Elevii şi interesul pentru învăţătură în era tehnologiei

Trăim în era tehnologiei și asta ne ocupă tot timpul – ar spune unii. În acest context, care mai este interesul tinerilor pentru carte? De ce ar mai trebui să treacă prin „chinul” scrisului și cititului când toate aceste lucruri sunt mult mai atractive și la îndemână cu ajutorul unui telefon mobil, al unui laptop etc.? Să-l fi învins tehnologia inclusiv pe dascălul de la clasă sau există totuși variante care pot îmbina utilul cu plăcutul?

Liceul Teoretic „General Dragalina” una din râvnitele instituții de învățământ din orașul de pe Valea Carașului demonstrează, prin intermediul rezultatelor obținute an de an de către elevi, dar și prin intermediul interesului manifestat de către cadrele didactice în privința actului de învățare, că evoluția tehnologiei nu influențează într-un mod negativ actul educativ. Mai mult decât atât, acumularea bagajului de cunoștințe devine mult mai interesantă și mai captivantă în momentul în care, prin intermediul tehnologiei, partea teoretică a unei lecții nu mai poate fi considerată „chineză pură”.

„Elevii de azi sunt atrași de tot ceea ce înseamnă tehnologie și își doresc conectarea la ce e nou. Cred că le putem menține interesul pentru carte apelând la mijloacele moderne, cred cu tărie că, dacă inserăm în lecție metode și procedee interactive bazate pe tehnologie, îi putem ține «conectați» și la lecție.”, a explicat pentru expressdebanat.ro managerul liceului orăvițean, Alideia Țepeneu.

Cu privire la modul în care directorul LTGD îmbină meseria de dascăl (prof. lb. română) cu cea de manager al instituției de învățământ, Țepeneu atrage atenția că nu e ușor să faci față ambelor responsabilități, însă subliniază că funcția deținută poate fi un lucru temporar, pe când meseria de dascăl e pe viață „și chiar dincolo de ea”: „Nu e ușor să predau o disciplină ca Limba și literatura română, una dintre cele mai importante discipline care se numără și printre cele la care elevii susțin examene. N-aș putea renunța niciodată la predare în detrimentul rolului de manager din două motive. În primul rând, rezultatele pe care le-am obținut cu elevii la clasă, la examene (promovabilitate 100%), la concursuri și olimpiade mi-au adus cele mai mari satisfacții, mult mai mari decât cele pe care mi le oferă funcția. În al doilea rând, un director bun trebuie să fie, înainte de toate, profesor, să «ia pulsul» la clasă, să cunoască problemele cu care se confruntă elevii și colegii profesori nemijlocit. Numai astfel, măsurile implementate ca director pot fi eficiente dacă sunt dictate și apoi verificate cu elevii”.

Referitor la problemele cu care se confruntă tinerii din ziua de astăzi, reprezentantul liceului de pe Valea Carașului spune că nu tehnologia are o oarecare influență asupra tinerilor, ci lipsa părinților, plecați în străinătate pentru a le oferi odraslelor un trai cât mai bun: „Cred că una din problemele cu care se confruntă elevii este dată de faptul că părinții unora dintre ei sunt plecați în străinătate. Anul acesta, conform situației centralizatoare, 114 elevi au părinții plecați. Cu toate acestea, catalogul electronic vine în întâmpinarea lor și astfel reușim să avem o comunicare eficientă și cu cei de la distanță.”, a concluzionat directorul Liceului Teoretic „General Dragalina”, Alideia Țepeneu.