Sfaturi de sărbători de la Protecția Consumatorului

La ce să fim atenți atunci când facem cumpărăturile pentru sărbători. De la etichete și ingrediente, până la aspectul și culoarea produsului sau la conținutul ștampilelor aplicate direct pe acesta.

Perioada premergătoare sărbătorilor reprezintă un moment de vârf pentru activitatea comercială, crescând considerabil atât oferta de produse pe piaţă, cât şi cererea. În mod firesc, autorităţile concentrează forţe sporite pe domeniile de interes pentru români în aceste zile, pentru a preîntâmpina cazurile în care sănătatea sau siguranţa consumatorului este afectată.

Oferta bogată a comercianţilor în aceste zile, dorinţa de a avea produse multe pe masa de sărbători, ne determină, de multe ori, să uităm de regulile de bază la cumpărarea oricărui produs alimentar. Însă, siguranţa şi sănătatea pot fi protejate prin atenţie sporită acordată la cumpărare informaţiilor despre produs, locului de comercializare şi condiţiilor în care este vândut produsul respectiv.

„Având în vedere faptul că se apropie perioada sărbătorilor pascale, în această perioada comisarii CJPC Caraş-Severin vor efectua o serie de acţiuni de control în vederea verificării respectării prevederilor legale cu privire la conformitatea, modul de etichetare, prezentare şi publicitate a produselor specifice sărbătorilor pascale”, transmite comisarul șef adj. Isabela Scorobete.

„Iată de ce recomandăm consumatorilor ca la achiziţionarea alimentelor să aibă în vedere următoarele aspecte:
•Urmăriţi cu atenţie produsul din punct de vedere organoleptic (aspect, miros, culoare şi refuzaţi-le pe acelea pentru care aveţi suspiciuni privind calitatea şi mai ales siguranţa;
•Refuzaţi produsele alimentare care prezintă urme de mucegai sau care prezintă data durabilităţii minimale depăşită;
•Refuzaţi produsele alimentare preambalate care prezintă ambalajele deteriorate şi pentru care există suspiciunea deteriorării şi a conţinutului;
•La cumpărarea produselor alimentare solicitaţi şi păstraţi bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriţi să reclamaţi calitatea/siguranţa unui produs;
•Nu cumpăraţi produse alimentare din locuri neautorizate ; comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condiţiile optime de transport, depozitare şi comercializare şi nu vă poate elibera bon de casă cu care să justificaţi tranzacţia comercială şi riscaţi să achiziţionaţi un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea”.

Inspectorii OPC fac, de asemenea, și recomandări punctuale, cu privire la cele mai cumpărate produse din această perioadă. Cât privește carnea, inspectorii OPC recomandă cumpărarea cărnii (de miel) numai din măcelarii, magazine alimentare, locuri special amenajate în pieţe. „Evitaţi cumpărarea de carne din «portbagajele maşinilor», chiar dacă preţul oferit este comparativ mai mic. Comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condiţiile optime de transport, depozitare şi comercializare şi nu vă poate elibera bon de casă cu care să justificaţi tranzacţia comercială şi riscaţi să achiziţionaţi un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea”, spun inspectorii OPC.

Carnea comercializată trebuie să fie marcată cu ştampila de control veterinar iar inspectorii OPC vă sfătuiesc să „verificaţi, prin apreciere directă, proprietăţile organoleptice ale produselor, a semnelor organoleptice de alterare, modificări ale aspectului (aspect de mâzguit, cu prezenţa mucilagiilor etc), culorii (culoare modificată), consistenţei, prezenţa corpurilor străine etc; carnea (de miel) trebuie să prezinte la suprafaţă o peliculă uscată, de culoare roz până la roşie, să fie fermă şi elastică, atât la suprafaţă cât şi în secţiune; mirosul trebuie să fie caracteristic de produs proaspăt.

Carnea achiziţionată sub formă refrigerată se va transporta, în condiţii igienice, cât mai repede la domiciliu şi se va depozita la frigider la temperaturi de refrigerare, respectiv, 0 – 40C” scriu aceștia. De asemenea, vânzătorii trebuie să poarte echipament de protecţie sanitară a alimentelor.

Se va acorda atenţie preţului afişat, se va verifica concordanţa dintre preţurile afişate la raft şi cele marcate pe bonurile de casă!

Un alt produs extrem de cumpărat în perioada pascală și pre pascală este peștele. Așa că și pentru acest tip de produs, inspectorii insistă ca, la cumpărare, să verificaţi dacă peştele proaspăt prezintă următoarele modificări: solzi care se desprind uşor, corpul acoperit cu mucus urât mirositor, branhii de culoare cenuşie sau brună. În aceste cazuri peştele este sigur alterat şi poate prezenta un pericol pentru sănătatea dumneavoastră spun cei de la OPC.

Peştele proaspăt trebuie păstrat şi expus la comercializare în vase cu gheaţă, fiind parţial acoperit de gheaţă.

Iar dacă sunt sărbători pascale, sigur se cumpără și ouă. Sfaturile inspectorilor Protecției Consumatorului sunt să evitaţi cumpărarea ouălor a căror coajă este crăpată, murdară sau spartă. La spargere, ouăle nu trebuie să prezinte albuşul tulbure sau amestecat cu gălbenuşul! „Verificaţi data durabilităţii minimale, care trebuie să fie înscrisă pe fiecare ou. Ouăle de consum trebuie să prezinte coaja, intactă, normală, fără fisuri, fără corpuri străine, fără mirosuri străine, la spargerea oului, albuşul trebuie să fie de consistenţă densă, transparent, iar gălbenuşul semiglobulos, uşor aplatizat şi bine delimitat de albuş”, spun inspectorii.

În prezent, în România, direct pe ouă se marchează data durabilităţii minimale, dar Regulamentele europene prevăd că pe ou să se marcheze codul producătorului, iar pe ambalaj (pentru ouăle ambalate) o serie de informaţii (codul centrului de ambalare; categoria de calitate;). Ambalajele sunt identificate prin menţiunea „categoria A” sau prin litera „A” însoţită sau nu de menţiunea „proaspăt”; categoria de greutate, durata de valabilitate minimă, menţiunea „ouă spălate” pentru ouăle spălate, ca o condiţie specială de depozitare, o indicaţie prin care se recomandă consumatorilor păstrarea ouălor la frigider după cumpărarea acestora.

Când ouăle de categoria A de calibre diferite sunt ambalate în acelaşi ambalaj, greutatea netă minimă a acestor ouă este indicată în grame, iar menţiunea „Ouă de calibre diferite” sau o menţiune echivalentă este aplicată pe partea exterioară a ambalajului.

În cazul ouălor vândute în vrac, trebuie comunicate consumatorilor, vizibile cu uşurința și perfect lizibile, informaţiile privind: categoria de calitate (A); categoria de greutate (Clasamentul ouălor din categoria A în funcţie de greutate XL – foarte mare: greutate mai mare sau egală cu 73 g; L – mare: greutate mai mare sau egală cu 63 g și mai mică de 73 g; M – mediu: greutate mai mare sau egală cu 53 g și mai mică de 63 g; S – mic: greutate mai mică de 53 g; o indicație a metodei de creștere a găinilor; o explicaţie a semnificaţiei codului producătorului; data de valabilitate minimă.

Și tot la acest capitol, inspectorii vă atenționează și cu privire la vopseaua de ouă: „Cumpăraţi vopsea de ouă numai din locuri autorizate; urmăriţi încadrarea produsului în data durabilităţii minimale. Citiţi cu atenţie eticheta produsului, care trebuie să conţină: numele şi adresa producătorului, lista ingredientelor, instrucţiuni de utilizare, data durabilităţii minimale; evitaţi achiziţionarea de vopsele nedestinate uzului alimentar ( tipografice, vopsea pentru textile etc. care pot prezenta pericol pentru sănătate)”, transmite Camelia Isabela Scorobete, comisar șef adj. al Comisariatului pentru Protecția Consumatorului CS.