Consiliul Județean al Elevilor Caraș-Severin se revoltă în fața inițiativei Guvernului de a schimba data începerii anului școlar 2019-2020. Reprezentanții școlarilor spun că această propunere a premierului Dăncilă nu este decât o dovadă că nu există o strategie pe termen lung în educație, iar elevii sunt folosiți drept „instrumente în discursul populist al guvernanților”.
Viorica Dăncilă i-a cerut ieri ministrului Educației, în ședința de Guvern, să ia în considerare începerea anului școlar în 16 septembrie, nu în 9 septembrie, așa cum se stabilise deja. Motivația nu a existat în explicația premierului, aceasta considerând doar că „este încă o măsură aşteptată de elevii din România”.
Contrar așteptărilor Vioricăi Dăncilă, reprezentanții elevilor nu au fost deloc încântați de propunerea sa. Consiliul Național al Elevilor, prin filiala cărășeană, a transmis un punct de vedere în care se explică de ce vacanța prelungită ar dăuna sistemului de învățământ. Ba mai mult, același Consiliu consideră că, din contră, anul școlar ar trebui să înceapă în 1 septembrie, o dată care să rămână bătută în cuie.
„Consiliul Național al Elevilor militează încă din 2015 pentru o structură a anului școlar care să înceapă cu 1 septembrie. În cadrul Comisiei de Dialog Social ce a avut loc în data de 14 februarie 2019, unde Consiliul Național al Elevilor a fost singurul reprezentant al societății civile care a propus și a susținut începerea anului școlar din data de 1 septembrie, Ministerul Educației Naționale a ajuns la un compromis alături de structurile reprezentative ale elevilor. Astfel, 9 septembrie 2019 a rămas data oficială de debut a anului școlar, acesta fiind un prim pas spre atingerea obiectivului de a structura anul școlar astfel încât să înceapă pe 1 septembrie și să se finalizeze pe 1 iunie, luând în considerare promisiunea de a dezbate propunerea CNE pentru anul școlar următor”, se arată în comunicatul oficial.
CNE aduce acuzații grave Guvernului, considerând că, prin prelungirea vacanței, se încearcă de fapt sprijinirea operatorilor de turism, fără niciun beneficiu care să se reflecte asupra elevilor, deși aceștia ar trebui să fie mai presus decât agenții economici. „Modul în care sunt luate astfel de decizii reflectă inexistența unei strategii educaționale de termen lung și demonstrează în continuare încercările de a implementa modificări populiste. Interesele legitime ale elevilor, beneficiarii primari ai sistemului educațional, sunt mai presus de interesele agenților economici de a obține profit în timpul extrasezonului”.
Reprezentanții elevilor mai spun că este important ca structura anului școlar să aibă o logică. Mai precis, împărțirea celor două semestre ar trebui să fie cât de cât egală și totodată ar trebui să se țină cont de reducerea programului din luna iunie, atunci când temperaturile ridicate pot reprezenta o problemă pentru elevii care susțin Bacalaureatul, dar și pentru cei din școlile profesionale și tehnice, care continuă cursurile două săptămâni după încheierea anului școlar.
„Și mai regretabilă este declarația doamnei prim-ministru, elevii fiind folosiți drept scuză a decidenților pentru a promova interesele operatorilor de turism, fiind irelevante pentru comunitatea elevilor și continuitatea actului educațional”, se mai arată în comunicatul de presă al CNE.
Se cere ferm ca data de 9 septembrie să nu fie modificată, să se renunțe la presiunile exercitate asupra Ministerului Educației și, în plus, să se țină cont de solicitarea CNE de a începe anul școlar în data de 1 septembrie începând din 2020.