Deși o bună parte a anului școlar anterior s-a derulat în online, numărul infracțiunilor din unitățile de învățământ s-a dublat în Caraș-Severin, fiind vorba în special despre loviri și alte violențe. Unul dintre principalele motive este lipsa oricărei forme de pază, aproape 160 de unități de învățământ din județ neavând niciun fel de sistem de supraveghere.
Pandemia a mutat cursurile în online, însă pare să-i fi înrăit în același timp pe copii. Așa se explică creșterea semnificativă a numărului de infracțiuni comise în anul școlar anterior atât în interiorul unităților de învățământ, cât și în zona adiacentă. Potrivit Inspectoratului Județean de Poliție Caraș-Severin, în anul școlar 2021-2022 au fost înregistrate 23 de infracțiuni în interiorul școlilor (față de 10 în anul 2020-2021) și 4 în zona adiacentă (față de 0 în anul 2020-2021).
În ceea ce privește tipologia infracțiunilor, pe primul loc se află lovirile și alte violențe – 15 cazuri, purtare abuzivă – 4, portul sau folosirea de obiecte periculoase – 3, agresiune sexuală – 2, distrugere – 2, furt – 1.
În majoritatea cazurilor, agresorii sunt elevi. În 5 cazuri au fost cadre didactice, unul dintre infractori este părinte și unul este șofer de microbuz transport școlar. Toate victimele infracțiunilor sunt elevi.
Infracțiunile sesizate în incinta unităților de învățământ au fost comise pe raza următoarelor localități: Reșița – 4 infracțiuni, Moldova Nouă – 4 infracțiuni, Oțelu Roșu – 3 infracțiuni, Oravița – 2 infracțiuni, Caransebeș – 2 infracțiuni, Bocșa – 2 infracțiuni, Băile Herculane – 1 infracțiune, Anina – 1 infracţiune, Socol – 1 infracțiune, Rusca – 1 infracțiune, Verendin – 1 infracțiune și Tirol – 1 infracțiune. Infracțiunile sesizate în zona adiacentă unităților de învățământ au fost comise pe raza următoarelor localități: Caransebeş – 2 infracțiuni, Reșița – 1 infracțiune și Vârciorova – 1 infracțiune.
Una dintre principalele cauze pentru comiterea infracțiunilor, în opinia reprezentanților IPJ Caraș-Severin, este lipsa pazei. La ora actuală, 157 de unități de învățământ nu au niciun fel de sistem de pază, așa că singura supraveghere este asigurată prin profesorii de serviciu. Dar nici această variantă nu funcționează peste tot.
„Există situații în care profesorul de serviciu nu-și respectă serviciul pe școală, dar nu neapărat din cauza unei iresponsabilități, ci din cauza imposibilității de a asigura acest serviciu pe școală. Sunt profesori care funcționează în patru, cinci școli, au catedra împărțită. Acel profesor care vine într-o școală și are trei ore și este profesor de serviciu în ziua respectivă, de la 8 la 11 stă la școala din Obreja și de la ora 12 la 13 trebuie să ajungă și la Băuțar. Nu poate asigura serviciul pe întreaga perioadă. Pentru a asigura serviciul doar învățătorii sau doar educatorii care sunt permanent în școala respectivă, sunt insuficienți. Profesorul are obligație de predare, nu este cel care să aibă în fișa postului atribuții de pază. Ajungem să fim responsabili COVID, să fim personal de pază, facem și situații statistice, mai trebuie să facem și formare, și mentorat. La un moment dat această funcție didactică devine neatractivă și epuizantă. Nu poate fi profesorul acuzat pentru tot ceea ce se întâmplă în școala aceea.”, a explicat Carina Pristavu, șefa Inspectoratului Școlar Județean.
Pristavu mai spune că directorii au solicitat, încă din anul școlar precedent, să fie sprijiniți prin alocarea unor sume de la bugetul UAT-urilor și pentru a se încheia contracte cu servicii de pază cu firme specializate sau măcar pentru execuția unor lucrări de instalare de sisteme de supraveghere video și alarmare.
Prefectul județului, Ioan Dragomir, crede că vina este împărțită. Pe de-o parte primăriile ar trebui să intervină, iar pe de altă parte, o cauză pleacă și din familie: „Am discutat aproape în fiecare lună cu conducerea Inspectoratului Județean de Poliție. Din păcate, lipsesc măsuri și propuneri, asta era problema. Și aici se pot face multe lucruri. Chiar am făcut o adresă către toate primăriile. Cu ocazia rectificării, să își completeze sistemele de supraveghere, sistemele de monitorizare, de pază și de incendii. Eu am făcut școala mai demult, e adevărat că altfel se comportau elevii. Ar trebui lucrat mult mai mult pe educația de acasă, dar foarte mulți părinți sunt plecați, copiii rămân în grija bunicilor, este o problemă la nivel național. Este bine totuși că nu sunt incidente chiar așa de grave la nivelul județului.”, a concluzionat prefectul.