Tramvai de 30 de ani pe străzile Reșiței! Cu 70 de milioane de dolari!

Cuib de vise 1000x100

A făcut istorie, iar la apariția sa a fost ceva cu totul aparte. Aparte, dar totodată, util. Tramvaiul reșițean, al cărui prim tronson a fost inaugurat în luna august 1988, ar fi aniversat astăzi 30 de ani de existență. Cursa lui a fost oprită însă în 2011. Ca o ironie a sorții, tot în luna august…

Tramvaiul – mijlocul de transport care pentru Reșița a reprezentat cândva soluția optimă de transport în comun – ar trebui comemorat zilele acestea. Ar fi trebuit să împlinească 30 de ani, dacă viața nu i-ar fi fost curmată în luna august 2011…

Cu 30 de ani în urmă însă, nimeni nu se gândea la un final, ci toți reșițenii vorbeau despre un început. În 20 august 1988 era inaugurat primul traseu al tramvaiului reșițean, de 2,8 km, care circula în cartierul Govândari. Primele tramvaie care au fost puse în funcțiune la Reșița erau marca Timiș. Aveau acea formă paralelipipedică și trei căi de acces, ușa din mijloc fiind dublă. Până în anul 1989, Reșița achiziționase deja 22 de astfel de tramvaie marca Timiș 2.

Cel care a subliniat aniversarea de astăzi este profesorul Emil Sergiu Varga, pe grupul de Facebook „Reșița de neuitat”: „REMEMBER 20 AUGUST 1988 – 30 de ani de la inaugurarea primului tronson al tramvaiului reșițean (cartierul Lunca Bârzavei – «Govândari»); în imagini, primul tramvai (marca «Timiș») plecând într-un mare entuziasm (eram și eu prin mulțimea de copii). Din luna august a anului 2011, tramvaiul, cu bune și rele, avea să ajungă amintire…”

A fost cea mai ieftină variantă pentru acele vremuri, când consumabilele, dar și combustibilul necesare autobuzelor ar fi reprezentat un cost semnificativ. În plus, se considera că pe calea de rulare a tramvaiului ar putea circula și trenuri, în cazul în care situația o impunea, având în vedere că, în acele timpuri, producția de armament era în floare la Reșița.

Pentru a putea pune tramvaiul în circulație, întregul oraș și-a schimbat înfățișarea. Șosele lărgite, poduri noi și un pasaj subteran, devieri ale rețelelor de utilități, toate au fost necesare pentru ca tramvaiul să devină realitate. S-a vorbit și atunci de costuri semnificative, despre care unii spun că s-ar fi ridicat la aproximativ 70 de milioane de dolari, în raport cu valoarea dolarului de atunci.

STPT job 1000x200

Și istoria se repetă…

În august 2011, la 23 de ani de la prima oprire în stație, tramvaiul era tras pe dreapta. Motivul? Reșițenii s-ar fi săturat de zgomotul insuportabil, dar și de fisurile pe care circulația lui le producea la clădirile din imediata apropiere a liniilor. Ca să nu mai vorbim despre deraieri sau defecțiuni care interveneau frecvent.

Acum se vorbește despre alte zeci de milioane de dolari, dar sub formă de euro, pentru reintroducerea tramvaiului. Se vorbește despre o nouă schimbare la față a orașului, noi achiziții, noi lucrări, mai multă grijă pentru detalii și o tehnologie modernă. Care să nu mai deranjeze urechile și locuințele reșițenilor. Conform actualei administrații, ne vom putea plimba din nou cu tramvaiul prin anul 2022, adică atunci când tramvaiul ar fi trebuit să împlinească 34 de ani.

Sursă foto: Facebook Emil Sergiu

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/