Caraș-Severinul, în colaps! Gaură de 500 de milioane de lei și acces interzis la fonduri europene!

dunca cj

Romeo Dunca se așteaptă la ce e mai rău din decembrie 2023 încolo, la un adevărat dezastru pentru județul pe care îl conduce! Până și proiectul de reintroducere a tramvaiului în Reșița ar putea fi compromis!

La inițiativa prefectului Ioan Dragomir, președintele Consiliului Județean Caraș-Severin a organizat o întâlnire între reprezentanții Aquacaraș și constructorii care au contractate lucrări de modernizare și extindere a rețelelor de apă și canalizare. Parte a proiectului demarat cu mare fast în 2012! Proiect finanțat din bani europeni pentru ca și județul Caraș-Severin, în mai toate clasamentele printre ultimele în țară, să intre în civilizație. Întâlnirea din palatul administrativ s-a dorit a fi un strigăt disperat pentru salvarea Aquacaraș și, implicit, a Consiliului Județean, de la colaps. Numai că deja pare a fi prea târziu!

„Sunt probleme foarte, foarte grave. Din 2012, cele peste 500 de milioane de lei puse la dispoziție de comunitatea europeană pentru modernizarea rețelelor de apă și canal din Caraș-Severin au început să fie cheltuite. Astăzi, în 2023, avem lucrări care după 11 ani nu sunt finalizate! S-au adus alte 200 de milioane după 2019, s-au făcut licitații noi, au fost reluate lucrările și astăzi avem lucrări și cu progres de 6 la sută. Pericolul este foarte mare!”, a explicat Romeo Dunca. Primarul orașului Oțelu Roșu, Luca Mălăiescu, nu se mai leagă de vreo speranță, e convins că cel mai negru scenariu nu poate fi evitat. „Întâlnirea a fost benefică, dar din păcate a fost tardivă. Aceste întâlniri trebuiau să aibă loc de acum șapte ani, măcar la fiecare trei luni. Nu au avut loc! Riscul este iminent. Nu cred că e posibil să finalizăm acest proiect în termen. Aritmetica e simplă. O echipă profesionistă poate executa 20 m liniari de canal pe zi. Trebuie mii de zile să finalizăm! Sper să greșesc, dar e aproape imposibil. Dacă se va ajunge aici, vom avea o problemă foarte serioasă. Sunt sceptic că se va finaliza!”

Tonul dramatic al edilului-șef de pe Valea Bistrei l-a avut și Radu Păunescu, consultantul Tadeco Consulting în acest proiect. „Pericolul e mult mai mare. E vorba de contractul de finanțare și aplicația POIM pentru cei 180 de milioane de euro! De ce nu semnează MIPE (n.r. – Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene)? Din cauza unui grad de risc pe POS! Nerealizarea POS-ului fazat de pe POIM presupune absolut maxim risc. Măcar într-un anumit procent trebuie să finalizăm acest proiect!”, a confirmat Păunescu situația dramatică. „MIPE nu vrea să semneze POIM faza 2 pentru că vede că evoluția pe ăsta e foarte proastă!”, a intervenit și Nelu Popa, care a recunoscut cu această ocazie că are mari emoții pentru proiectul de reintroducere a tramvaiului în Reșița. Pe tronsonul Triaj – Muncitoresc ar trebui efectuate lucrări de către Aquacaraș tocmai cu banii pentru care ministrul refuză, cel puțin deocamdată, să-și pună semnătura.

Cum arată în cifre consecințele ratării proiectului ce are termen limită ultima zi a lui 2023? „În loc să primim 173 de milioane de euro, care sunt pregătiți, vom da înapoi 500 de milioane de lei pe care i-am luat în anii trecuți. Aquacaraș și județul sunt într-o situație delicată!”, a răspuns președintele Dunca. „Pierdem banii, intrăm în infringement!”, l-a completat Popa. În plus, multe străzi ale orașelor cărășene riscă să rămână sparte, iar la poarta gospodăriilor să ajungă rețele de apă și canalizare total nefuncționale.

Vina pentru situația complicată a județului ar purta-o constructorii, acuză președintele Consiliului Județean. Aceștia se apără însă și spun că proiectele au avut probleme. Iar unul dintre cei mai experimentați specialiști Aquacaraș le dă dreptate: „Un contract foarte complicat. Sunt sincope foarte serioase. Rezilierile nu sunt soluții universal valabile, dar contractele existente ar trebui conservate și negociat cu constructorii pentru subcontractori de specialitate.”

Gheorghe Filipescu, de la venirea căruia Aquacaraș a mai ieșit din rahat, rămâne singurul optimist: „Nici în visele cele mai negre nu plec de la această premisă. Plec de la ideea că trebuie să ne mobilizăm cu toții și să ne apropiem de finalizarea acestui proiect!”