8 români din 10 au intenția de a face cumpărături de Black Friday. În același timp, românii sunt, de departe, cei mai sceptici în privința corectitudinii ofertelor.
8 români din 10 au intenția de a face cumpărături de Black Friday și tot atâția consumatori se așteaptă ca ofertele de discount să fie de cel puțin 30% din prețul inițial, potrivit unui studiu realizat de Revolut și Dynata, în octombrie 2022, printre consumatorii din Europa, inclusiv România.
Potrivit studiului, doar italienii sunt tot atât de hotărâți ca românii în a profita de ofertele de Black Friday (80%), în timp ce lituanienii (39%) și germanii (54%) sunt cei mai reținuți în a face cumpărături cu această ocazie. La nivel european, șase consumatori din zece se declară interesați de evenimente comerciale precum Black Friday și Cyber Monday, chiar dacă de luni bune Europa se confruntă cu o inflație galopantă și se vorbește tot mai des de recesiune economică.
Totodată, un curent de scepticism față de corectitudinea ofertelor și promoțiilor din timpul acestor evenimente comerciale se manifestă printre consumatorii europeni.
Majoritatea respondenților din Europa consideră că brandurile trișează de Black Friday și Cyber Monday (64%), în timp ce 36% spun că nu s-au întâlnit niciodată cu oferte înșelătoare. Românii sunt, de departe, cei mai sceptici în privința corectitudinii ofertelor. 63% dintre respondenții români consideră că brandurile trișează de Black Friday și se declară în favoarea verificării ofertelor, în timp ce 21% spun că această tactică este ”parte a jocului” și nu se arată deranjați de ea. Doar 16% dintre respondenți recunosc că nu au întâlnit niciodată oferte înșelătoare de Black Friday.
În topul scepticilor, românii sunt urmați de lituanieni (80% dintre aceștia spun că au întâlnit oferte îndoielnice sau au fost păcăliți) și francezi (65%). Cei mai siguri de corectitudinea brandurilor și a comercianților sunt germanii – 61% dintre respondenți spun că practicile incorecte sunt rare de Black Friday și Cyber Monday. Cu toate acestea, după intrarea în vigoare a Directivei Europene Omnibus , este de așteptat ca aceste situații să fie tot mai puține.
În contextul economic dificil, 23% dintre respondenții români au așteptări foarte ridicate și speră să găsească produse reduse cel puțin la jumătate de preț. Totuși, majoritatea consumatorilor ar fi satisfăcuți de ofertele de Black Friday dacă ar beneficia de o reducere a prețului cu cel puțin 30% (78% dintre respondenți). Cei mai optimiști sunt cumpărătorii din categoria de vârstă 55-64 de ani, care speră să găsească reduceri cu peste 50% (28,3%) și cei din Muntenia (25%). Consumatorii din generația Z par cei mai dispuși să ia în calcul și discount-uri mai modeste, de 10-20% (7% dintre respondenți, cel mai mare scor între toate segmentele de vârstă), dar și cei din vestul României (6%).
Cei mai mulți dintre cumpărătorii români și-au făcut planul de a achiziționa mai ales online. 7 din 10 respondenți au indicat platformele de e-commerce preferate sau site-urile/ aplicațiile în general ca fiind locul de unde vor să cumpere de Black Friday. Totuși, 14% dintre consumatori sunt pragmatici și spun că vor face cumpărături și din online și din magazinele fizice, dacă ofertele sunt avantajoase. Din acest punct de vedere, femeile sunt mai dispuse să urmărească toate opțiunile (16%) față de bărbați (12%), deși, pentru ambele sexe, cumpărăturile online sunt pe primul loc între modalitățile de a face achizițiile (64% pentru femei, 74% pentru bărbați).
Interesul consumatorilor români se orientează, și anul acesta, mai ales către electronice și electrocasnice (57%), îmbrăcăminte/ încălțăminte și accesorii (20%) și decorațiuni și mobilă (5,4%). Există, totuși, și un procent de 7% dintre respondenți care spun că nu au planuri și așteaptă doar să vadă ofertele pentru a lua o decizie de achiziție.
Top 3 cele mai dorite categorii de bunuri rămâne neschimbat în cazul femeilor (46% electrocasnice, 27% îmbrăcăminte, 7,4% mobilă), dar se modifică în cazul bărbaților (68% electrocasnice, 12% îmbrăcăminte, 4% bunuri de larg consum). Categoria de vârstă 35-44 de ani este cea mai interesată să cumpere aparatură electronică și electrocasnice (64%), care este la mare căutare și printre respondenții din regiunea de sud-est a țării (60,4%). Cel mai puțin interesați de această categorie de bunuri par a fi seniorii (peste 65 de ani, cu 49%) și consumatorii din nord-estul țării (50,4%).