Deși este foarte necesar.”, spune Elena Solomonesc, directorul Agenţiei Judeţene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Caraş-Severin.
1. Federația Caritas a Diecezei, cu sediul în Timişoara, are două servicii sociale funcţionale în judeţul Caraş-Severin:
Finanțarea celor două servicii sociale este asigurată atât din bugetul propriu al furnizorului, cât și din subvenție de la bugetul de stat prin Ministerul Muncii si Solidarității Sociale, potrivit Legii nr. 34/1998, privind acordarea unor subvenții asociațiilor și fundațiilor române cu personalitate juridică care înființează și administrează unități de asistență socială. Beneficiarii nu plătesc nimic.
2. Asociaţia de Binefacere PRO VITAM, cu sediul în Reșița (Aleea Tineretului, nr. 7),cu un serviciu social funcțional în judeţul Caraş–Severin: Unitatea de Îngrijire la Domiciliu Pro Vitam. Capacitate aprobată este de 40 de locuri, în prezent fiind doar 6 beneficiari. Sunt persoane vârstnice, având domiciliul pe raza municipiului Reșița.
Finanțarea serviciului social este asigurată atât din bugetul propriu al furnizorului, cât și din contribuția beneficiarilor. Costul achitat de către beneficiari este de 12 lei/oră, în baza unui contract de furnizare a serviciilor, iar serviciile de îngrijire sunt asigurate în funcție de planul individualizat de servicii, precum și de nevoile individuale ale fiecărui beneficiar. Diferența până la valoarea de 36 lei (conform standardului de cost, aprobat prin Hotărârea 1253/2022), respectiv 24 de lei, este suportată de către furnizorul de servicii sociale.
3. S.C. Pflege und Haushalthilfe 24 H SRL, cu sediul social în Bucoșnița, sat Petroșnița, nr. 3A, cu un serviciu social funcțional în județul Caraș-Severin: Unitate de Îngrijire la Domiciliu Persoane Vârstnice „Pflege Haushalthilfe 24 H”. Capacitatea aprobată este de 30 de locuri, în prezent fiind 6 beneficiari. Sunt persoane vârstnice, având domiciliul pe raza localității Bucoșnița.
Finanțarea serviciului social este asigurată din bugetul propriu al furnizorului. Beneficiarii nu participă la plată.
4. Episcopia Caransebeșului, cu sediul în localitatea Caransebeș, strada Episcopiei, nr.11, cu un serviciu social funcţional în judeţul Caraş-Severin: „Îngrijire la Domiciliu pentru Persoane Vârstnice” din cadrul Centrului Multifuncțional pentru implementarea activităților social-educative, de recreere și asistență medicală mobilă Târnova. Capacitatea aprobată este de 50 de locuri, în prezent fiind 48 de beneficiari, persoane vârstnice, având domiciliul pe raza localităților: Târnova, Dognecea, Zorlențu Mare, Văliug, Fîrliug.
Serviciul social de îngrijire la domiciliu pentru persoane vârstnice a fost înființat în cadrul proiectului „Măsuri integrate pe teritoriul GAL Caraș-Timiș” derulat de Episcopia Caransebeșului.
Finanțarea serviciului social este asigurată din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020, Apel nr. POCU/827/5/2 Reducerea numărului de comunități marginalizate aflate în risc de sărăcie și excluziune socială din zona rurală și orașe cu o populație de până la 20.000 de locuitori prin implementarea de măsuri/operațiuni integrate în mecanismul de DLRC. Titlul proiectului: Măsuri integrate pe teritoriul GAL Caraș-Timiș.
Costul este suportat în integralitate din fonduri europene, prin furnizorul de servicii sociale, fără contribuția beneficiarului.
5. Roxhaneymy Perfect Work SRL, cu sediul social în localitatea Zăvoi, bl.4, ap.4, cu un serviciu social funcţional în judeţul Caraş-Severin: Unitate de Îngrijire la Domiciliu Persoane Vârstnice „Perfect Work”. Capacitatea aprobată de 25 de locuri, în prezent fiind 14 beneficiari, persoane vârstnice, având domiciliul pe raza localităților Oțelu Roșu și Zăvoi.
Finanțarea serviciului social este asigurată atât din bugetul propriu al furnizorului, cât și din contribuția beneficiarilor. Costul achitat de către beneficiari este de 15 lei/oră, în baza unui contract de furnizare a serviciilor, iar serviciile de îngrijire sunt asigurate în funcție de planul individualizat de servicii, precum și de nevoile individuale ale fiecărui beneficiar. Diferența până la valoarea de 36 lei (conform standardul de cost, aprobat prin Hotărârea 1253/2022), respectiv 21 lei, este suportată de către furnizorul de servicii sociale.
6. KDF VEST Solutions SRL, cu sediul social în localitatea Reșița, strada piața 1 Decembrie 1918, bl. 25, et. 5, ap. 18, cu un serviciu social funcţional în judeţul Caraș-Severin: „Unitate de Îngrijire la Domiciliu Persoane Vârstnice KDF VEST”. Capacitate aprobată de 50 de locuri – în prezent sunt 20 de beneficiari – persoane vârstnice, având domiciliul pe raza localității Ticvaniu Mare.
Finanțarea serviciului social este asigurată din bugetul propriu al furnizorului, fără contribuția beneficiarului.
7. Asociația Grupul de Acțiune Locală Călugăra, cu sediul social în localitatea Ciclova Română, strada Principală, nr. 203, cu un serviciu social funcţional în judeţul Caraş-Severin: Îngrijire la domiciliu GAL Călugăra. Capacitate aprobată de 50 de locuri, în prezent fiind toate ocupate. Cei 50 beneficiari cărora li se acordă în prezent servicii de îngrijire la domiciliu sunt persoane vârstnice, având domiciliul pe raza localităților: Berliște, Iam, Milcoveni, Rusova Veche, Rusova Nouă, Vrăniuț, Vrani, Secășeni, Bozovici, Prilipeț.
Finanțarea serviciului social este asigurată din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020, Apel nr. POCU/827/5/2 Implementarea strategiilor de dezvoltare locală în comunitățile marginalizate din zona rurală și orașe cu o populație de până la 20.000 locuitori – Regiuni mai puțin dezvoltate. Titlul proiectului: Măsuri integrate pe teritoriul Călugăra.
Costul este suportat în integralitate din fonduri europene, prin furnizorul de servicii sociale, fără contribuția beneficiarului.
8. SC PFLEGE 24 ROXMAR SRL, cu sediul social în Caransebeș, strada Nicolae Corneanu, bl.C3, sc. D, ap. 1, cu un serviciu social funcţional în judeţul Caraş-Severin: Unitatea de Îngrijire la Domiciliu Persoane Vârstnice „Pfledge24”. Capacitate aprobată de 50 de locuri – în prezent 35 de beneficiari, persoane vârstnice, având domiciliul pe raza municipiului Caransebeș.
Finanțarea serviciului social este asigurată din bugetul propriu al furnizorului. Costul este suportat în integralitate de către furnizorul de servicii sociale, fără contribuția beneficiarului.
9. Primăria comunei Teregova, cu un serviciu social funcţional în judeţul Caraş-Severin: Serviciul de Îngrijire la Domiciliu Persoane Vârstnice Teregova. Capacitatea aprobată – 47 de locuri, în prezent fiind 47 de beneficiari, persoane vârstnice, având domiciliul pe raza localității Teregova și Rusca Teregova.
Serviciul social a fost înființat în urma derulării unui proiect prin Fondul Social European, Programul Operațional Capital Uman 2014-2020, având ca parteneri: GAL Țara Gugulanilor, Liceul Tehnologic „Sfântul Dimitrie” Teregova, Compania Medline EXIM SRL. Finanțarea serviciului social este asigurată în procent de 98% din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020, Apel nr. POCU/827/5/2 Implementarea strategiilor de dezvoltare locală în comunitățile marginalizate din zona rurală și orașe cu o populație de până la 20.000 de locuitori – Regiuni mai puțin dezvoltate și respectiv 2% din cofinanțarea UAT Teregova (furnizor de servicii sociale). Titlul proiectului: Măsuri integrate în comuna Teregova.
Costul este suportat din fonduri europene și cofinanțat de UAT Teregova (furnizor de servicii sociale), fără contribuția beneficiarului.
Un rol esențial în desfășurarea activității acestor furnizori îl au primăriile. „Serviciile se desfășoară în parteneriat cu autoritatea publică locală. Primăriile ar trebui să îndrume persoanele. Primii care nu doar că informează, ci asigură beneficiarii, pentru că acești beneficiari sunt stabiliți de la început, altfel nu se demarează proiectul, sunt autoritățile publice locale, adică primăriile, prin direcțiile de asistență socială. Asistenții sociali de la nivelul primăriilor sunt cei care trebuie să întocmească, pentru fiecare beneficiar, un plan individual de asistență și îngrijire. Ei sunt cei răspunzători pe toată perioada intermediară, de când un om se află într-o situație de nevoie și până când acest om este în această situație sau va fi încadrat la un centru pentru persoane vârstnice. Chiar și atunci au obligativitatea monitorizării până la finalitatea cazului. Acești furnizori nu lucrează de capul lor. Serviciile pe care le oferă acești furnizori se bazează și pe anchetele sociale pe care le fac asistenții sociali. Astfel se stabilesc toate nevoile și particularitățile fiecărui caz în parte. Serviciile vin ca răspuns la nevoi identificate, la nevoi certe.”, mai spune Elena Solomonesc, care speră că, atunci când se va face strategia de dezvoltare a serviciilor sociale de la nivel județean, vor fi consultați și cei de la AJPIS, instituția pe care o reprezintă, dar și alți factori de răspundere și „vom face totul împreună cu primăriile, că doar așa putem să umblăm la zona aceasta în care oamenii sunt complet descoperiți și mă refer în special la persoanele vârstnice.”.