161 de ani de la inaugurarea primei căi ferate montane din România: Oravița-Anina

semmeringul banatean iarna 1

15 decembrie 1863 este momentul istoric în care se inaugurează și se pune în circulație prima cale ferată montană: Oravița-Anina, denumită și Semmeringul Bănățean, un exemplu al ingineriei de top.  

A fost a cincea cale ferată de pe teritoriul actual al României, având o lungime totală de 33,4 km, construcția sa durând aproape 16 ani. Construirea acestei linii feroviare montane a fost o adevărată provocare tehnică și logistică, pentru că regiunea montană, cunoscută pentru relieful său accidentat și peisajele spectaculoase, a necesitat soluții ingenioase pentru depășirea dificultăților terenului.

În acest sens, s-au realizat numeroase tuneluri și viaducte, permițând trenurilor să traverseze dealuri și văi cu ușurință.
Proiectul a fost coordonat de ingineri care au folosit tehnici de construcție avansate pentru acea vreme, iar munca intensivă și dedicarea echipei de construcție au transformat acest vis în realitate, contribuind la dezvoltarea infrastructurii României și facilitând transportul în regiune.

De-a lungul timpului, calea ferată a suferit numeroase modificări, pentru a se obține o creștere a capacității zilnice de transport mai ales a muncitorilor de la mină. Ulterior, calea ferată Oraviţa-Anina, numită și „linia cărbunelui” a fost declarată monument istoric, cu tot cu clădirea Gării Anina, calea ferată fiind considerată cea mai veche cale ferată montană din sud-estul Europei, construită chiar înainte de gările din Roma, Tokyo, Stockholm sau Los Angeles, după cum spun poveștile.

Calea ferată Oravița-Anina mai poartă numele și de Semeringul Bănățean datorită asemănărilor cu calea ferată „Semmering” din Austria, construită cu câțiva ani înainte. Cele două linii ferate sunt asemănătoare atât din punct de vedere al caracteristicilor tehnice, cât și al frumuseții zonelor montane pe care le străbat.

Din punct de vedere al impactului asupra economiei locale și naționale, calea ferată a deschis noi oportunități pentru transportul de mărfuri și pasageri, facilitând comerțul și conectivitatea între diferitele regiuni. Mai mult, și ramura turismului s-a dezvoltat considerabil prin numărul tot mai mare al vizitatorilor dornici să exploreze frumusețile naturale ale Munților Banatului.

calea ferata oravita anina

O line feroviară ruptă din basme

Calea ferată Oravița – Anina rămâne este considerată una dintre cele mai pitorești rute feroviare din România, oferind pasagerilor o călătorie de neuitat, prin peisaje spectaculoase. Linia ferată, o realizare tehnică fără egal în România, este inclusă în patrimoniul cultural național, fiind declarată monument istoric clasa A, iar trenurile turistice care circulă pe această rută sunt o atracție populară.

img 6830

Prin urmare, dacă încă nu ați făcut o scurtă călătorie în timp pe cea mai veche cale ferată montană din Sud-Estul Europei, timpul nu este pierdut.

Pe ruta Oravița – Anina și retur circulă o pereche de trenuri, iar rezervarea locului este obligatorie.

– Regio R 9695 pe relația Oravița – Anina, cu plecare din Oravița la ora 11.15 și sosire în Anina 13.18

– Regio R 9694 pe relația Anina – Oravița, cu plecare din Anina la ora 14.40 și sosire în Oravița 16.42

Legitimațiile de călătorie se pot procura în limita locurilor disponibile, cu anticipație de 30 de zile,  online, de la orice casă de bilete cu emitere electronică aflate în stațiile și agențiile de voiaj CFR Călători și de la automatele de bilete.

În ziua plecării trenului, biletele se pot procura, atât din stația Oraviţa, cât şi de la personalul de tren la același preț (inclusiv cu rezervarea locurilor), în limita locurilor disponibile.

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/