Bătaie de joc pe banii timișorenilor? Acuzații grave din partea USR către administrația Robu!

USR Timiș dorește să câștige Primăria Timișoara la alegerile de anul viitor și s-a pus deja serios pe treabă. Membrii filialei au început să analizeze problemele orașului și una dintre ele este sistemul de trafic management. Pe lângă aspectele practice, despre care se plâng mulți timișoreni, cei de la USR afirmă că municipalitatea a plătit de șapte ori mai mult decât trebuia pe proiect!

Primul contract a fost semnat de Primăria Timișoara în aprilie 2015 cu Consorțiul Swarco Traffic România – Avitech – Swarco Mizar, valoarea contractuală fiind de 19.960.632 lei + TVA și cu o durată de implementare de șapte luni. Proiectul avea finanțare europeană, pe ciclul din 2007-2013. În mod normal, de la bugetul local trebuia să se plătească 3,1 milioane de lei, urmând ca statul român să contribuie cu 2,6 milioane de lei, iar banii europeni să fie în valoare de 13,8 milioane de lei, adică 71% din valoarea totală a proiectului. Membrul USR Alin Ciobanu a calculat cum au crescut costurile proiectului.

Ciobanu spune că principala problemă a fost creșterea duratei de implementare. „Dar cum viața bate filmul, durata de implementare a acestui proiect a durat 18 luni în loc de cele 7 inițial contractate. Astfel, pe parcurs s-au semnat două addendum-uri la contractul inițial, oficializate prin două hotărâri de Consiliu Local: HCL Nr. 551/16.12.2015, respectiv HCL Nr. 83/09.09.2016. Aceste prelungiri ale termenului inițial de execuție au venit și cu costurile de rigoare asociate, costuri plătite INTEGRAL de la bugetul local.”, spune useristul, care face referire la o hotărâre de Consiliu Local din decembrie 2015, despre o sumă de 3,9 milioane de lei plus TVA și o altă HCL din septembrie 2016, pentru încă 9,9 milioane de lei, plus TVA.

Membrul USR spune că vina nu a fost asumată. „Dacă vina pentru aceste întârzieri aparține Primăriei Timișoara, de ce nimeni din administrația locală nu și-a asumat acest eșec contractual? Este vorba despre un cost suplimentar plătit INTEGRAL din bugetul local de aproximativ 14 milioane de lei. Dacă vina pentru aceste întârzieri aparține contractantului, în acest caz Consorțiului Swarco, de ce nu s-au obținut penalități pentru perioada de întârziere având în vedere că în contract sunt stipulate penalități de 0,5% din valoarea contractului/zi de întârziere?”, se întreabă useristul.

O altă acuzație este că în mai 2016 municipalitatea a semnat un contract cu o altă firmă, Backup Technology SRL, contract semnat fără licitație, în valoare de 4,8 milioane de lei. „Cu alte cuvinte, Primăria a semnat un contract «la cheie» cu Consorțiul Swarco, contract prin care Swarco s-a angajat să execute TOATE lucrările necesare pentru implementarea cu succes a sistemului integrat de management adaptiv al traficului. În paralel, aceeași Primărie mai semnează cu un contractant diferit un alt contract pentru «lucrări de îmbunătățire» a unui sistem a cărei implementare nici nu era finalizată în mai 2016. Acest contractant diferit a subcontractat apoi tot Consorțiul Swarco pentru aceste lucrări, ceea ce înseamnă că Swarco executau atât un proiect la cheie, cât și îmbunătățiri la acest proiect înainte ca el să fie măcar finalizat.”, mai acuză Alin Ciobanu, care spune că, deși durata de implementare era de o lună, în realitate a fost de cinci!

Politicianul consideră că proiectul este un eșec. „Concluzia este simplă: Proiectul «Unda verde» ne-a costat o mică avere, fiind un proiect prost implementat, cu multe aspecte ce nu pot fi explicate în niciun fel.”, a mai punctat Alin Ciobanu.