Contract semnat! „Anghel Saligny”, unica șansă de salvare a Podului de Fier

Administrația lugojeană a fructificat șansa unică de a primi finanțare prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”, în condițiile în care astfel de finanțări se acordă tot mai greu.

Săptămâna trecută, primarul municipiului Lugoj, Bogdan Blidariu, a semnat la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, în prezența ministrului Adrian-Ioan Veștea, contractul pentru finanțarea lucrărilor de reabilitare a Podului de fier. Bătrânul pod al urbei, construit de austrieci și inaugurat în 1902, este mai mult decât o punte care leagă Lugojul Român de cel German, este o emblemă istorică și arhitecturală a orașului. Deși foarte solid din construcție, la standardele de început de secol XX, în ultimele decenii Podul de fier a început să își arate vârsta. Cu trecerea timpului, fondurile necesare reparațiilor au fost din ce în ce mai mari, devenind imposibil de acoperit din bugetul local.

”Semnarea contractului de finanțare asigură existența integrală a resurselor financiare necesare pentru execuția tuturor lucrărilor prevăzute în proiect, începând cu data semnării. Valoarea totală a proiectului este de 15.854.654,90 RON, dintre care 15.153.149,90 RON sunt asigurați de Guvern. Municipiul Lugoj contribuie cu suma de 701.505 RON din Bugetul Local”, precizează Claudiu Buciu, consilier al primarului, prezent și el la minister cu ocazia semnării contractului de finanțare.

Demersuri îndelungate, în multe etape

Odată cu lansarea Programului, Municipiul Lugoj a depus Cererea de Finanțare în data de 5 noiembrie 2021. Cererea a fost aprobată în cursul lunii septembrie a anului trecut.

gif card de energie dacus 1000x100 Brantner 1000x100px

Ulterior, s-a emis Certificatul de Urbanism numărul 91 din 17 februarie 2022, iar în data de 9 martie 2022 s-a semnat Contractul de proiectare privind întocmirea Documentației de Avizare a Lucrărilor de Investiții (DALI). Absolut necesară pentru accesarea acestei finanțări, a fost înabularea în Cartea funciară a Podul de Fier și a Vămilor au fost întabulate în Cartea Funciară, lipsa întabulării fiind o problemă generală a clădirilor istorice din oraș, care a început să fie remediată abia în ultimii ani.

Claudiu Buciu enumeră pe pagina personală de facebook documentațiile de avizare întocmite în baza Certificatului de Urbanism de la instituțiile abilitate: Agenția pentru Protecția Mediului Timiș – Decizia etapei de evaluare inițială numărul 203 din 7 iunie 2022; ”Meridian 22” – aviz favorabil numărul 3456 din 2 mai 2022; IPJ Timiș, Serviciul Rutier – aviz favorabil  numărul  454160 din 14 iunie 2022; Administrația Bazinală de Apă Banat – aviz numărul 15 din 31 mai 2022; Delgaz Grid – aviz favorabil numărul 213678147 din 2 mai 2022; Direcția Județeană pentru Cultură Timiș – aviz numărul 66/Z din 6 iulie 2022; E-Bistribuție Banat – aviz de amplasament favorabil numărul 09980656 din 11 mai 2022; Orange – aviz numărul 166 din 5 mai 2022. El adaugă că în primăvara anului 2022 a fost întocmit Studiul Geotehnic necesar dar și Expertiza Tehnică, ”ambele documente fiind practic punctul de plecare în scopul alegerii soluției optime pentru reabilitarea podului”.

Punctul de plecare în demararea proiectului tehnic a fost aprobarea, prin hotărârea Consiliului local nr. 311 din 29 iulie 2022, a documentației tehnico economice. Această documentație a trebuit totuși actualizată, după ce Direcția Județeană de Cultură a propus și reabilitarea celor patru vămi, la aspectul inițial, conform documentelor și fotografiilor de epocă. Noul DALi a fost aprobat de Consiliul municipal prin HCL 60 din 13 martie 2023. Construcțiile respective sunt parte inseparabilă a ansamblului Podului de Fier, ele având chiar rolul de chioșcuri unde se încasa vama sau taxa de tranzit a podului, între Lugojul Român și cel German.

În această săptămână va fi lansată procedura de achiziție publică în vederea contractării lucrărilor de reabilitare. Aceasta va dura maximum două luni. ”Durata estimată în care dorim să fie realizate lucrările este de 6 luni, iar perioada efectivă în care traficul va fi restricționat va fi de 2 luni. Prognozăm că lucrările vor începe în prima parte a anului viitor. Mulțumim Guvernului României pentru susținerea acestui proiect esențial pentru comunitatea noastră”, transmit reprezentanții administrației locale.

1000x100 (4) publicitate si promovare online banner maxagro STPT job 1000x200
/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/