În jur de 96% dintre testele pe bază de salivă pentru elevi au fost făcute acasă, iar durata medie crește de la 5 la 17 minute, dacă testarea e făcută la școală.
Sunt doar câteva concluzii trase în urma unui studiu realizat de Organizația Salvați Copiii. Cu toate că 98% dintre elevi afirmă că au primit de la școală teste rapide pe bază de salivă, 96% dintre aceștia susțin că testarea are loc acasă, nu la școală. De asemenea, mai bine de 56% dintre elevi consideră că testarea pe bază de salivă poate contribui la creșterea gradului de siguranță sanitară în școli.
Din răspunsurile primite de la elevi, testele au fost ambalate individual sau câte două. Deși, în cele mai multe cazuri, profesorii au fost cei care s-au ocupat de ambalare, au existat și situații în care aceasta s-a realizat cu ajutorul elevilor sau exclusiv de către elevi.
Datele au mai arătat că majoritatea elevilor (aproape 82%) consideră că utilizarea testelor pe bază de salivă este foarte simplă sau simplă, în timp ce doar 1,6% dintre răspunsuri indică un grad ridicat de dificultate.
De asemenea, mai puțin de un sfert dintre elevi susțin că că, într-o eventuală situație de refuz al testării sau comunicării rezultatelor, s-ar putea confrunta cu presiuni din partea cadrelor didactice sau a colegilor. În schimb, pentru 28% dintre respondenți există convingerea că un astfel de refuz nu ar atrage nicio consecință, în timp ce 45,1% spun că nu știu care ar putea fi consecințele.
„Testele pe bază de salivă, mai ales că nu sunt chiar obligatorii și mai ales că sunt doar de două ori pe săptămână făcute (ceea ce mi se pare incredibil de puțin), sunt aproape nefolositoare. Au un procentaj mic de a spune exact ceea ce se întâmplă și le-am primit doar săptămâna asta. Din câte am înțeles, astea au fost toate. Oricum, masca e purtată doar formal, toată lumea și-o dă în pauză jos și pe bună dreptate, nu poți să stai fără apă, mâncare 6-7 ore la școală +2 pe drum și să ajungi să mănânci la 15.00 pentru prima dată. Chiar ar trebui elaborat un plan mai bun”, este opina unui elev.
Grupurile țintă au fost formate din elevi din învățământul primar, gimnazial, liceal și profesional, pe baza unui eșantion format din 4.932 de elevi. Datele au fost culese în perioada 6 – 13 decembrie.