Marius Cătău și-a clădit o carieră la înălțime. La propriu, dar și la figurat, fiindcă ghidează aeronave pe autostrăzile cerului, iar munca aceasta o desfășoară în turnul de control al aeroportului din Timișoara.
O clădire cu etaj de unde privește lumea de sus. In fața ochilor, se desfășoară spectacolul înaripatelor care fie se pregătesc de decolare, fie se înscriu pe culoarul de aterizare indicat pentru a se retrage în siguranță la locul de coborâre a pasagerilor.
O profesie care ascunde un soi de magie aparte, controlor de trafic aerian, presupune responsabilitate maximă, comunicare, disciplină. Activitatea sub presiunea secundelor face parte din normalitatea acestui job. De aceea sunt, cum se mai spune, destul de mulți chemați și puțini rămași. Aproximativ 600 de persoane în întreaga țară. Majoritatea se află în București, acolo unde are loc și dirijarea traficului de anvergură, de tranzit.
Cum e să fii cu picioarele pe pământ și cu capul printre nori?
„Pe vremea când am început eu școala, Academia pentru Controlul de Trafic, în anul 1987, nu se știa mare lucru despre ce înseamnă profesia în sine. După ce le-am spus prietenilor mei ce urmează să fac, majoritatea mă întrebau dacă vând bilete la aeroport…Nici mie nu mi-a fost foarte clar, oricum parcursul e de durată. De la momentul înscrierii și până să ajungi controlor de trafic trec vreo doi sau trei ani. Eram student la Facultatea de electronică și comunicații, tocmai fusesem disponibilizat de la un loc de muncă pe care îl aveam atunci, și am dat curs unui anunț văzut de tatăl meu într-un ziar. Așa am început să „zbor”, din pură întâmplare.”
Controlorii de trafic aerian sunt pregătiți în prezent la Școala Superioară de Aviație Civilă din București, instituții similare din Constanța și, evident, din Europa și întreaga lume. Interesant este faptul că inițial nu e nevoie de studii superioare, „e nevoie de solide cunoștințe de limba română probate cu nota 10 la bacalaureat și limba engleză, limba de comunicare internațională. Ceea ce primează fiind examenul medical eliminatoriu, testul psihologic și indicii de performanță rezultați în urma susținerii testului de selecție pe baza abilitaților. Testele relevă anumite capacități, anumite deprinderi pe care oamenii le au: capacitatea de a fi atent la mai multe activități, de a reacționa într-o anumită împrejurare, de a anticipa anumite situații de conflict, capacitatea de a gândi rapid o soluție cât mai apropiată de cea ideală, evident, în condiții de stres și de zgomot în jur.
Nu înseamnă că dacă nu treci testul nu ești destul de bun în viață, nu! Poți fi foarte bun informatician, profesor, medic, orice. Dar nu te califici pentru această meserie, atât! Vin absolvenți de facultăți tehnice care nu neapărat rămân în branșă. Mai am un alt exemplu al unui coleg medic, care a și profesat, dar s-a reorientat către controlor de trafic aerian și este de ani buni alături de noi. Cert este că-i nevoie de geometrie în spațiu, mai mult de vedere în spațiu.”
Marius Cătău a împlinit 38 de ani în profesia de controlor de trafic, iar la anul își pregătește retragerea. Activitatea presupune mult efort, multă uzură cauzată mai ales de turele de noapte care ar da oricui viața peste cap. Totul depinde de sezon, de câți colegi sunt în tură, de cât de dense sunt trecerile avioanelor prin spațiul aerian. „Pot fi 30 de minute lejere, urmate de 10-15 minute intense. Turele noastre sunt de 12 ore. Activitatea este stresantă și presantă. Când ești tânăr nu simți, adrenalina te ține în priză, de-a lungul anilor treaba aceasta nu e chiar sănătoasă și încetul cu încetul, te uzează. Nu pot spune că e continuu, avem timpi de lucru, timpi de odihnă, tocmai pentru a ne putea recupera energia și vitalitatea. Timpii de odihnă se respectă prin pauze în sala de odihnă la televizor, lectură sau pauză pur și simplu.
Traficul nu e tot timpul la cote maxime. Majoritatea aeroporturilor din Europa sunt închise noaptea și nu acceptă decât trafic de urgență sau cu taxe suplimentare. Organismul uman tinde să intre încontinuu în starea aceea de odihnă, de relaxare, iar tura de noapte nu poți spune că e ușoară. Ba înaintând în vârstă, turele de noapte devin tot mai grele.”
Controlor de trafic aerian, un job potrivit atât pentru femei cât și pentru bărbați
„Nu se poate face o diferențiere, am colege și colegi extrem de rezistenți, în egală măsură foarte bine pregătiți. Avem tot felul de cursuri, cu ajutorul cărora ne menținem competența. Avem nevoie de antrenare anuală de exemplu, pentru situațiile deosebite și de urgență. Facem antrenament pe simulator ca să ne aducem aminte de situațiile care pot surveni și cum să le rezolvăm cât mai aproape de modul ideal. Sunt mândru să spun că la Turnul de control din Timișoara, din cauza controlorilor de trafic, nu a existat nicio situație gravă. Partea proastă este că lucrăm cu un deficit accentuat de personal. Ar mai fi nevoie de oameni, cred că peste tot în țară.”
Marius Cătău conduce activitatea în Turnul de Control, este instructor, evaluator și pentru o perioadă de câțiva ani, a fost lector de specialitate la Universitatea din Constanța. „Lucrurile acestea vin în mod natural, dacă ai un parcurs profesional în care vrei să crești. Să devii instructor, cred că își dorește fiecare, nu e ușor, e nevoie să treci teste, autorizări, să te lupți…”
Gândul retragerii din activitate îi desenează un zâmbet larg pe chip fiindcă știe că va avea timp pentru pasiunile pe care le-a dezvoltat în timp, de-a lungul anilor. Firesc, e vorba despre călătorii: „da, am ajuns în multe locuri îndepărtate de pe glob din Oceanul Indian sau America de Nord. În Europa e destul de ușor. Majoritatea concediilor le petrecem în străinătate. Lucrând în domeniu știu când să caut pentru a cumpăra cele mai avantajoase bilete de avion. Am fost în Bali, Mauritius, prin multe locuri exotice, frumoase. Dar, mai merg anual, de prin anii 1995-1996 și în Florida, la Miami, în SUA, acolo unde are loc cursul anual de menținere a competențelor. Și atunci, pe lângă cursuri, ne bucurăm de tot ce putem vizita suplimentar. Probabil, la pensie, voi ajunge acolo unde prietenii insistă să merg să-i vizitez, în Canada și Australia. Voi mai avea timp de pescuit, de mișcare, sunt pasionat de ieșirile cu bicicleta alături de prieteni și de reparat calculatoare, o îndeletnicire care îmi pune gândurile în ordine…”
Foto: arhiva personală