În timp ce Liviu Dragnea, liderul PSD, se laudă că Guvernul Dăncilă scoate satul românesc din noroi, se împlinesc 50 de ani de când Drumul Județean 573A a dispărut pur și simplu de pe harta administrativă a României! Altfel nu se explică de ce autoritățile n-au mai turnat o găleată de asfalt, în ciuda disperării celor câtorva mii de oamenii care trăiesc, efectiv, rupți de civilizație.
Nicolae Orăvicean, primarul comunei Berliște, a trimis vagoane de hârtii la județ, la cabinete parlamentare și chiar premierului. Pentru o imagine cât mai clară a situației acestui drum județean, care în realitate nu-și merită statutul de drum, a adăugat memoriilor, solicitărilor și adreselor trimise un set de fotografii care nu lasă loc niciunui comentariu. A făcut chiar și calcule fundamentate pentru o reparație a drumului, din care rezultă că lucrările absolut obligatorii n-ar costa deloc o avere. Deocamdată, nimic! Niciun rezultat! Consiliul Județean Caraș-Severin, administratorul 573A, are prea puțini bani spre deloc, iar probleme mai sunt și pe alte drumuri județene. Președintele Silviu Hurduzeu, vicele Ionuț Popovici și directorul Direcției de Drumuri Județene, Gabriel Știka, recunosc că drumul respectiv necesită intervenție de urgență și că acolo nu prea ai ce plomba, ce repara. Și asta pentru că, de la Nicolinț la Berliște, se mai văd doar ușoare urme de asfalt, iar mai departe, până la Iam, e un adevărat drum offroad. „Mi-aș dori să intervenim mâine acolo, dar știți foarte bine că nici măcar nu e aprobat bugetul. Să vină banii și abia apoi vedem ce putem face”, a precizat președintele Hurduzeu. „Oricare drum județean este important, în funcție de posibilitățile financiare, va fi reparat sau modernizat. Încet, încet, veștile bune încep să apară”, a dat și mai multe speranțe vicepreședintele Popovici.
Până se vor găsi soluții financiare, e bine de știut că Drumul Județean 573A, Nicolinț – Iam, are o lungime totală de 12 km și deservește toate cele cinci sate ale comunei Berliște: Rusova Nouă, Rusova Veche, Berliște, Milcoveni și Iam. Administrația locală susține că e vorba despre cel mai important drum secundar din județ, pe acest sector fiind înregistrat traficul cel mai ridicat, aproximativ 500-600 de autovehicule pe zi. Mai trebuie spus că drumul este într-o stare de deterioare care cu greu mai permite circulația rutieră. Despre siguranța circulației nici nu mai poate fi vorba! Ambulanțele sau mașinile de pompieri ar ajunge foarte greu în caz de urgență în oricare din localitățile amintite, astfel că drepturile oamenilor care locuiesc în comuna Berliște și satele aparținătoare sunt vizibil limitate. Și nu sunt singurele. Tot ce înseamnă activitate economică și socială, activitate școlară, activitate culturală sau administrativă are serios de suferit.
Am făcut câte 2-3 demersuri anual pentru problema DJ. Am avut discuții directe cu conducerea CJ în fiecare an, m-am adresat Guvernului, primului ministru și Ministerului Dezvoltării. Am dat la traducere în limba engleză o scrisoare pentru solicitare de sprijin la UE și la câteva ambasade occidentale. Este o soluție oarecum ieșită din tiparele clasice, dar în țară sunt exemple când diverse guverne occidentale s-au implicat în susținerea unor proiecte de dezvoltare locală – Nicolae Orăvicean, primarul comunei Berliște
Starea drumului periclitează continurea activității a 65 de agenți economici, zece dintre aceștia aparținând Holdingului Bardeau, cel mai mare contribuabil la bugetul comunei, dar periclitează activitatea școlară, conducând la îngrădirea dreptului la educație a elevilor de pe raza comunei, prin renunțarea la continuarea studiilor liceale și profesionale în Oravița, fiind imposibilă naveta din cauza refuzului operatorilor de transport de a se deplasa pe acest DJ573A. Totodată, starea drumului periclitează naveta a peste 150 de muncitori ce lucrează la firme din Oravița și Moldova Nouă, riscându-se pierderea acestor locuri de muncă, firmele respective amenințând cu retragerea autobuzelor. Modul în care se prezintă DJ 573A împiedică orice inițiativă de dezvoltare pe raza comunei și ne face de râs în fața turiștilor străini. Și asta pentru că, anual, sunt aproximativ 3.500 de tineri care vin în tabăra internațională Marabu, din satul Milcoveni. Concluzia e una singură: acest drum județean condamnă comuna la depopulare și la subdezvoltare, în condițiile în care potențialul economic local este semnificativ. De notat și faptul că în aceste localități sunt oameni gospodari, mulți crescători de animale, care astăzi vând laptele, spre exemplu, la preț de apă chioară. Reparatul mașinilor costă prea mult!