Revine timbrul de mediu pentru autovehicule! Sub forma unei (noi) taxe de mediu!

Noua taxă de mediu anunţată de ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, va avea aceleaşi criterii precum cea anulată în februarie 2017, a declarat, pentru Mediafax, Gabriel Sicoe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

„Noi considerăm că viitoarea taxă va avea aceleași criterii ca timbrul anulat în luna februarie. Adică se va ține cont tot de aceleași norme de poluare și de emisii de CO2. În plus, considerăm noi, legislația trebuie completată și cu măsuri de fiscalizare pentru persoanele fizice care comercializează mai mult de una sau două mașini pe an, pentru a elimina astfel situația prin care statul nu câștigă absolut nimic din comerțul cu autoturisme din afară”, a explicat, pentru agenţia de presă Mediafax, Gabriel Sicoe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România.

Potrivit acestuia, pentru o mașină nouă, adusă de afară și înmatriculată în România, statul român încasează din taxe și impozite circa 3.000 de euro pe an, pentru o mașină nouă fabricată în România și vândută tot aici, statul încasează 3.500 de euro, iar pentru mașinile second hand aduse de afară, statul nu încasează nimic, ceea ce nu este normal. Gabriel Sicoe susţine că, anul acesta, vor fi înmatriculate în România aproximativ 100.000 de mașini noi și peste 500.000 de mașini second hand, dintre care peste 70% au cel puţin 10 ani vechime.

„Orice măsură care se ia pentru stimularea cumpărării de mașini noi sau second hand, dar care au o normă de poluare mare, adică fără să fie Euro 1, 2, 3 sau 4 sau cu probleme de securitate, este foarte bună”, a completat Gabriel Sicoe.

Noua taxă, în vigoare de la 1 ianuarie 2018

După ce în luna februarie a acestui an Guvernul a eliminat timbrul de mediu, Ministerul Mediului pregătește o nouă taxă, sub pretextul creșterii record a numărului de înmatriculări de mașini vechi aduse din afara țării. Potrivit ministrului Mediului, Grațiela Gavrilescu, noua taxă ar putea fi făcută publică peste aproximativ trei săptămâni și ar urma să intre în vigoare de anul viitor.

„În această perioadă, un colectiv de lucru interministerial are ca sarcină identificarea celor mai bune căi pentru elaborarea acestui proiect, prin care să reușim să descurajăm poluarea și, totodată, să susținem continuarea măsurilor de încurajare a înnoirii parcului auto”, a precizat, pentru Mediafax, Grațiela Gavrilescu.

Ministrul a precizat că „nu va fi o taxă sau un impozit“, ci o metodă prin care autovehiculele care au o normă inferioară de poluare euro 2, 3 sau 4 „să fie taxate în funcție de emisiile pe care le dau“. Noua taxare, căreia ministrul nu-i spune taxă, va ține cont de criterii precum capacitatea cilindrică a autovehicului, norma de poluare şi cantitatea de emisii de dioxid de carbon a maşinii.

„Situația poluării aerului din cauza traficului auto în marile aglomerări urbane este gravă, și nu doar în România, ci în întreaga Europă și chiar în lume. În acest context, având în vedere dorința noastră de a trăi într-un mediu curat, pericolul pe care îl reprezintă poluarea, mai ales pentru sănătatea copiilor noștri, exigențele legislației europene privind reducerea emisiilor de CO2, pe care ne-am angajat să o respectăm, și, nu în ultimul rând, faptul că eforturile financiare pe care le face guvernul pentru înnoirea parcului auto, prin programele RABLA, riscă să fie anulate de influența ponderii crescute a poluatorilor în trafic. Noi nu suntem împotriva mașinilor second hand, ci dorim diminuarea la maximum a poluării aerului generate de traficul auto”, a mai spus Grațiela Gavrilescu.

Timbrul de mediu a fost eliminat definitiv din legislaţie în prima zi a lunii februarie 2017, atunci Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013, ce reglementa timbrul de mediu pentru autovehicule, fiind abrogată.