Pârât la ministrul Sănătății pentru că subalternii săi nu-l ajută pe Romeo Dunca să o demită pe Alina Stancovici de la Spitalul Județean, Dan Miloș îl îmbolnăvește de tot pe șeful Consiliului Județean!
Directorul executiv al Direcției de Sănătate Publică Caraș-Severin, juristul Dan Miloș, îi răspunde cu legea în mână lui Romeo Dunca și îi explică exact ca la clasa I cum se alcătuiește un Consiliu de Administrație, cine îi desemnează pe membri și cum se pot adopta hotărâri care să nu mai fie lovite de nulitate. Așa cum se tot întâmplă de vreo doi ani la spital.
În primul rând, Miloș a ținut să precizeze că „situația conflictuală interminabilă de la Spitalul Județean de Urgență Reșița crează tensiuni fără precedent, descărcând energii negative deosebite”. Apoi a adus clarificări cu privire la componența Consiliului de Administrație al spitalului, poate va înțelege într-un final și Romeo Dunca faptul că unde-i lege, nu-i tocmeală.
Mai întâi, despre reprezentanții DSP în Consiliul de Administrație al spitalului:
În conformitate cu dispozițiile art. 187, alin.1 din Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată cu modificările și completările ulterioare, în cadrul spitalului public funcţionează un consiliu de administraţie format din 5-8 membri, care are rolul de a dezbate principalele probleme de strategie, de organizare şi funcţionare a spitalului.
În temeiul dispozițiilor art. 187, alin. 2, lit. a) raportat la art. 187, alin. 8 din Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată cu modificările și completările ulterioare, componența consiliilor de administrație a unităților sanitare publice este stabilită clar și fără echivoc. Conform dispozițiilor invederate din structura acestui organ colectiv de conducere fac parte 2 reprezentanți ca membrii titulari și 2 reprezentanți ai instituției noastre ca și membri supleanți.
Spitalul Județean de Urgență Reșița este o unitate sanitară de utilitate publică cu personalitate juridică, subordonată Consilului Județean Caraș-Severin, unitate sanitară care participă la asigurarea stării de sănătate a populației potrivit competențelor stabilite de legislația în vigoare.
În conformitate cu dispozițiile art. 187 pct (8) din Legea 95/2006 , membrii consiliului de administraţie al spitalului public se numesc prin act administrativ de către instituţiile prevăzute la alin. (2), (3) şi (4).
„Am făcut referire la aceste dispozițiile legale, deoarece Consiliul Județean Caraș-Severin, are o interpretare juridică suplimentară Legii 95/2006 apelând la instituția validării. Având în vedere că se invocă o instituție de drept ce reglementează modul de validarea a actelor administrative și plecând de la rolul activ al Consiliului Județean ca organ deliberativ am înțeles să nu intervenim cu o interpretare juridică contrară, cu toate că art.187, pct 8 din Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, nu stabilește cu titlu imperativ accesarea instituției validării de către Consiliul Județean, considerînd că interpretarea trebuie realizată ad litteram.”, subliniază Dan Miloș.
În baza dispozițiilor legale mai sus arătate, Direcția de Sănătate Publică Caraș-Severin a emis mai multe acte administrative privind desemnarea reprezentanților săi în Consiliul de Administrație al spitalului. Toate au fost comunicate Spitalului Județean de Urgență Reșița, unitate cu personalitate juridică subordonată Consiliului Județean Caraș-Severin, în structura căruia activează CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE ca organ colectiv de conducere, precizează directorul DSP. „În data de 04.04.2023 în calitate de director executiv al D.S.P C-S am emis Dispoziția nr.45 din data de 04.04.2023 , deoarece am constatat și identificat o eroare materială în dispozitivul Hotărârii Consiliului Județean nr.107/30.03.2023. Eroarea materială identificată, a fost că anumiți membrii consemnați în Hotărârea CJ nu se mai află în activitate și chiar datele referitoare la nume au fost greșit consemnate (Exemplu Iulian Sârbu în loc de Iuliana Sârbu). Urmare constatării acestei erori materiale, pe principiul pozitivității ce guvernează administrația publică ȘI în baza relațiilor profesionale și oneste derulate cu instituția Consiliului Județean Caraș-Severin, în calitate de director executiv al instituției am sesizat telefonic aparatul de specialitate al consiliului județean. După această identificare a unei situații de fapt, aparatul de specialitate al Consiliului Județean Caraș-Severin a reținut că trebuie îndreptată erorea materială. De la această identificare a unei erori materiale și pe fondul incapacității administrative a autorității publice locale, de a demite managerul Spitalului Județean de Urgență Reșița, a început o întreagă epopee, în opinia mea fără nici o susținere juridică dar cu o descărcare de energii negative deosebite.”, arată Miloș.
CITEȘTE ȘI:
Practic, în opinia Consiliului Județean Caraș-Severin, Dispozițiile emise de către DSP necesită a fi validate în plenul CJ. Opinie juridică la care DSP nu achiesează. „Dispozițiile art.187 alin.8 din Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată cu modificările și completările ulterioare, precum și nici un Ordin al Ministrului Sănătății nu impun o astfel de validare. Nu Consiliul Județean are calitatea și obligația desemnării reprezentanților DSP în Consiliul de Administrație!”, îi atrage atenția directorul Miloș președintelui Dunca.
Din cauza situației conflictuale existentă la nivelul spitalului, membrii titulari în CA desemnați de DSP, Viorica Mioc și Camelia Trentea, și-au înaintat demisiile. Miloș a dispus în consecință modificarea componenței CA a spitalului. A comunicat asta și Consiliului Județean.
Directorul DSP îi explică președintelui Consiliului Județean Caraș-Severin cum e și cu procesul de revocare din funcția de manager a Alinei Stancovici. „La data ședinței Consiliului de Administrație când a fost pusă în discuție revocarea managerului, acest for de conducere colectivă funcționa fără reprezentantul Colegiului Medicilor, deoarece acesta nu a fost primit la lucrările ședinței, motivația fiind că nu este validat de Consiliul Județean ( medic pensionat, dar membru cu drepturi depline în Colegiul Medicilor). Colegiul Medicilor Caraș-Severin a emis act administrativ de desemnare a reprezentanților săi în CA. Colegiul medicilor opinează că actul administrativ emis produce efecte juridice fără o validare a unei terțe persoane”, punctează Dan Miloș, cu trimitere la instituția condusă de Romeo Dunca.
Când a fost pusă în discuție revocarea managerului SJU Reșița, au participat 6 membri titulari ai CA. Voturile au fost împărțite în mod egal, 3-3. Trei – pentru revocare, trei – abțineri. S-au abținut cei doi reprezentanți ai DSP și consilierul județean Viorel Bașag. „Motivarea de abținere a reprezentanților DSP a fost aceea că un membru în CA nu are calitatea de evaluare a unei Misiuni de Audit a unei terțe persoane. O altă motivare în procesul de abținere a fost aceea că membrii C.A nu au calitate de membrii într-o comisie de evaluare a indicatorilor de performanță pendinte contractului de management. Cu privire la motivele ce au stat la baza abținerii reprezentantului Consiliului Județean Caraș-Severin, DSP nu deține informații în acest sens și nici nu are calitatea deținerii unor astfel de informații.”, a explicat același Dan Miloș.
Și, în final, înainte de concluzii, încă o lecție de drept pe care directorul DSP i-o predă președintelui Dunca. Aceea cu abuzul în serviciu, cu influențarea votului reprezentanților instituției în Consiliul de Administrație al spitalului, lucru sugerat de Romeo Dunca până și ministrului Alexandru Rafila. „Incapacitatea administrativă a autorităților locale, cu privire la situația conflictuală, de la Spitalul Județean de Urgență Reșița, nu poate fi transferată către Direcția de Sănătate Publică Caraș-Severin sau, mai grav, către directorul executiv al acesteia. Directorul executiv nu poate influența votul unui membru în CA. În cazul influențării sau obligării unui membru CA de a vota într-un anumit fel, poate fi reținută oricând infracțiunea de abuz în serviciu! În situația dată, incapacitatea administrativă se încearcă a fi transferată înspre oricine altcineva, vinovați fiind peste tot și oriunde, numai cei responsabili nu. Mai nou, după insuccesul administrativ al administrației locale, directorul DSP este acuzat de manevre penibile, motivația fiind aceea că nu sunt validați membrii CA. DSP a emis acte administrative de numire a reprezentanților instituției în CA. Din punct de vedere juridic nu înțelegem ce validare mai trebuie să realizeze DSP. Dacă autoritatea publică locală se referă la o validare a actelor administrative emise de către terțe entități, atunci totul cade sub autoritatea și răspunderea lor!”, a conchis Dan Miloș.