În urmă cu câteva minute s-a încheiat prima probă scrisă din cadrul Bacalaureatului, cea de Limba și Literatura Română, iar toți elevii prezenți în sălile de examen au fost nevoiți să predea lucrările.
La Liceul Teoretic Diaconovici-Tietz, unul dintre cele 11 centre de examinare din județ, elevii susțin că nu au avut probleme cu subiectele de Bacalaureat, chiar li s-au părut destul de ușoare, mai puțin ultimul punct, cel depre opera lui Mihai Eminescu.
„Nu mi s-a părut dificil. Deși vroiam să îmi pice un subiect despre roman, pentru că mi s-a părut cel mai ușor, m-am descurcat și la aceste subiecte. Nu am avut emoții pentru proba de Limba Română, cele mai mari emoții le am la proba de Biologie”, declară un elev. Proba de Biologie este ultima probă scrisă, unde elevii, în funcție de profilul lor, aveau de ales între câteva materii la care să susțină examenul.
„Chiar a fost bine anul acesta la Bac la Română, nu mă așteptam să fie subiectele așa de ușoare. La subiectul al treilea am scris despre poezia „Luceafărul” a lui Eminescu. Cel mai ușor mi s-a părut textul argumentativ”, povestește alt candidat la Bacalaureat.
Un alt elev care a stat de vorbă cu redactorii Express de Banat, a hotărât să nu scrie deloc la ultimul subiect și să se concentreze pe celelalte două din cauză că subiectul cu Eminescu i s-a părut prea dificil: „N-am scris a treia parte de la română, dar sper să îl iau, fără el aș lua nota șapte. Am învățat alți autori, Camil Petrescu și alții, dar Eminescu nu. Știam Luceafărul, dar îmi aminteam vag și cum știam că dacă eseul nu depășește două pagini nu se punctează, am preferat să fac mai bine subiectul unu și doi. ”
Alți elevi au preferat să își încerce norocul și cu subiectul al treilea, deși li s-a părut un subiect greu. „M-am uimit cât am scris la Eminescu, deși mi s-a părut dificil. Am spus despre cele patru tablouri, am povestit în fiecare ce se întâmplă, despre iubirea lor terestră și așa mai departe.”, povestește unul dintre elevi.
O problemă de care s-au plâns elevii este lipsa timpului, din cauză că sunt trei subiecte, mulți elevi uită că trebuie să se ocupe de toate trei și alocă prea mult timp primelor subiecte: ”Eu nu am mai avut timp să mă ocup de ultimul subiect pentru că m-am concentrat foarte mult pe primul subiect și am pierdut foarte mult timp acolo. Am scris, dar nu cât aș fi vrut. Sper să iau notă de trecere.”
Ce spun cadrele didactice de specialitate:
„Subiectele au fost accesibile. Nu au avut un grad ridicat de dificultate. Probabil nu s-au așteptat copiii să se dea poezie la ultimul subiect, dar din poeții noștri, Eminescu este cel mai ușor de înțeles. Toți s-au axat pe proză, și de aici carența, dar subiectele în sine au fost de nivel mediu. Copiii merg prin omitere, de asta au fost surprinși de ultimul subiect. Nu a fost greu, dar a fost neașteptat”, declară Atena Lungu, profesoară de Limba și Literatura Română în cadrul Liceului Teoretic Diaconovici-Tietz.
De asemena, declară doamna profesor, primele două subiecte ar fi fost ușor de parcurs dacă elevii ar fi studiat puțin la clasă cu profesorul lor: „Dacă s-a lucrat la clasă și dacă au mai și citit puțin, subiectele se puteau rezolva ușor.”