Prima locomotivă cu aburi, la Reşiţa

Municipiul de la poalele Semenicului aniversează, anul acesta, două momente importante din trecutul său industrial, momente ce-au făcut istorie nu doar în ţara noastră, ci şi în întreaga Europă:  140 de ani de la fabricarea primei locomotive cu aburi la Reşiţa şi 200 de ani de la naşterea inginerului care a proiectat această locomotivă, John Haswell.

În 1872, din atelierele Uzinele StEG Reşiţa ieşea prima locomotivă cu aburi fabricată aici, şi, totodată, una din primele trei locomotive construite la est de Viena, în Imperiul Austro-Ungar. Locomotiva a fost realizată după proiectele inginerului John Haswell, de orgine scoţian dar stabilit la Viena, directorul Uzinei StEG din capitala Imperiului. Personalitatea acestuia a fost omagiată, astăzi, la sediul Direcţiei pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional al judeţului Caraş-Severin, în cadrul unui formu de discuţii moderat de inginerul Dan Perianu. „John Haswell, creatorul primei locomotive reşiţene este considerat întemeietorul şcolii austriece de locomotive. De numele lui se leagă o serie de inovaţii în domeniu şi, bineînţeles, fabricarea primei locomotive cu aburi de la noi, botezată, în mod sugestiv, Resicza”, a afirmat inginerul Dan Perianu.

Prima locomotivă fabricată la Reşiţa în 1872 a fost urmată de alte sute de piese, până în 1964, când a încetat producţia de locomotive cu aburi în oraşul de pe Bârzava. 14 dintre aceste locomotive sunt expuse în muzeul în aer liber amenajat în urmă cu 40 de ani, cu prilejul aniversării unui secol de la începutul activităţii de producţie de locomotive cu aburi la Reşiţa.